MegMinden
2022-02-27

NFL

(forbes.hu)

Az NFL egyik legnagyobb problémája a nepotizmus.

Előbb lehet egy új, európai csapat az NFL-ben (National Football League), mint egy 33. amerikai. Minden adott lenne ahhoz, hogy az amerikai foci csak egy elvetemült réteget érdekeljen, mégis egy egyre növekvő globális biznisz lett belőle. Hogyan? És mi a válasza a ligának a Tiktok-generációnak, hogyan adják majd el a négyórás közvetítéseket a húsz másodperces videók korában? Lehet-e hosszabb a rájátszás, nem idegesítően nagy-e a szerepe a szerencsének és gond-e, ha gyengébb csapatok jutnak a nagydöntőbe? Tudatalatti rasszizmus és európai terjeszkedés, a két nagy kihívás, amivel a generációváltás előtt álló NFL-nek most meg kell küzdenie. Az eddigi eredményeik ezeken a fronton felemásak. Nagyinterjú Buday Zoltán sport-adatelemzővel, szakkommentátorral.  


NÉVJEGY

Buday Zoltán régóta az amerikai focimeccsek szakkomentátora, jelenleg az Arena4-en segíti a közvetítéseket szakértőként. A legtöbben innen vagy a Bencsics Márkkal (Forbes 30/30) vezetett 4th & Long című podcastjükből ismerik, pedig főállásban szenior elemzőként dolgozik a sport analitikával, adatelemzéssel és statisztikával foglalkozó Pro Football Focusnál (PPF), ahol a játékosok értékelése is a munkájába tartozik. A cégnek mára mind a 32 NFL csapat az ügyfele és nyit az európai foci irányába is.  

Forbes.hu: Az amerikai foci az európai futball antitézise bizonyos szinten: a különböző posztok nagyon speciálisak, kevés a tér az önkifejezésre, nagyon kötött a szabályrendszer, a meccsek négyóra hosszúak, sok a játékmegszakítás, stb. Mégis egyre népszerűbb. Miért?

Buday Zoltán: Valóban nagyon bonyolult a szabályrendszere, de közben meg a belépési küszöb is alacsony. Ha egy passz vagy egy elkapás szép, azt akkor is érteni fogod, hogyha akkor ültél le először meccset nézni, és nem tudod, hogy mi a holding vagy a „második és öt”. És az ütközések! Látod, ez a másik nagyon jó benne, mindenki mást tud megragadni belőle: van, akinek a sisakok, a mezek csillogása, van, akinek a szép indítások.

A következő kampó, ami behúzza az embereket: a stratégia. Amikor rájönnek például, hogy az edzőnek mekkora is a szerepe. Vegyünk egy labdarúgó meccset! Az edző nagyjából ötször tud aktívan, látványosan belenyúlni a meccsbe: előtte, van 3 lehetősége, amikor cserélhet és a félidő. Itt pedig 140-szer bele tud nyúlni a meccsbe, mert annyi döntési folyamat van és annyi döntési helyzet, és emiatt tényleg egy sakkjátszmává tud átváltozni egy NFL-meccs.

Ezek önmagában könnyen be tudják húzni az embert, és közben számtalan irányból be lehet hozni a showbizniszt – és be is hozzák. Az egyetemi meccseken 110 ezres stadionok is megtelnek, ami egészen elképesztő. Harminc éve eladják az összes jegyet! Ott vannak a cheerleaderek, a halftime show a Super Bowl-on, és az amerikai média, ami folyamatosan termeli ki és építi a sztorikat.

Forbes.hu: Tényleg ennyit tesz hozzá a média?

A médiát érdemes két részre bontani. Az egyik a közvetítés: itt a sok játékmegszakítás még előny is, hiszen egy adott jelenetet akár három szögből is azonnal újra tudnak mutatni, míg fociban várhatsz perceket a visszajátszásra, a visszajátszás alatt meg le is maradhatsz egy gólról. Az NFL-ben ilyen nincs. Ehhez jönnek hozzá a technikai újítások, hogy már 122 kamerával vesznek egy meccset, vagy akár az, hogy a sárga vonalat kivetítik. Ez 25 éve még nem volt jelen. (a közvetítéseken behúzzák, meddig kell eljutnia a támadó csapatnak – a szerk.). Nyitnak a gyerekek felé, a Nickelodeon rajzfilmfigurákat vetít az élőképre, számtalan extra körítés van. A közvetítés az európai futball előtt jár. De ebben van is előnyük, hiszen ha a játék megszakad, akkor sok mindenre van lehetőség.

