MegMinden
2023-05-07

Azahriah

(forbes.hu)

Nem kell kiegyezni senkivel.

Azahriah még mindig csak 21 éves, de már az Arénát is megtöltötte, csak ez az egy koncertje több mint százmillió forintos bevételt hozott. Mi a titka? És hogyan tovább?


„Pontosan ez a gond veletek, ez a probléma,
Azt hiszitek, Aziról beszélni az egy jó téma,
Megy a sok blablablablablablablabla rólam,
Hogy hogyan érzek rá minden egyes kis nüansznyi fortélyra. 
De 21 évesen, tesó, kajak leszarom,
Hülye vagy, ha azt hiszed, hogy magam megadom,
Ha mind ugyanoda tartunk, akkor faszér’ megyünk hátra?
Gondolkozz, most elköszön a báttya.”

(részlet Azahriah szosziazi című számából)

Másfél órát van színpadon. Elköszön és levonul a zenészekkel, táncosokkal. Erős Antóniába és Szellő Istvánba fut bele először a backstage-ben. Képet csinál velük, a két híradós a koncert felvezetővideóján bukkant fel, később aztán két szám között is.

„Mondta mindenki, hogy menjünk bulizni. Nem azért, mert fáradt voltam, vagy mert egyedül akartam lenni, de már nem volt annyira hangulatom. Inkább hazamentem.”

Lehet, igaza van Baukó Attilának. Elvégre most lépett fel telt ház előtt a Budapest Arénában,

14 ezer ember után nem nagy bűn kihagyni egy aftert.

Attila, avagy Azahriah – innentől Azi – minden idők legfiatalabb magyar énekese, akinek sikerült itt a sold out. Két év koncertezés se kellett, hogy eljusson erre a szintre.

„Napszemüvegben voltam, az első három–négy sorig láttam. Egyszer csak feltűnt, hogy mintha nem élnék a bulit. Alig hallok valamit, néha volt taps a dalok végén, de ennyi. Ekkor fogtam fel, hogy valójában csak nem adták be a közönséghangot a fülembe. Mikor visszanéztem a videót, én is meglepődtem, milyen hangulat volt a koncerten.”

Legalább a következő Aréna-koncerten már ezt is tudni fogja, már ha lesz olyan. Mondjuk azt nehéz elképzelni, hogy ezzel a koncerttel túl is lenne pályája csúcsán.

Feltette a lécet, kitágul minden

Üresen látnia az Arénát a próbákon még hangulatosabb is volt, mint tele. A koncert előtt még nem volt akkora drukk benne. A világ minden idejét felkészülésre szánták, Azi a színpadon ugyanolyan stenkkel próbálta nyomni, mint mindig. Amióta viszont elköszönt az Aréna közönségétől, még nagyobb a nyomás.

Az egy dolog, hogy szólóban vagy Deshsel közös dalaival több mint kétszázmilliós nézettsége van klipjeinek. Vagy hogy az első magyar nyelvű dalok, a Rét és a Mind1 megjelenése óta szinte levakarhatatlan a Spotify listáiról. „Ez is jelent valamit. De ha azt látják, hogy a színpad előtt ekkora embertömeg vesz körbe, attól valamiért még nagyobb presztízse lesz a dolognak. Kitágul minden.”

Kiadó-menedzsmentje, a Supermanagement évek óta beszélgetett arról a társszervezővel, a Broadwayjel, hogy legyen közös szervezésük. Utóbbi arénás nagykoncertekben utazik, gyakorlott szervezőként szokták átvállalni általában a finanszírozást, kvázi megveszik a kiszemelt produkciót, és olyan kiadásokat vesznek át, mint például a helyszíni költségeket (bérleti díj, biztonsági szolgálat, egészségügyi szolgálat, biztosítások, catering, szállítások stb.), valamint a jogdíjhoz, jegyértékesítéshez vagy marketinghez köthető költéseket.

Azi egy éve került a Broadway látóterébe. „Az időzítés kulcskérdés ebben a szakmában – mondja Szabó András, a Broadway Event Kft. ügyvezetője. – Azahriah esetében is egy belülről jövő pillanatnyi megérzés volt a gyújtópont. Most az érvek a mellett szóltak, hogy a két nyári szezon között egy jól pozicionált, téli nagykoncert időszerű, úgyhogy elfogadták az ötletet.”

A cég átlagosan 50-60 százalékos áremelkedést tapasztalt 2021-hez képest a különböző részfeladatokban – és hiába volna indokolt, a Broadway a durván megugrott költségtételek ellenére sem szeretne dupla jegyárakkal dolgozni, amit most nehézségnek is tartanak. „Lehet, hogy rizikós kezdeményezés volt, mint bármelyik koncert, de a kollaborációnk sikeresnek bizonyult.”

A Supermanagement októberben rázott kezet a Broadwayjel, a jegyértékesítés novemberben indult. Első nap máris elment hatezer jegy, két hét után már kilenc–tízezer, az utána következő másfél hónapban szinte csak a kevésbé előnyös ülőhelyek maradtak meg. A március 10-én megtartott esemény január elejére telt házas lett.

Körülbelül 40–50 millió forintba került a technikai kivitelezése, valamint a produkciós díja a koncertnek, a jegybevétel végül százmillió forint felett alakult.

Azi arénás sikere a gyors trendváltozások számlájára írható csupán? Ahogy a Broadway fogalmaz, „a nagypálya csak keveseknek jön meg igazán”.

„Sem a háttértámogatás, sem egy–két jól sikerült sláger, sem pedig a kommunikációs innovációk kihasználása nem működik ilyen méretekben a tehetség nélkül – folytatja Szabó András. – Azahriah különlegesen tehetséges, méltán népszerű előadó és közösségi figura, aki több hangszeren is otthonos.

Épp feltette a lécet, ha úgy tetszik.

Nem gondolom, hogy havonta bukkanna fel hasonló erényekkel fiatal előadó, vagy akár példakép. Ha mégis, az mindenképp a magyar zene javára válik.”

A menedzsment nemrég Groningenben járt, már szervezik az első külföldi Azahriah-klubturnét az év végére. Tart is attól, hogy túlpátoszosítják körülötte a témát.

„Érzek abban némi gúnyt, amikor azt mondják, hogy »na majd most eljön a messiás, exportcikk lesz a 21 éves gyerekből, körbejárja a világot«. Aztán ha ne adj’ isten csak 500 ember előtt fogok játszani, akkor majd jönnek megint, hogy ők megmondták, hogy nem lesz belőlem senki külföldön.”

Neki már az is elismerés, ha a kint élő magyarok eljönnek majd, ők pedig hozzák magukkal a külföldi haverokat, és úgy terjedhet organikusan az ő híre, zenéje. Mondja ezt szerényen, havi majdnem 520 ezer Spotify-hallgatóval a háta mögött.

Az eredeti írást itt találja.

Zsinórban harmadik alkalommal nyerte meg a DEAC a Magyar Kupát!

Utazás a mesélő emberek földjén

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek