MegMinden
2023-12-15

Fast fashion

(kosarertek.hu)

A tőzsdére is szemet vetett a környezetpusztítás világbajnoka.

Tőzsdére készül a fast fashion divatrendjének üstökös cége, a kínai Shein, amely termékei olcsóságával és forgási sebességével megbolondította a vásárlókat és felpörgette a környezet szennyezését.

A kommunikációt az emberi felfogóképesség határáig felgyorsító TikTok közösségi portál felemelkedésének farvizén futott be óriási karriert a kínai Shein divatcég, amely a ruhák csereberélésének fizikai határáig pörgeti fel a divat változását. A vállalkozás őrült tempóban terjedő videókkal bombázza a fogyasztókat ruhákat, háztartási felszereléseket és kisállat-kiegészítőket kínálva 10 dolláros áron (3500 forint).

Reklámjaihoz megnyerte a legfiatalabb generáció sztárjai, az influencerek részvételét, akik naponta új cuccban feszítenek videóikon. A Zara divatáruházlánc, amit a fast fashion egyik sztárjának tartottak, ma már drága a Sheinhez képest. A H&M még valamennyire lépést tud tartani az árakkal, de lemarad a kínaiak mögött a vírusszerűen terjedő új divattrendek követésében vagy inkább diktálásában.

Miután meghódította az amerikai vásárlókat, a kínai vállalat első tőzsdei kibocsátására készül – írta a Financial Times az IPO esélyeit elemző cikkében. Szakértők szerint az elmúlt évtized legmagasabb árát érheti el, ha a rossz kínai-amerikai viszonyban rejlő politikai kockázat nem riasztja el a befektetőket a papír megvásárlásától. Abu-Dzabi állami befektetési alapja és a kínai Sequoia China mindenesetre felsorakozott a Shein mögött.

A divat forradalmának forradalma

A divat az 1990-es évekig a jómódúak hóbortja volt, ám a globalizáció lehetővé tette, hogy az olcsó munkaerővel előállított termékeket bárhol értékesítsék a világon. Ezzel létrejött a fast fashion. Amit aztán előbb a legnagyobb divatcégek termékeit másolták le, és tették elérhetővé olcsón sokkal szélesebb fogyasztói körnek, majd önálló életre kelt az újdonság. (A divatvilágban az ellenirányú „nyomás”, vagyis az alulról szerveződő divat a fast fashion-nel szemben legalább ennyire érdekes sztori; korábban a Kosárértéken erről is írtunk.)

Ma már nem arról van szó, hogy a négy évszakhoz igazodva minden évben új divatirányzatok váltják egymást, hanem 52 mikroszezonra oszlik az év, Magyarán minden héten új kollekció érkezik, így bármikor megy be a boltba az ember, mindig találkozik valami vásárlásra ingerlő újdonsággal.

Az eredeti írást itt találja.

Ismét adománnyal segíti a debreceni Arany Oroszlán Gyógyszertár a Karitatív Testületet

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek