2023-04-04

Fekete lyuk

(naphire.hu)

Valami titokzatos és veszélyes dolog tűnt fel a Föld közelében.

Ijesztően nagy fekete lyukat találtak a szakemberek, akik ehhez hasonlót még nem láttak soha.

Az objektumokat az Európai Űrügynökség (ESA) Gaia űrtávcsöve találta meg, a kutatómunkába azonban több földi teleszkóp is besegített. A két fekete lyuk a Gaia BH1 és Gaia BH2 nevet kapta, és kozmikus mércével mérve nagyon közel vannak bolygónkhoz: előbbi 1560, utóbbi 3800 fényévre van a Naprendszertől. Mindkét fekete lyuk nagyjából kilenc-tíz naptömegű, és a Tejútrendszerben található - közölte az Origo az oldalán.

A szakemberek a fekete lyukakat általában akkor szokták észlelni, amikor valamilyen anyag zuhan közéjük, mivel ekkor elektromágneses sugárzást lehet észlelni a környékükön. Viszont a most felfedezett lyukak teljesen inaktívak, tehát nem bocsátanak ki fényt. Azonban gravitációsan hatással vannak a közeli csillagok mozgására, így sikerült felfedezni.

Ráadásul a felfedezés szerint a megszokottnál jóval távolabb vannak ezek a lyukak a kísérőcsillagaiktól, így még az is felmerült, hogy a keletkezésük sem a szokványos módon ment végbe. A tudósok remélik, hogy a Gaia következő, 2025-re tervezett adatközlése további szunnyadó fekete lyukak létezésére derít fényt.

Hajdú Péter