(dalszerzo.hu)
Idén tavasszal jelentette be a Soundcloud, hogy bevezeti a felhasználó-központú jogdíjfelosztást, ahol az egy-egy felhasználó után keletkező bevételeket (előfizetési díj vagy reklámbevétel) az általa hallgatott zenék jogtulajdonosai között osztják fel. A Soundcloud ezt csak a független, vagyis kiadói szerződéssel nem rendelkező előadók számára vezette be, illetve tudta bevezetni számos jogosítási szerződés újratárgyalása nélkül. (A többiek a kiadókkal kötött megállapodások szerint továbbra is az ún. pro rata rendszer alapján kapnak pénzt, vagyis az összes bevételből az összes hallgatottság arányában részesülnek).
A kísérlet komolyabb elemzését nemsokára nyilvánosságra hozza a Soundcloud, de már most megosztották a Pitchforkkal, hogy a legismertebb, a fenti feltételnek megfelelő zenekar, a Portishead számára mit jelentett az újfajta felosztás. A július közepén közzétett ABBA-feldolgozásuk, az SOS az első egy hónapban több mint hatszoros bevételt jelentett a zenekarnak, mint amennyit a hagyományos (pro rata) modell hozott volna. (Ezt egyébként a Portishead jótékony célra fordította.) A Soundcloud szóvivője szerint ez egy korai jel arra, hogy a modell tényleg úgy működik, ahogy várták tőle, vagyis “a rajongói elkötelezettség szemmel látható jövedelmet eredményez”.
Az eredeti írást itt találja.