A média másik része: a sztori. Hozzáférhetőségben az amerikai és az európai foci ég és föld,

az öltözők nyitva vannak a meccs után, ki-bejárkálnak az újságírók, azzal beszélsz, akivel csak akarsz.

Az NFL kötelezi is a játékosokat arra, hogy álljanak rendelkezésre a médiának. Ez olyasmi, ami az európai fociban elképzelhetetlen, de pont az ilyen szituációkból esik ki a legtöbb sztori. A covid ezt részben felülírta, de már idén dolgoztak rajta, hogy minél többet visszahozzanak ebből.

Európában egy meccs után kiáll egy-egy játékos, elmond három-három mondatot és megy is. Mennyire más lenne, ha oda tudnál menni a meccs után a végig a padon ülő cserekapushoz, hogy mondja már el, mi járt a fejében? Lehet, hogy az adott meccset ő látta át a legjobban, de soha nem kérdezik meg, mert nem is kérdezhetik meg.

Egy amerikai focicsapatnál mind az 53 játékos és az edző is beszél veled. Jó példa, a New Orleans Saints-nél 16 év után lemondott Sean Payton, a héten meghívta az összes helyi újságírót egy búcsúvacsorára, harmincan ülték körül az asztalt. Nyilván hihetetlen sztorik kerültek elő, amiket soha nem fogsz majd cikkekben látni, de ez a jelenet is jól mutatja, hogy milyen kapcsolat van közvetlenül a média és a csapatok között. Ilyen nemhogy az európai fociban, szerintem egyik sportágban sincs.

Forbes.hu: A sportoló itt a showbiznisz egyik terméke, direkt trenírozzák erre őket?

Rengeteget. Idővel az intelligensebb játékosok – és a játékosok többsége intelligens – belátják, hogy ez az ő érdekük is. Sean Payton is azt mondta a búcsúsajtótájékoztatóján, hogy máshogy kezelte volna a médiát az első 4-5 évében. Persze van, aki nem ilyen: Bill Belichick, például.

Forbes.hu: Nincs is rászorulva.

Nincs, de egy belső köre még neki is van. Az NFL-nek az ezekből kieső sztorik, a folyamatos hozzáférés, az, hogy a helyi újságírók ott lehetnek minden edzésen, hatalmas pluszt adnak. Tudsz beszélni a harmadik számú elkapóval, a bal oldali támadófal-emberrel, ezzel a védővel, azzal az edzővel, ebből születik a 0-24 órás hírgyár. Valakivel úgyis történik valami.

Az NFL és a média tényleg egymás barátai lettek, mind a kettőnek szüksége van a másikra. A pontos szám nincs előttem, de a legnézettebb 100 amerikai tévéműsorból tavaly vagy 75 NFL-meccs volt. A mostani Super Bowlra egy 30 másodperces reklámblokkot 6 millió dollárért adnak el. Ez 2015-ben például még csak 4,5 millió volt! Ebben a pályán kívül iszonyat munka van.

De menj fel a Youtube-ra és próbáld megnézni a tavalyi Eb-döntőt. Tudod mit találtam? Egy 90 másodperces videót a tizenegyesekről az UEFA-tól, kis keresgéléssel egy másik videót, ahol sikerült a 11-es párbajból bevágni a kihagyott büntetőket! Rákerestem aztán a tavalyi Chiefs-Buccaneersre (ez volt tavaly a Super Bowl): gyorsan ráakadtam egy 11 perces összefoglalóra az NFL-től, egy mozis stílusban összevágott 20 perces nagyobb összefoglalóra, és van egy 40 perces film a fölmikrofonozott játékosokról, hallod, mit mondanak a pályán meg a mellett. Nekem eredendő élményem, amióta követem az NFL-t: ha valami történik a pályán, azonnal vissza tudod nézni. 20 másodperc és minden fent van Twitteren és nem kalózverzióban.

Az eredeti írást itt találja.

Jevgenyij Kiszin

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek