MegMinden
2023-03-27

Média

(media1.hu)

Megduplázódott a magyar podcastok száma, de valóban van üzleti potenciál bennük?

A Whitereport közel féléves adatgyűjtés és elemzés után elkészítette tematikus jelentését a magyar podcastvilággal kapcsolatban. A független Podcastpiaci Jelentés hirdetőknek, médiatulajdonosoknak, hatóságoknak és minden olyan szereplőnek szól, akit érdekel a podcast mint hirdetési forma, marketingeszköz vagy üzlet.

A jelentés apropója, hogy az elmúlt években egyre több professzionális médiaszereplő kezdett invesztálni a podcastszegmensbe, és a folyamat továbbra is zajlik.

A Whiterport jelentésében összegyűjtötte, milyen hirdetési formák vannak és milyen szerepet tölthetnek be a reklámkampányokban, illetve tárgyalja, hogy melyek azok a tényezők, amelyek még szükségesek ahhoz, hogy a podcast körüli hype-ból üzlet is legyen.

Az alábbi publikus összegzés pár fontos adatot és következtetést tartalmaz a podcastpiacról a szakmai közönség számára.

Dinamikus növekedésben a podcastkínálat

Sokak számára kérdés, hogy csak hype-e a podcastjelenség vagy tényleg lehet benne üzlet? A Whitereport elemzése szerint a kínálati oldal már túl van az infexiós ponton a specializált szereplők elkötelezettségének, a kiadók és nagy sales house-ok invesztícióinak köszönhetően.

Az adatgyűjtés szerint 681 podcast volt beazonosítható Magyarországon 2022 végén, ami az egy évvel korábbinak a duplája. A kínálatnövekedés illeszkedik a nemzetközi trendekhez (jelentős fluktuáció mellett).

A leggyakoribb témák

A 3 leggyakoribb tematika a jelentés szerint az általános szórakozás (például Jóbarátok Magyar hangja, SztárkVÍZ, Márkó és Barna Síkideg), pszichológia és önfejlesztés (például Beszélnünk kell!, GTD podcast, Pszichológiai Szalon), továbbá a sport (például Ziccer, Lesen vagyunk, Büntetőkör), de közel 50 tematikacsoportban működik podcast, köztük olyan niche témában is mint például a régészet (a tudomány/ismeretterjesztés kategórián belül)

A tematikai sokszínűség révén a hirdetők témakörökhoz kapcsolódó célzása (kontextuális targetálás) minőségi tartalomkörnyezettel párosul a podcastkampányok esetében. Ennek megfelelően a podcast szerepe a médiamixben jelenleg az, hogy közepes/kis elérés mellett magas bevonódással és affinitással tudnak a hirdetők közönséget elérni – állapítja meg a jelentés.

A reklámpiaci kínálatot illetően a főbb hirdetési formák mára már kialakultak. Fontos fejlődési lépés, hogy az egyedi megoldásokon (szponzoráció, natív megoldás, brandpodcast stb.) túl online kampányok szoftveres reklámkiszolgálással és különféle targetálási módszerrel is megvalósíthatók. Ezek részletei megtalálhatók a teljes egészében csak pénzért elérhető jelentésben, egyéb gyakorlati információk mellett.

Növekvő hirdetői kereslet

A Whitereport szerint pontos adat nem áll rendelkezésre, de az elmúlt években a kkv-któl a nagyvállalati hirdetőkig láthatóan sokféle cég sokféle stratégiával kezdett podcast-kommunikációba. A kereslet lassabban nőtt, mivel eleinte az időigényes egyedi megoldások domináltak. A podcastreklám-kiszolgálás fejlődésével azonban egyre inkább terjed a kampányszerű podcastmegjelenések használata.

Ahhoz, hogy a podcastpiac keresleti oldala jelentősen megnövekedjen, a jelentés szerint az alábbiakra lenne szükség:

  • A médiatervezési-vásárlási folyamatok tovább sztenderdizálódjanak (indikátorok, formátumok, mérés, monitoring).
  • Egyedi megoldásoktól a business-as-usual módra vásárolható, szoftveresen kiszolgálható kampányok jobban előtérbe kerüljenek.
  • A piac transzparenciája növekedjen (kik mit ajánlanak kínálati oldalon; kik hirdetnek, hogyan, mennyit, milyen eredményekkel stb.)
  • Edukálja a kínálati oldal a vevői oldalt, a best practice-ek láthatóbbak legyenek.
  • A podcast-médiafogyasztás ideális esetben tovább nőjön, nagyobb inventoryt biztosítva.

A Whitereport azt írja, bíznak benne, hogy a független poadcastpiaci jelentés segít a transzparensebb piac kialakulásában, a hirdetői hatékonyság növelésében és a kínálati oldal további fejlődésében is.

Az eredeti írást itt találja.

Hatvan év 60 debreceni dala 14. rész

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek