Készül a 354. számú főút és a 33. számú főút összekötésének I. üteme
Készül a 354. számú főút és a 33. számú főút összekötésének I. üteme. A beruházással helyszíni bejárás keretében ismerkedett Papp László, Debrecen polgármestere, Barcsa Lajos alpolgármester, valamint Katona Erzsébet és Juráskó Róbert, az érintett városrészek önkormányzati képviselői 2025. december 17-én.
Amint azt Papp László polgármester elmondta, 2025 a nagy közlekedési beruházások esztendeje Debrecenben. A város közlekedési rendszere folyamatosan fejlődik, átalakul, két irányban is. Egyrészt a meglévő utak, csomópontok kapacitásnövelő beruházásokkal való fejlesztése zajlik, új közlekedési útvonalakat, közlekedési folyosókat hozunk létre. A jelenlegi helyszín ez utóbbiak közé tartozik. A Domokos Márton út fejlesztése a 33-as számú főúttól északi irányba, a Vezér utcai leágazásig 2019-ben indult el. Már akkor is ismert volt, hogy ennek a fejlesztésnek lesz folytatása, hiszen akkor lehet teljes ennek a városrésznek a közlekedési kapcsolatrendszere, ha majd elkészül a 33-as főutat a 354-es főúttal, a város északi elkerülőjével összekötő egész útszakasz. A Debrecenben 2025-ben indult közúti fejlesztések közül a legkomplexebb és talán a legnagyobb költségvetésű beruházás: Magyarország Kormányának támogatásával bruttó 8,2 milliárd forintból valósul meg egy felüljáróval – tehát külön szintű csomóponttal – ellátott, 1,5 kilométer hosszú útszakasz, amely a 354-es számú főutat köti össze a Domokos Márton úttal. Óriási jelentősége lesz ennek az útvonalnak a város északi része életében, hiszen az a szándéka, hogy ezzel az M35-ös autópálya és a Böszörményi út között új kapcsolatot teremtő közlekedési folyosóval jelentős forgalmi terhelés kerüljön le a Böszörményi útról. A polgármester hangsúlyozta: bízik abban, hogy a Vezér utcán élők számára is jelentős könnyebbséget hoz majd ennek az útnak az elkészülte, hiszen használatával közvetlenül elérhető lesz az egyetemi innovációs park, mivel az ide irányuló forgalom kikerülheti majd a Vezér utcát. A 354. számú főút és a 33. számú főút összekötése jól halad, befejezésének határideje 2026 novembere, de a remények szerint előbb is elkészülhet ez az új út.
Barcsa Lajos alpolgármester azt emelte ki, hogy tapasztalatai szerint Józsa és Nyulas városrész lakói nagyon várják már ennek a beruházásnak a befejezését, hiszen akik ezekről a területekről – elsősorban Józsáról – ingáznak gépkocsival Debrecen belvárosába, új közlekedési alternatívát kapnak: az M35-ös autópálya és a Böszörményi út közötti területen harmadik útvonalként a Domokos Márton út is rendelkezésükre áll majd. Ugyanakkor az átmenő forgalmat lebonyolítóknak, illetve a város nyugati részébe tartóknak sem kell majd terhelniük a Böszörményi utat.
A közösségi közlekedési eszközökkel a belvárosba való eljutás is felgyorsulhat így a józsaiak és a kismacsiak számára. Barcsa Lajos arra is felhívta a figyelmet, hogy míg néhány esztendeje a városnak a Vezér utca környéki részén kevés ipari létesítmény volt, addig mára ezek száma gyarapodott, a Debreceni Egyetemnek is számos fejlesztése valósult itt meg, s a tervek szerint a Domokos Márton út közelben épül majd meg a Magyar Természettudományi Múzeum gyűjteményi központja is. Számos olyan létesítmény lesz tehát a jövőben a városnak ezen a részén, amelyek igénylik ennek az új útszakasznak a megvalósítását, melyen jobb körülmények között, biztonságosabban és gyorsabban fognak tudni közlekedni a debreceniek.
Katona Erzsébet önkormányzati képviselő azt hangsúlyozta, hogy az általa képviselt városrész lakói számára nagyon fontos ez a beruházás. Tapasztalatai szerint akkor, mikor ennek az útnak az első szakasza megvalósult, még nagyon kevesen használták, idővel azonban lényegesen gyarapodott a számuk, s közlekedési szempontból ily módon is nyitottabbá vált a városrész. Ezt a területet most a Csigekert utca – Balmazújvárosi út – Szabó Lőrinc utca – Füredi út csomópontjának, mint a városrész „kapujának” átépítése is érinti, így elmondható, hogy Debrecen e területe a közlekedési infrastruktúra fejlesztése szempontjából a város egyik legkiemelkedőbb jelentőségű része. Katona Erzsébet külön is megemlítette, hogy fontos cél ebben a városrészben a Vezér utca forgalmának csillapítása, ami abból a szempontból is lényeges, hogy a kikapcsolódni kívánók kellemesebb körülmények között használhassák, rekreációs célokra a Civaqua-program részeként létesített Vezér utcai tavat. Bár a gyakran a város több pontján egymással párhuzamosan zajló közúti fejlesztések sokszor átmeneti torlódásokkal, dugókkal járnak, Katona Erzsébet arra kérte a közlekedőket, hogy legyenek türelmesek, hiszen ezek a beruházások éppen azt a célt szolgálják, hogy a közlekedés, s ezzel a mindennapi élet is könnyebb legyen.
Juráskó Róbert önkormányzati képviselő arról ejtett szót, hogy a lakosság részéről ez egy várva várt beruházás, hiszen a Józsa felől érkezők számára a Böszörményi úton kialakuló torlódások igen nagy problémát okoznak. Az új út elkészülte lehetőséget teremt majd arra, hogy párhuzamos útvonalakon bonyolódjon a forgalom, s ez óriási segítség lesz nem csak a józsaiaknak, a nyulasiaknak, a Vezér utcaiaknak is. S arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy lesz egy új autópálya-lehajtó is, amely tovább fogja könnyíteni a forgalom levezetését. A Domokos Márton utat pedig akár Józsáig, a vállalkozói telephelyekig, lehetne folytatni, így újabb lehetőség lenne még gördülékenyebbé tenni a Debrecen felé irányuló forgalmat. Juráskó Róbert szerint a végleges megoldás a 35-ös főút négysávosítása lesz, melynek a tervezése jelenleg is folyamatban van, ugyanúgy, mint a Józsát északról elkerülő út tervezése is. A képviselő úgy véli, hogy ha ezek a tervezett fejlesztések megvalósulnak, az északi városrész közlekedési problémái meg fognak oldódni.