MegMinden
2021-11-01

Szente Vajk

(deszkavizo.hu)

„Az érdekel, hogy nulláról építsek valamit”

Fiatal kora ellenére már jó ideje meghatározó személyisége a hazai kulturális életnek. Játszik, ír, rendez, műsort vezet, egy pillanatra sincs nála üresjárat. Az idei évadot két új, teltházas bemutatóval kezdte, s közben az általa megálmodott Puskás, a musical is nézőcsúcsokat dönget. Mivel az ország számos pontján rendez, komoly kihívás volt időpontot egyeztetni vele. A népszerű, Jászai-díjas rendezővel, Szente Vajkkal beszélgettünk.

Alig indult el az idei évad, de neked már két premiered is volt.

Sőt, az a kettő valójában négy. A József Attila Színházban a Valami bűzlik, majd az Operában végre nézők elé került a Mester és Margarita, a Játékszínben, a Nagyvárosi fényeknek díszelőadása volt, egyrészt, mert a Vidor Fesztiválon 6 díjat kapott a darab, másrészt mert megtisztelt minket a jelenlétével Chaplin unokája. Utána jött az Elizabeth Kecskeméten.

Ami egy kicsit kakukktojás, nehezen illeszthető a rendezéseid sorába.

125 éves a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, ez volt az ünnepi előadás.

Mi alapján választasz darabot?

Vannak a darabválasztásaim és van az Elizabeth, ami teljesen külön kategória. Vannak dolgok, amik iránti érdeklődésemet viszem magammal, akár évtizedeken át is. Például a Puskás is ilyen, nagyon érdekelt. A Chaplin is ide tartozik, azon nőttem fel, a Rejtő Jenő imádatom miatt lett a Ciklon, ezek olyan témák, amiket régóta hozok magammal. A Meseautó és a Liliomfi is. Az Elizabeth nem ilyen, azt inkább ennek ellenére csináltam meg. Bennem fogalmazódott meg a gondolat és összekötöttem pár dolgot, az egyik a jubileum, a másik pedig, hogy a legenda szerint ott járt Ferenc József és Erzsébet. De van egy kultusza is Kecskeméten Elizabethnek, mert Ferenczy Ida, aki társalkodónője volt Sissynek, kecskeméti születésű volt. Plusz nagyon klassz színészek vannak Kecskeméten, akik énekelni is tudnak. Rájöttem arra, hogy lehet érdemes lenne egy tőlem nagyon távol álló darabból egy olyan víziót készíteni, amelyben ezek a srácok színészként vannak jelen, és közben pedig egy olyan elemzéssel társítom a darabot, ami egy innováció, ami ezzel kapcsolatban még talán nem történt. Úgy érzem sikerült a történelmet vastagon belerendeznem a sztoriba, klassz előadás lett. Ha látom egy darabban az innováció 100 százalékos lehetőségét, akkor az egyértelműen érdekel. A Mester és Margaritát is rendeztek már sokan, de nem operát.

Az eredeti írást itt találja.

Daniel Craig

Nagy csatában maradtunk alul

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek