2022-09-02

NASA

(origo.hu)

Szenzációs felfedezés: itt az első távoli bolygó elképesztő fotója!

A NASA James Webb űrteleszkópjával a csillagászok most először készítettek közvetlen képet egy Naprendszeren kívüli bolygóról. Az exobolygó gázóriás, ami azt jelenti, hogy nincs kőzetfelszíne, és nem lehet lakható.

A négy különböző fényszűrőn keresztül látható kép megmutatja, hogy a Webb erős infravörös tekintete hogyan képes könnyedén megörökíteni a Naprendszerünkön kívüli világokat, utat mutatva a jövőbeli megfigyeléseknek, amelyek minden eddiginél több információt tárnak majd fel az exobolygókról.

"Ez nemcsak a Webb, hanem általában véve a csillagászat számára is átformáló pillanat" - mondta Sasha Hinkley, az egyesült királyságbeli Exeteri Egyetem fizika és csillagászat docense, aki a megfigyeléseket egy nagy nemzetközi együttműködésben vezette. A Webb egy nemzetközi misszió, amelyet a NASA vezet partnereivel, az ESA-val (Európai Űrügynökség) és a CSA-val (Kanadai Űrügynökség) együttműködve.

A csillagászok 2017-ben fedezték fel a bolygót az Európai Déli Obszervatórium chilei Nagyon Nagy Távcsövének SPHERE műszerével, és rövid infravörös hullámhosszú fényt használva készítettek róla felvételeket. A Webb hosszabb infravörös hullámhosszon készített felvétele olyan új részleteket tár fel, amelyeket a földi távcsövek nem lennének képesek észlelni a Föld légkörének saját infravörös fénye miatt.

A kutatók elemezték a megfigyelések adatait, és egy olyan tanulmányt készítenek, amelyet szakfolyóiratokhoz nyújtanak be bírálatra. De a Webb első exobolygó-megörökítése már most is utal a távoli világok tanulmányozásának jövőbeli lehetőségeire.

Gleccser