MegMinden
2022-12-25

Music Hungary

(dalszerzo.hu)

Havi 45 ezer hallgatóból már összejön egy kézzelfogható összeg .

A Music Hungary egyik különösen tanulságos beszélgetése volt az, ami az anyagi tudatosságról szólt. Stumpf András három zenésszel beszélgetett: Czutor Zoltánnal, Kamával (Mary PopKids, Banana Records) és Balla Gergellyel (Platon Karataev).

Abban egyetértettek, hogy senki nem azért kezd zenélni, hogy pénzt keressen, ezért – ahogy Kama fogalmazott – az első bevételek amolyan ajándékpénznek tűnnek. Mint mondta, ők az elején még azt sem tudták, hogy számlát kell adni; a fordulópont akkor jött el a Mary PopKids életében, amikor már annyi idejüket és energiájukat lekötötte a zenekar, hogy foglalkozni kellett azzal, hogy hosszú távon fenntartható legyen. Balla Gergely számára az “A terv” az volt, hogy pszichológusként dolgozzon, de pont mire végzett az egyetemen, már meg tudott élni a zenélésből, így úgy döntött, erre megy tovább.

Nincs azonban olyan hozzáférhető tudásbázis, ami eligazítaná a zenészeket pl. a céges formákról, adózási kérdésekről stb. – mondta Kama. Ezt igazolta az is, hogy Balla Gergely a beszélgetés közben tudta meg Czutor Zoltántól, hogy a szerzői kiadásban megjelent zenék után bizonyos jogdíjak nem járnak, így érdemes elgondolkodni a saját kiadó létrehozásán. A gitáros elmondta, hogy a Platon Karataev pályájának elején felkerült nagy Spotify-playlistekre, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a tagok meg tudjanak élni a zenélésből. Ugyanakkor azt, hogy a hallgatottság után nekik pénz is jár, akkor tudta meg, amikor az Index rákérdezett arra, hogy mennyit kerestek – és látták, hogy már egészen komoly, százezer forintos nagyságrendű összeget vehetnek fel.

Nem meglepő, hogy minden zenész több lábon áll, és az egyes források különböző időszakokban különböző mértékben járulnak hozzá a megélhetésükhöz. Közismerten a koncertezés szokott lenni a legfontosabb forrás, de ezen túl sok mindenről beszéltek még a résztvevők.

Balla Gergely elmondta, hogy havi 45 ezer Spotify-hallgatóból már “kézzelfogható összeg” jön össze; ők egyébként még közösségi finanszírozást is csináltak a pandémia alatt. Kama kiadóként azt tapasztalta, hogy az online legnépszerűbb előadóknál akár havi milliós szintű bevétel is lehet az online jogdíj, bár elismerte, hogy ez extrém példa.

Szintén ő beszélt arról, hogy manapság a merch egyre fontosabb bevételi forrás. Olyannyira, hogy ezért érheti meg a párszáz fős vidéki koncert egy előadónak akkor is, ha egyébként a jegybevétel nem jelentős: feltehetően fogyni fognak a pulcsik és pólók (fiatalabb közönség esetén), vagy vinylek (egy olyan előadó esetén, mint a Platon Karataev).

Kama még számos potenciális bevételi forrást említett, pl. reklámzenék írása, beérkező briefekre írt zenék (a dalszerző táborokban szerzett kapcsolatai révén kap ilyeneket), zeneoktatás vagy akár sample packek készítése. Vannak online adatbázisok is, ahová feliratkozva lehet megbízásokat kapni.

Czutor Zoltán egyenesen úgy fogalmazott, hogy “sosem gondoltam magamra úgy, hogy én csak zenész vagyok”. Ezért is vállalt el sok mindent, meg azért is, mert “rossz a monotonitástűrése”. Szerinte a zenei szakmában “mindenki a kapcsolataiból él”, és az ismerősök segítenek a munkák közvetítésében is. Vagy akár abban, hogy amikor ők egy próbatermet kialakítottak, akkor sokaknál rá tudtak kérdezni, hogy kit érdekel a lehetőség.

A sokféle bevétel mindegyikénél fontos az odafigyelés, a tudatosság. Mint Kama mondta, mindegyik területen 10-20% pluszt jelenthet az, ha az ember odafigyel, és ezek a kisebb összegek összeadódnak. Azt is hangsúlyozta, hogy nem kell mindent magának a zenésznek csinálnia, de arra érdemes odafigyelni, hogy “ő legyen a tulajdonos”, vagyis ne mondjon le a jogairól és arról, hogy beleszólása legyen a döntésekbe.

Felmerült az a kérdés is, hogy érdemes-e nagy kiadóhoz, illetve zeneműkiadóhoz menni. Manapság sok mindent megcsinálhatnak maguk a zenészek, és egy profi cég nyilván levonja a maga részesedését a bevételekből. Jól el kell találni azt a pontot, ahol már a kapcsolataik, szakértelmük révén olyan lökést tudnak adni, ami miatt ez megéri. Balla Gergely például úgy látja, hogy a Platon Karataev még nincs ezen a szinten. Mint mondta, ha egy nagyobb kiadó érdeklődését felkeltenék, az olyan marketingtámogatást tudna adni a zenekarnak, hogy mondjuk Berlinben 150 helyett 1000 ember előtt lépnének fel, jóval nagyobb fesztiválokra jutnának el, és így a bevételek is más nagyságrendűek lennének.

A pályázatokról Kama azt mondta, hogy ezek fontosak, de nem személyes bevételt jelentenek, inkább nagyobb szabású projektek megvalósítását segítik, amikkel jó esetben szintet tud lépni a produkció. Balla Gergely elmondta, hogy az első lépésekben – az első album felvételénél, az első két-három külföldi turnénál – nagyon sokat segítettek a támogatások; ezek segítségével jutottak el oda, hogy már meg tudnak állni a lábukon, és jó, ha nyernek pályázatot, de “nem feltétlenül ezen múlik, hogy lesz-e klip”. Czutor Zoltán hangsúlyozta, hogy a magyar könnyűzenei pályázatokat nem az adófizetők pénzéből finanszírozzák, hanem “ezt a pénzt a szakmától veszik el”.

Az eredeti írást itt találja.

Lóci játszik

Kulcsár Edit

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek