MegMinden
2022-10-25

Veterán

(player.hu)

Ez a rakás fémdarab egy magyar veterán repülőgép.

Esztergomban gyártották, Lengyelországban repült, Belgiumba, majd az USA-ba került, és most Budaörsön várja a feltámadást ez a hetvenéves repülőgép.

A budaörsi repülőtér és környéke jelenlegi állapotában nem túl szép, viszont rendkívül érdekes hely a műszaki dolgok iránt érdeklődő szem számára. Ha csak elautózunk mellette, akkor is jópofa dolgokat látunk: vén katonai járművek roncsai zöldellnek az egyik udvar sarkában, még a szociból maradt hangulatú autójavító műhely lapul meg egy kapu mögött, lassan megújul a különleges formájú egykori terminálépület. És persze ott az aktívan üzemelő hobbi-sport-reptér is, ahol mindenféle, a repüléssel kapcsolatos izgalmas dolog történik, a helikopterpilóta-oktatástól a hobbigépek folyamatos fel-leszállásaitól a a veterán repülőgépek felújításáig.

A legismertebb és legnagyobb repülőgép itt, Budaörsön, talán a kétmotoros, 4+21 személyes Li–2-es, az egyetlen működőképes példány az egész világon a maga típusából (lásd a fenti képet). A Li–2-est az a Goldtimer Alapítvány restaurálta és üzemelteti, amelynek fő tevékenysége a magyar repüléstörténethez kapcsolódó öreg repülőgépek új életre keltése. A Goldtimer legújabb projektje, egy Jak–18-as újjászületése jelenlegi fázisában egyelőre sokkal kevésbé látványos, mint a már elkészült gépek (a Li–2 mellett egy Rubik Ernő-féle Kánya, egy lengyel Po–2-es, vagy a semmiből, tervek alapján rekonstruált Gerle), az egyelőre darabokban álló repülőgép története viszont ugyancsak érdekes.

A Jak–18 orosz tervezésű kiképző és gyakorló repülőgép, amit úgy terveztek, hogy nagy túlterheléseket is kibírjon, így műrepülésre is alkalmas.

Ez a típus mind a mai napig az egyik legkedveltebb veterán műrepülő-bemutató gép világszerte, mondja Krauth Péter, a Goldtimer Alapítvány elnöke. A negyvenes évek közepétől kezdve csaknem ötezer darabot gyártottak belőle; néhány példány 1952 után Magyarországon, Rubik Ernő akkorra már államosított egykori repülőgépgyárában készült, szovjet licensz alapján. A magyar honvédségben sok éven át tanultak ilyen gépeken a pilóták az ötvenes-hatvanas években.

Az eredeti írást itt találja.

Levegó

Szarka Tamás

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek