2022-11-02

NASA

(origo.hu)

Veszélyben a Föld: 70 pusztító aszteroida közelít

Rémisztő adatokat gyűjtött 2020-as pusztulása előtt az Arecibo Obszervatórium: 2017 decembere és 2019 decembere között hetvennél is több bolygónkra veszélyes aszteroidát észlelt.

Planetary Science Journal című folyóiratban közzétett jelentés 191 földközeli aszteroida részletes megfigyeléseit tartalmazza.

KÖZÜLÜK 70 "POTENCIÁLISAN VESZÉLYESNEK" MINŐSÜL,

vagyis méretesebb darab, emellett pályája 7,5 millió kilométerre, a Föld és a Hold közötti átlagos távolság hússzorosára közelíti meg a Földet.

Szerencsére az újonnan felfedezett aszteroidák egyike sem jelent közvetlen veszélyt a Földre; a NASA szerint bolygónk legalább a következő 100 évben biztonságban van a végzetes aszteroida-becsapódásoktól.

A tudósok azonban továbbra is nagy figyelmet fordítanak az ilyen földközeli objektumokra, arra az esetre, ha pályájuk a természet szeszélye folytán - mondjuk egy másik aszteroida ütközése miatt - megváltozna, és ezáltal ütközési pályára kerülnének a Földdel.

Az új jelentés több olyan aszteroidát is megjelölt, amelyeket érdemesnek tartanak a jövőbeni tanulmányozásra. Köztük van a 2017 YE5 nevű furcsa objektumot, ami valójában egy ritka kettős aszteroida; két közel azonos méretű (800-900 méter széles), egymás körül keringő kisbolygóból áll.

A 2017 YE5 MAGAS FÉNYVISSZAVERŐ KÉPESSÉGE ARRA UTALHAT, HOGY FELSZÍNE ALATT RENGETEG VÍZJÉG REJTŐZHET.

Az új adatbázis segítségével a tudósok alaposabban meg tudják határozni az aszteroidák alakját, méretét és forgási periódusát. Ezek kulcsfontosságú mérőszámok annak felméréséhez, hogy az észlelt objektumok milyen potenciális veszélyt jelenthetnek az bolygónkra nézve - mondta Anne Virkki, a tanulmány vezető szerzője, a finnországi Helsinki Egyetem fizika tanszékének kutatója a kiadott közleményben.

Az összegyűjtött értékes adatok mennyisége egyedülálló, és ezeket az eredményeket semmilyen más meglévő berendezéssel nem lehetett volna elérni"- tette hozzá Flaviane Venditti, a tanulmány társszerzője.

Callum Styles