MegMinden
2023-07-29

Bringa

(welovecycling.com)

A pedál előrehaladása.

A pedál előrehaladása: Vessen egy pillantást Európa kerékpáros infrastruktúra iránti elkötelezettségére a járvány után

A világjárvány idején a kerékpározás növekedésének volt tanúja, sok európai ország megragadta a lehetőséget, hogy a kerékpáros infrastruktúrába fektessenek be, amit a megnövekedett források és az aktív közlekedés újonnan felfedezett felértékelődése támaszt alá.

Néhány évvel később arra jutottunk, hogy itt az ideje, hogy mérleget készítsünk, és megvizsgáljuk, hogyan teljesítettek ezek a kötelezettségvállalások a lelkesedés kezdeti hulláma óta. Ma az Európa-szerte fejlődő kerékpáros infrastruktúra körül fogunk elmélyülni, feltárjuk a nemzeti helyreállítási és ellenálló-képességi tervek (NRRP) hatását, és megvizsgáljuk, hogy az országok milyen előrelépéseket tesznek ígéreteik teljesítése terén.

Belgium merész befektetéseitől Szlovákia innovatív módszertanáig a sikereket, a kihívásokat és a folyamatos erőfeszítéseket nézzük, amelyek ahhoz szükségesek, hogy kerékpáros álmainkat kézzelfogható valósággá alakítsuk az egész kontinensen.

Nemzeti helyreállítási és ellenálló képességi terv, és hogy ezek hogyan befolyásolták az európai országok kerékpározás iránti elkötelezettségét

2021-ben az Európai Unió (EU) tagállamai összefogtak, hogy elfogadják nemzeti fellendülési és reziliencia terveiket (NRRP) a lenyűgöző, 800 milliárd eurós „NextGenerationEU” ösztönző csomag részeként. Szerencsére ezek a tervek nem csak a gazdasági fellendülésnél álltak meg, hanem felismerték a kerékpározás növekvő jelentőségét, és jelentős beruházásokat hajtottak végre a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése érdekében.

Az olyan jogvédők összehangolt erőfeszítései révén, mint az ECF és tagjai, a kerékpározás a reflektorfénybe került az NRRP keretein belül. Valójában eredetileg 1,7 milliárd eurós befektetést irányoztak elő kerékpáros projektekre. És ez még csak a kezdet volt. Most, amikor már több mint 90 milliárd eurós támogatást folyósítottak a tagállamoknak a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz keretében (a maximális támogatási összeg körülbelül egynegyede), itt az ideje, hogy megvizsgáljuk az előrehaladást, és rávilágítsunk arra, hogy a „NextGenerationEU” által támogatott kerékpáros kezdeményezések hogyan. ” folynak a finanszírozások.

Olaszország megőrül a kerékpározásért

Az NRRP-jükben javasolt kerékpáros beruházásokkal kapcsolatos vezetők között Olaszország volt, összesen 1,2 milliárd eurós beruházással. Víziós tervük 600 millió eurót különített el 1200 km turisztikai kerékpárút és hozzávetőleg 570 km városi kerékpáros infrastruktúra létrehozására 2026-ig. A döntéshozók ezt a javaslatot egy átfogó nemzeti kerékpáros tervvé is alakították, amely azóta kézzelfogható cselekvéssé vált. A 45, több mint 50 000 lakosú városnak városi infrastrukturális projektekre juttatott pénzforrásokkal, valamint a hosszú távú kerékpáros útvonalak kijelölésével, amelyek hasznot húznak ezekből az alapokból – némelyikük még az Olaszországot átszelő híres EuroVelo útvonalakkal is keresztezi –, a nemzet kétségtelenül magasra teszi a mércét.

Spanyolország továbbra is elkötelezett amellett, hogy városait jobbá tegye a kerékpárosok számára

Bár az NRRP-ben vállalt kötelezettségeik mennyiségileg kevésbé voltak pontosak Olaszországhoz képest, a spanyol kormány gondoskodott arról, hogy elkötelezettségük a terv végrehajtási szakaszában is érezhető legyen. Első alkalommal dolgoztak ki nemzeti kerékpáros stratégiát, amely 500 millió eurós mozgósítással büszkélkedhet a helyreállítási és ellenálló képességi eszközből.

Ez a jelentős finanszírozás hozzávetőleg 1000 km kerékpárút, valamint 4100 biztonságos kerékpárparkoló kialakításához nyitotta meg az utat. Mindezeken felül valósággá vált a nyilvános kerékpármegosztó rendszerek megerősítése több városban. Ennek a beruházásnak a hatása első kézből szemtanúja lehet az olyan figyelemre méltó projekteken keresztül, mint a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése Pamplonában, a nyilvános kerékpármegosztási rendszer kibővítése Palma de Mallorcában és Barcelona nagyvárosa.

