(origo.hu)
Idén márciusban lesz tíz éve, hogy a Malaysia Airlines Kuala Lumpur és Peking között közlekedő MH370-es járata az irányvonaláról jelentősen letérve és a földi légi irányítással minden kapcsolatot megszüntetve az Indiai-óceán felett máig tisztázatlan körülmények között eltűnt. A repüléstörténet leghosszabb ideig tartó és legköltségesebb kutatóakciója minden eredmény nélkül záródott le, nyitva hagyva azt a máig megválaszolatlan kérdést, hogy mi történhetett a maláj légitársaság Boeing 777-es utasszállítójával. Emiatt természetesen több összeesküvés-elméletszerű feltételezés is született a maláj gép sorsáról, amelyben lopott, illetve hamisított útlevelek ugyanúgy szerepet játszottak, mint a járat fedélzetén utazó, szupertitkos katonai projekten dolgozó informatikus csoport, valamint a pilóták fedélzeti beszélgetését rögzítő hangfelvételek utólag elvégzett manipulálása.
Tizenöt ország állampolgárai utaztak a haláljáraton
A repüléstörténet csak két olyan nagyobb eltűnési esetet ismer, amelyekben szó szerint nyoma veszett az érintett gépeknek. Az egyik, máig tisztázatlannak számtó eltűnés a 19-es repülőraj filmipart is megihlető és a Bermuda-háromszög térségében 1945. december 5-én történt rejtélyes históriája, amelyben öt Grumman TBF Avanger torpedóvető gépnek és személyzetének veszett nyoma mindörökre. A másik hasonlóan megválaszolatlanul maradt rejtély a Malaysia Airlines MH370-es járatának 2014. március 8-án történt eltűnési ügye. Az MH370-es a maláj légitársaságnak Kuala Lumpur és a kínai főváros, Peking között teljesített menetrend szerinti járata volt.
A 2014. március 8-i járatot az aznapra érvényes vezénylés szerint tizenkét fős személyzet, a két pilóta és tíz légiutas-kísérő teljesítette. A járat gépparancsnoka, az 53 éves Zaharie Ahmed Sah kapitány
A MALAYSIA AIRLINES EGYIK LEGNAGYOBB TAPASZTALATTAL RENDELKEZŐ ÉS LEGJOBBAN FELKÉSZÜLT HAJÓZÓJÁNAK SZÁMÍTOTT
a 2014. március 8-ig teljesített 18 365 repült órájával. A 27 éves első tiszt, Fari al-Hamid a fiatal kora ellenére sem volt kezdő; a végzetes útig összesen 2 763 repült órát gyűjtött össze, nagyobb részt a Boeing típusain. A 9M-MRQ lajstromjelű Boeing 777-200ER altípusú széles törzsű utasszállító frissen gyártott gépként 2002. május 31-én állt szolgálatba a maláj légitársaságnál.
Az eredeti írást itt találja.