Egyetemi Élet
2023-12-19

NÉMETORSZÁGBAN A BIOTECHNOLÓGUS HALLGATÓK

A DE TTK Molekuláris Biotechnológiai és Mikrobiológiai Tanszéke nagyon jó kapcsolatot ápol a németországi Friedrich-Schiller egyetemmel. Egy korábbi meghívásnak köszönhetően a biotechnológiát hallgató diákok közül összesen húsz hallgatónak lehetősége nyílt kilátogatni a Jénai egyetemre, tanulmányi út céljából.

A tanulmányi úton 4 napot töltöttünk időt Németországban, mely idő alatt rengeteg érdekességet megtudhattunk az ottani egyetemen folyó kutatásokról, betekintést nyerhettünk igazi kutató laboratóriumokban, múzeumokat és az egyetem egyedülálló botanikus kertjét is megtekintettük.Október második hetén több évfolyam biotechnológus hallgatójával útnak indultunk Németországba. Hosszú, 16 órás buszutat követően október 11-én este megérkeztünk Jénába.

Másnap a vendéglátóink szívélyes fogadtatását követően első megállónk Ronneburgba vezetett, ahol egy pár órás túra keretein belül az ott korábban működött, régi uránbánya helyszínét jártuk körbe.A régi bányát földdel temették be, melynek helyszínén egy turisztikai parkot alakítottak ki. Itt megtekinthettük képeken azt is, hogy egykor hogyan nézett ki a bánya, valamint a túra során felmentünk az egykori bánya legmagasabb pontjára, ahonnan csodás kilátás nyílt a környékre. A Fridrich-Schiller Egyetemnek különböző kísérleti területei találhatók a környéken, melyben a növény-mikroba interakciók vizsgálatokat kutatják, ezzel választ keresve arra a kérdésre, hogyan lehetséges a szennyezett területek remediációja, tisztítása növények, gombák, mikrobák segítségével.

Ezt követően a német oktatók vendégül láttak minket ebédre. Tradicionális Thüringiai ételeket kóstolhattunk, melyek nagy népszerűségnek örvendenek a helyiek körében. Itt mindenki eldönthette, hogy a Bratwurst-ot, Brätel-t vagy saslikot szeretné megkóstolni.

Délután utunk a jénai botanikuskertbe vezetett, ahol először az üvegházakon jártunk körbe. A bejáraton belépve megcsodálhattuk a különböző orchidea-fajokat, majd a világ különböző tájairól gyűjtött növényekkel találkozhattunk. A pálmaházak egyikében kínai törpefürjek szaladgáltak a lábunk alatt, míg a következő házban található medencében húsevő piranjákat láthattunk.
Ezt követően a botanikus kert külső részében sétáltunk, ahol különböző témájú sétányok találhatók, például szőlőskert, egy részen ház körüli növények voltak ültetve, valamint volt egy sétány, ahol a helyi egyetem tanulóival a gyógynövényeket ismertetik.
Aznap este a csapatépítésen volt a hangsúly, egy közös vacsorát töltöttünk el az egyik török étteremben, majd este a szálláson ismerkedős estet tartottunk.

A második napon a jénai Friedrich-Schiller Egyetemen hallgattunk meg egy előadást az egyetemen zajló kutatásokról, illetve több egyetemi labort is megnéztünk. Az egyetemi látogatást követően a Hans-Knöll kutatóintézetbe látogattunk el, ahol két csoportba osztva körbe vezettek minket a kutató laborokon.

Betekintést nyerhettünk a törzsgyűjteménybe, ahol az egész világról begyűjtött, összesen 60.000 gomba és baktérium fajt tartanak, melyet egy igen kellemes meglepetésként magyarul mutattak be nekünk. Az intézet főként mikrobiális kísérleteket folytat, főként Aspergillus és Candida fajokon kísérletezve. Meglátogattuk ezek mellett a fermentációs laboratóriumokat, és egy előadást is meghallgattunk a chip on organ eljárásról is. Némely kísérleteket robotok végeznek és ezt számunkra megdöbbentő volt látni, hogy milyen mértékű automatizálás zajlik az intézetben. Ezt követően visszatértünk az egyetemre és két csoportra osztva a vendéglátóink bemutatták a kutatólaboratóriumukat és az ott zajló munkájukat.

A következő állomásunk a Természettudományi Múzeum volt, itt az ajtón belépve egy medúzákkal teli kis akvárium fogadott minket. A múzeum termeiben az evolúció aspektusait különbözőképpen bemutató kiállításokat láthattunk. Itt a múzeumban kivételeztek is velünk pozitív értelemben, mert bevittek minket egy olyan részlegbe is, ahol még csak a jövő hónapban fogják megnyitni a kiállítást.
Lemehettünk a múzeum raktárba is, ahol rengeteg kitömött állat, koponyák, csontvázak és rovargyűjtemények fogadtak minket.
A délután fennmaradó részében szabadprogram keretében mindenki bevásárolhatott az otthoniaknak, illetve körbejárhattuk Jéna belvárosát is, ami egy nagyon kellemes régies hangulatot idéz bennünk.Utolsó esténket a már megkedvelt török étteremben töltöttük el, ahol jó hangulatban vacsoráztunk. Ugyan csak pár napot töltöttünk Jénában, mégis maradandó élményekkel térhettünk haza.

Összességében a csaputunk nagyon jól összekovácsolódott, kicsit mélyebben megismerhette egymást az alapszak és a mesterszak, valamint a már meglévő barátságok is elmélyülhettek. Továbbá nagyon sokat tanulhattunk a szennyezett területeket érintő utómunkálatokról, valamint betekintést nyerhettünk egy európai színvonalú laboratóriumi komplexumba is.

Pápai Ildikó, Nádudvari Sándor

A német ZF beruházása több száz új munkahelyet hoz létre Debrecenben