Románia első számú kerékpáros célponttá kíván válni

A kontinens másik oldalán Románia is említést érdemel. Itt az ECF-hez tartozó Román Kerékpáros Szövetség erőfeszítései is hoztak izgalmas fejleményeket a kerékpáros beruházások terén. 120 millió eurót javasoltak a több mint 3000 km-nyi turisztikai kerékpárút kiépítésére irányuló kerékpáros kezdeményezésekre. Bár a terv végrehajtása folyamatban van, a kormány konkrét lépéseket tett e kötelezettségvállalás megszilárdítása érdekében, közzétéve az útvonalak kialakítására vonatkozó szabályokat és finanszírozási feltételeket . Összességében a finanszírozási feltételek most 247,5 millió eurós súlyösszeget határoznak meg, ami jelentős növekedés a tavalyi becslésekhez képest. Remélhetőleg ez a befektetési hullám lesz az, ami ahhoz szükséges, hogy Románia kerékpáros paradicsommá váljon.

Belgium a kerékpáros autópályákra és a parkolási lehetőségek bővítésére összpontosít

Belgiumba költözve az ország jelentős összeget, 400 millió eurót különített el kerékpáros infrastruktúrájának fejlesztésére. Fontos azonban megjegyezni, hogy Belgium szövetségi struktúra szerint működik, ami azt eredményezi, hogy ezek a befektetések különböző régiók között oszlanak meg.

A flamand régióban a finanszírozás jelentős részét, 345 millió eurót a meglévő, 1350 km-en átívelő kerékpáros infrastruktúra felújítására és további 140 km új utak építésére szánták. Bár ez a beruházás pozitív előrelépést jelent, látni kell, hogy ezek a tervek milyen hatékonyan valósulnak meg. Hasonlóképpen, Brüsszel fővárosi régiójában 34 millió eurót különítettek el körülbelül 7000 biztonságos kerékpárparkoló létrehozására és 22 km friss kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére. Valójában biztató látni ezeket a szándékokat, de a megvalósítás és a hatás kulcsfontosságú tényező lesz a sikerük értékelésében. A vallon régió 14 millió eurót kíván befektetni elsősorban a Vallon Brabantot Brüsszellel összekötő kerékpáros autópályákra.

A kerékpározás hívei Szlovákiában megtörténik a dolgokat

Az NRPP keretében Szlovákia arra is kötelezettséget vállalt, hogy több mint 100 millió eurót fektet be a kerékpározás támogatására. Érdemes azonban megjegyezni, hogy további érdekképviseleti erőfeszítésekre volt szükség az olyan szervezetek részéről, mint a szlovák ECF-tag, a Cyklokoalícia, hogy szorgalmazzák a kerékpározás-barát intézkedések bevezetését. Az egyik pozitív eredmény azonban egy új módszertan elfogadása a kerékpáros infrastruktúrával kapcsolatos projektpályázatok értékelésére. Ez az új megközelítés az erőforrások elosztásának egyszerűsítésére irányul, de a gyakorlatban még nem tesztelték. Ígéretes jel, hogy az Európai Bizottság pozitívan értékelte ezt a módszertant Szlovákia első kifizetési kérelmében, de hosszú távú hatékonysága még várat magára.

Ígéretes út áll előttünk, amelyhez a jogvédők folyamatos erőfeszítésére lesz szükség!

Természetesen ez csak egy minta a legsikeresebb projektekből, és más kezdeményezések is folyamatban vannak Európa-szerte és azon túl is. Mindez kétségtelenül lelkesítő, de bár ezek a beruházások és tervek előrehaladást jeleznek, létfontosságú, hogy továbbra is kritikus szemmel tartsuk magunkat, és továbbra is nyomást gyakoroljunk a kormányokra a kerékpáros infrastrukturális projektek fontossági sorrendjének megállapítása és hatékony végrehajtása érdekében. Az átfogó és fenntartható kerékpáros infrastruktúra felé vezető út folyamatban van, és még mindig van tennivaló annak biztosítására, hogy ezek a kötelezettségvállalások kézzelfogható javulást eredményezzenek a kerékpárosok és a közösségek egésze számára.

Az eredeti írást itt találja.

Belga Nagydíj - Verstappen nyerte a sprintfutamot

Csökkenő forgalomban nőtt a BUX a héten

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek