Külföld
2020-12-02

Romániában átadták a moldvai országrész első autópályaszakaszát

Romániában Klaus Iohannis államfő és Ludovic Orban miniszterelnök jelenlétében nyitották meg szerdán a forgalom előtt a moldvai országrész első autópályaszakaszát.

A Bákó körgyűrűjének részét képező, a Moldvát - Ploiesti-en keresztül - a fővárossal összekötő A-7-es autópálya első 16 kilométeres szakaszára a kivitelezésre megszabott határidő előtt több mint egy évvel, a parlamenti választások előtt négy nappal hajthattak fel az autósok.

Klaus Iohannis jobboldali államfő szerint az előző szociáldemokrata (PSD) kormányok "gondoskodtak" Moldva leszakadásáról, de a tavaly óta kisebbségben kormányzó Nemzeti Liberális Párt (PNL) megelégelte az üres ígéreteket, és szerinte a most elkészült útszakasz is azt bizonyítja, hogy a PNL kiemelt fontosságot tulajdonít a keleti országrész bekapcsolásának az európai gyorsforgalmi hálózatba.

Ludovic Orban miniszterelnök további nagyszabású állami beruházásokat ígért. Az ukrán határt Szeretvásárnál (Siret) elérő A7-es autópálya esetében az első négy szakasz megvalósíthatósági tanulmánya közel áll a befejezéshez, tehát amint hozzáfér Románia az európai helyreállítási alapból számára elkülönített 30 milliárd euróhoz, meg lehet kötni a kivitelezési szerződést az A7-es autópálya első négy szakaszaira.

A miniszterelnök ígéretet tett a Bákót Brassóval összekötő - a Keleti Kárpátokat átszelő - autópálya és a Romániát észak-dél irányban átszelő 9-es páneurópai folyosó mentén haladó vasútvonal korszerűsítésére is.

Lucian Bode közlekedési miniszter történelmi esélynek nevezte azt, hogy Románia a következő hét évben legalább 9,3 milliárd eurót hívhat le a helyreállítási alapból infrastruktúra-fejlesztésre. A felzárkózást, a történelmi régiók gyorsforgalmi úthálózattal történő összekapcsolását a mostani uniós költségvetésből felhasználható kohéziós alapokból és a következő hétéves időszak közlekedési operatív programjának részét képező pénzforrásokkal is kiegészítik - magyarázta.

A moldvaiak több ízben tüntettek amiatt, hogy a keleti országrészben eddig egyetlen méternyi autópálya sem épült. Az erősödő társadalmi elégedetlenségre alapozva a parlament két éve törvényt is elfogadott az Erdélyt Moldvával összekötő "Egyesülés Autópályájáról", de a Marosvásárhely és Jászvásár (Iasi) közötti sztráda építése még nem kezdődött el.

Románia eddig 873 kilométernyi autópályával rendelkezett. Az A7-es szerdán átadott bákói szakaszával és az A10-es sztráda még idén megnyitandó Szászsebed-Gyulafehérvár szakaszával együtt a gyorsforgalmi úthálózat év végéig meghaladhatja a 900 kilométert.

Meghosszabbították a 360 Design Budapest online kiállítást

A hulladékgazdálkodási reform az ágazat jövőjét szolgálja

MTI

Szerző
Hasonló cikkek