MegMinden
2023-07-04

Mrs. Davis

(port.hu)

Óriási elmebetegség lett a Lost alkotójának új sorozata.

Van a Mrs. Davisben az Indiana Jones-filmekből, a Black Mirror-sorozatból, A Da Vinci-kódból, a Gyalog galoppból és a Biblia motívumaiból is egy kicsi.

A mesterséges intelligencia ellen harcoló apáca bemegy a fekete Jézus falafel éttermébe.

Nem egy vicc kezdődik így, a Mrs. Davis című sorozatban a fenti esemény valóban megtörténik, nem is egyszer. A Betty Gilpin által alakított apáca nemcsak jelképesen számít Jézus menyasszonyának, hanem imádkozás közben „valóban” ott találja magát az étterem pultja mögött szorgoskodó Jézusnál (akit itt Jay néven fut), és nem csak beszélgetéssel múlatják az időt.

Damon Lindelof (Lost, A hátrahagyottak, Watchmen) és Tara Hernandez (Agymenők, Az ifjú Sheldon) sorozatában ez még a kevésbé meghökkentő epizódok közé tartozik. Kezdésnek rögtön megnézhetjük, ahogy 1307-ben lovagok ütnek rajta egy apácazárdán a Szent Grál után kutatva, de kiderül, hogy az apácák a templomosokhoz tartoznak, és felveszik a harcot. Az egyikük végül elmenekül a Grállal, majd ugrunk 2023-ba, ahol már beköszöntött a szép új világ. Egy Mrs. Davisnek hívott mesterséges intelligencia irányít szinte mindent, ott segít, ahol tud, a háborúkat és az éhínséget például már sikerült megszüntetnie. Simone, aki korábbi traumái és a technológiafóbiája miatt apácának állt, és amúgy szabadidejét illuzionisták és bűvészek leleplezésnek szenteli, utálja a minden ember fülében ott duruzsoló MI-t, ennek ellenére Mrs. Davis mégis pont vele akar beszélni. Az algoritmus azt kéri tőle, hogy kutassa fel a Szent Grált, és pusztítsa el, cserébe teljesíti Simone egy kívánságát. A nő igen mond, amikor ígéretet kap arra, hogy ha sikerrel jár, Mrs. Davis kikapcsolja saját magát.

A sorozat időzítése szerencsésebb nem is lehetett volna (a Peacockon debütált április végén, nálunk pedig az HBO Maxra került fel), a Chat GPT-nek és a hasonló nyelvi modelleknek köszönhetően ugyanis az AI témája végleg bekerült a köztudatba. Más kérdés, hogy Lindelofék produkciója nem pont az az apokaliptikus sci-fi vízió, amire a Lost vagy a Watchmen alkotójától számítanánk. A technológia veszélyeire figyelmeztető felemelt mutatóujj persze ott van, a főhős, és a vele szövetségre lépő, AI-ellenes földalatti szervezetet irányító exbarát, Wiley célja is Mrs. Davis kiiktatására irányul, de a sorozat ennél sokkal komolytalanabb. Pontosabban olyan kiszámíthatatlanul ötvözi a komolyabb témákat a komolytalanabb gegekkel, amilyen merészen a különféle műfajokkal bűvészkedik, vagyis amit látunk, az

egyszerre sci-fi, dráma, összeesküvés-elméletes thriller, fantasy, szatíra, kaland és komédia.

 

Az eredeti írást itt találja.

Vidnyánszky Attila

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek