Backstage
2024-04-22

Pearl Jam - Dark Matter kritika: az utóbbi idők egyik legerősebb anyaga

A 12. stúdióalbumukon a grunge veteránok egyszerre térnek vissza keményebb gyökereikhez és kísérleteznek új hangzásbeli utakkal, miután éveken át biztosra mentek.

33 év és 12 album után a Pearl Jam-rajongók azt hihetnék, hogy mostanra már pontosan tudják, mit várhatnak a zenekartól. A '90-es évek rockszínpadának uralásától a 13-szoros platinalemezes Ten című áttörésükön át a '00-as évek közepes teljesítményéig, a visszafogott, bluesos Binaural és a 2006-os, a banda nevét viselő lagymatag albumokig úgy tűnt, hogy a zenekar fénykora a múlté. A Dark Matter-rel – a 2020-as Gigaton óta az első kiadványukkal – Eddie Vedder és társai azonban bebizonyították, hogy még mindig van néhány meglepetés a tarsolyukban.

A grunge ikonok már az első perctől kezdve az utóbbi évek legkeményebb munkájával rukkolnak elő: a robbanékony Scared Of Fear és React, Respond dalokkal indítanak, amelyek nem különböznek a Vitalogy és a Vs klasszikusaitól. Ezúttal azonban nem csak a gyökerekhez merészkedtek vissza, hanem mindezt több évtizedes tapasztalatukkal is kombinálták.

Ez a kifinomultság sehol sem mutatkozik meg jobban, mint a címadó dalban. Amellett, hogy ugyanazt az elragadó energiát hozza, ami a Pearl Jam-et először tette ismertté, Jeff Ament basszusgitáros és Mike McCready szólógitáros hangszeres virtuozitását is bemutatja.

Igen, a Dark Matter-ben az a legszembetűnőbb, hogy a Pearl Jam még 33 év elteltével is képes elengedni magát, azonban ez egy merész lépés, ami nem mindig kifizetődő. Míg a fent említett számok az album legerősebb pillanatai közé tartoznak, az olyan későbbi kiegészítések, mint a Running, elég laposra sikeredtek, dalszöveggel és nehéz riffek örvényével kompenzálva a tartalmat.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a tagok hátat fordítottak volna a zenei fejlődésüknek, hiszen az LP egy jelentős része még mindig az újabb, blues-ízű stílusuk előtt tiszteleg. A Wreckage, a Won't Tell és a Something Special például a Lightning Bolt-hoz hasonló újabb albumok birodalmába illeszkedik – egy lecsupaszított, majdnem country megközelítéssel, miközben Vedder a jellegzetes vokálját hallhatjuk.

 

Az LP második felében azonban érdekes váltás következik a kísérletező Upper Hand és az érzelemdús Setting Sun formájában. Itt a zenekar nem csak zeneileg bizonyítja, hogy csúcsformában van, de Vedder szövegei képesek még magasabb szintre emelni a dalokat- "I held the dream you would stay with me 'til kingdom come/ Turns out it was more like hit and run/ Am I the only one hanging on?" – teszi fel a kérdést az utóbbiban, ahogy az album a végéhez közeledik – ez a sor különösen súlyosnak tűnik, tekintve a grunge frontemberek tragikus sorsát.

Azok számára, akik arra a karizmatikus dalszerzésre vágynak, amely több mint három évtizeddel ezelőtt először tette fel a zenekart a térképre, a Dark Matter kellemes meglepetés lesz. Nem csak azt mutatja be, hogy a Pearl Jam visszanyerte azt a bájt, ami 1991-ben először tette őket olyan erővé, amivel számolni kell, hanem az eddigi leglenyűgözőbb zenei teljesítményükkel is együtt jár, valamint azzal az elszántsággal, hogy kockázatot vállaljanak, miután évekig biztosra mentek.

 

 

Az Óvár mellett, a játékvezetőknek is jár a bronz.

Medikus Kupa: sport, barátságok, élmények

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek