(origo.hu)
Matricákkal eltakart prototípusként vezettük a középkategória határait feszegető Škoda új, talán utolsó generációját, amely egyetlen zöld rendszámos verzió kivételével benzin- és dízelmotorokkal, illetve régi védjegyként óriási térkínálattal érkezik. Lássuk tehát, mely tulajdonságaiban újult meg a céges és állami szolgálatban is kedvelt, a prémiummodellek ragyogását szándékosan kerülő Superb!
Különleges menetpróbán vezethettük a 2024-ben érkező Kodiaq és Superb álcázott példányait, előbbi modellt az embargó lejártával már be is mutattuk, míg utóbbiról egészen mostanáig hallgatnunk kellett, mint a sír. Most viszont eljött az idő, hogy mesélhessünk a legnagyobb Škodáról, amely talán nem feltétlenül mondható a márka zászlóshajójának, hiszen ott van például a csehek jóval drágább elektromos SUV-ja, a Enyaq, mégis fontos szerep vár rá az autóipar változó időiben. Főleg, mert közeli rokona, az új Volkswagen Passat IX. már csak kombiként fog szerepelni a konszern kínálatában.
Kétféle karosszéria, klasszikus motorválaszték
Aligha mondunk újdonságot azzal, hogy hazai utakon szép számmal feltűnnek a Superb aktuális generációi, amelyből az első (hagyományos lépcsőshátú limuzinként) még 2001-ben jelent meg. Hagyományosan a céges flották egyik kedvence volt a középkategóriából felfelé kilógó, a Passatoknál hosszabb modell, de a taxiként, illetve az állami szektorban is gyakori. Magasabb beosztású hivatalnokok, politikusok, miniszterek/államtitkárok is gyakran járnak ilyennel, hiszen nagy, fejlett technikájú és kényelmes, de megfizethetőbb és szerényebb presztízsű, mint például egy Audi A6.
Már a második generáció óta kapható belőle kombi (ezt magánvásárlók is gyakran választják), az aktuális, lassan kifutó harmadik szériából pedig a benzinesek és dízelek mellett a plug-in hibrid is megjelent. Idén év végén érkezik a vadonatúj negyedik nemzedék, ismét kétféle karosszériával (ötajtós limuzin és kombi), az új Kodiaq-nál megismert újdonságokkal. Átveszi az új menürendszert és a kijelzőkkel társított, háromtárcsás klímakonzolt, ugyanakkor a műszerfalról még közölhetünk nem képet. A szinte minden elemében ismerős motorkínálatba azonban már most betekinthet, íme:
Motor | Erőátvitel | Teljesítmény |
Benzinesek | ||
1.5 TSI (mHEV) | 7-fokozatú DSG | 110 kW (150 LE) |
2.0 TSI | 7-fokozatú DSG | 150 kW (204 LE) |
2.0 TSI | 7-fokozatú DSG 4×4 | 195 kW (265 LE) |
Dízelek | ||
2.0 TDI | 7-fokozatú DSG | 110 kW (150 LE) |
2.0 TDI | 7-fokozatú DSG 4×4 | 142 kW (193 LE) |
Plig-in hibrid | ||
1.5 TSI iV | 6-fokozatú DSG | 150 kW (204 LE) |
Láthatóan a belső égésű motorokra koncentrálnak tehát az MQB platformra épülő újdonságnál, ami összhangban áll a szándékkal, miszerint a Škoda kínálatában 2030-tól dominálnának a villanyautók. Ezúttal a kombi prototípusával tudtunk találkozni, és álcázás ellenére is teljesen egyértelmű, hogy a formáival az aktuális Octaviát idézi a nagytesó. Ami a méreteket illeti, elődjéhez képest az új Superb magassága egy centit nő, a szélessége egyet csökken, a hossza viszont négy centivel nyúlik. Érdekes, hogy a szedán (vagy liftback) a termetesebb, a hivatalos adat szerint 4912 mm-es hosszúságú lesz.
Az eredeti írást itt találja.