MegMinden
2021-08-07

Kritika

(kulter.hu)

Dia, dia, komédia

Nagy Viktor Oszkár egy kifejezetten személyes nagyjátékfilm (Apaföld) és néhány társadalmi témát érintő dokumentumfilm után részben műnemet, illetve hangvételt váltott. A Becsúszó szerelem romantikus komédia, melynek hátterében a futball, valamint a társadalmi előítéletek állnak. Vállalásaikért mindenképpen dicséret illeti az alkotókat, néhány helyen azonban érezni a koncepció korlátait.

Amennyire a fesztiválsikerekkel, elismerő kritikákkal, díjakkal egyértelműnek tűnik az elmúlt egy évtizedben a magyar művészfilm helyzete, annyira ambivalens képet festenek a közönségfilmek. Ezen a téren is látszik némi pozitív elmozdulás, a BUÉK, a Hab, az Utóélet vagy a Nyitva el tudott szakadni az olcsó gegekre építő kortárs vígjátéki hagyománytól,

de minden ilyen sikeresebb próbálkozásra jut egy Pappa Pia, egy Megdönteni Hajnal Tímeát, egy Pesti balhé vagy egy Kölcsönlakás.

Becsúszó szerelem valahol a két végpont között helyezkedik el, nincs meg benne a Nyitva fanyar humora és szerzői hangja, de kétségtelenül mérföldekkel színvonalasabb, mint a negatív példaként említett alkotások.

Gyula (Ötvös András) a helyi futballcsapat egyik törzsszurkolója, a szélsőjobboldali ultracsoport tagja. Feleségével (Stefanovics Angéla) már régóta szeretnének gyereket, ám kiderül, hogy a férfi impotens. Kapcsolatba kerülnek egy fiatal roma lánnyal, Lüszivel (Gombó Viola Lotti), aki felajánlja nekik a gyerekét. Hamar világossá válik azonban, hogy az érzelmek még a társadalmi előítéleteket is felülírják.

Sokféle alapról építkezik a Becsúszó szerelem. Egyrészt nagyon szerves kapcsolatot ápol a magyar vígjátéki hagyományokkal,

akár a 1930-as évekig visszamenően, hiszen a humor alapját a szerepjáték és a társadalmi különbségek adják. Másrészt egy kortárs filmes trendhez is kapcsolható Nagy Viktor Oszkár műve, ugyanis főleg az amerikai független szcénában egyre több olyan filmmel találkozni, amely vegyíti a könnyed és a súlyos megközelítésmódot, vagy amely egy fontos témáról szórakoztató eszközökkel mesél. Így tesz a Becsúszó szerelem is, és ahogy a bevezetőben is említettük, a szándék mindenképpen dicsérendő, sőt magyar filmek között már-már unikálisnak mondható.

A végeredmény viszont bizonyos szempontból ambivalens, még úgy is, hogy vannak egyértelmű erényei Nagy rendezésének. Az egyik ilyen, hogy nem hazudja el a magyar valóságot, sem pozitív, sem negatív irányba.

Az előítéletességnek azokat a szólamait hallhatjuk benne, melyekkel mi is találkozunk a mindennapokban.

Azok a mondatok, azok a nyelvi berögződések jelennek meg, amelyek ténylegesen jellemzőek a magyar társadalomra. Nagy két irányban is beszél az előítéletességről, hiszen a romákkal szembeni sztereotípiák mellett a fociultrákat érintő túlzó vélemények is terítékre kerülnek.

Az eredeti írást itt találja.

Népszerűek az egyetemi kollégiumok

Vízhiány várható

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek