MegMinden
2022-12-06

Dal

(dalszerzo.hu)

A magyar zene aránya a rádiókban, tévékben, stream oldakon.

Az idei Music Hungary konferencián több, az iparági szervezeten belül alakult munkacsoport is bemutatta az eredményeit. Az egyikben Molnár Gábor, Békés Gergely és Temesi Bertalan a magyar zene arányát vizsgálta különféle területeken: a rádiókban, televíziókban, stream oldalakon és a háttérzene-szolgáltatóknál. Békés Gergely (EJI) úgy fogalmazott, hogy nem pusztán arról szól ez a téma, hogy “magyar fülbe magyar zenét”, hanem arról is, hogy biztosítani kell a hazai zenei élet számára a bevételeket azért, hogy a kultúra megújulhasson, és ez a covid, majd a KATA kivezetése után különösen érzékeny kérdés.

A Music Hungary honlapjáról letölthető jelentés nemcsak a helyzetet méri fel, hanem rövidebb és hosszabb távú (1 illetve 3 éves) javaslatokat is megfogalmaz.

rádióknál közismerten törvény írja elő azt, hogy a műsoridő legalább 35%-ában magyar zenét kell játszaniuk, és ennek legalább a negyede új (legfeljebb öt éve megjelent) zene kell, hogy legyen. Ugyanakkor itt is számos probléma van. A jelentés megállapítja például, hogy rendkívül koncentrált a rádiós piac, kevés kézben vannak az adók, amelyek így nem kényszerülnek innovációra. Egy évtizede egyetlen országos kereskedelmi adó működik, amelyik mostanában ráadásul nem is játszik új magyar zenét – a jogszabály ugyanis az erre vonatkozó kvóta teljesítésébe beszámítja azokat az 1990 előtt megjelent dalokat, amelyek hangminőségét az elmúlt öt évben újították fel digitálisan. (A jelentés ennek a szabálynak a kivezetését javasolja is.) Könnyű kijátszani a szabályokat, így fordulhat elő, hogy pl. a legnépszerűbb rádióban még a legtöbbet játszó magyar dal is napi átlag egynél kevesebbszer hangzik el főműsoridőben – hangzott el a konferencián.

Mindezek ahhoz vezetnek, hogy a rádiók nem igazán csinálnak slágereket magyar dalokból; így “a rádiózás csak korlátozottan képes betölteni azt a multiplikátor hatást, amely eredményeként egységnyi befektetés több részpiacon is képes eredményt termelni” – olvasható a jelentésben. Pedig, ahogy a konferencián elhangzott, a koncerttermeket nem igazán lehet rádiós támogatás nélkül megtölteni.

televíziókban megszólaló magyar zenéket két szempontból kell vizsgálni. Léteznek ugyan zenei televíziók, amelyek igen magas arányban játszanak magyar dalokat, ám ezek meglehetősen szűk repertoárból válogatnak. A mulatós műfajt leszámítva a hazai közönség magyar klipeket leginkább a YouTube-on néz.

Másfelől háttérzeneként is elhangozhat magyar zene. Mint Temesi Bertalan elmondta, ezek kiválogatása jellemzően az utolsó pillanatban történik, és a hangutómunkát végző szakemberek gyakran azzal sincsenek tisztában, hogy jogosított zenéket kellene használniuk. Ő a szövetség nevében felvette a kapcsolatot a televíziók jogi osztályaival, nem azért, hogy büntetéssel fenyegessen, hanem hogy pozitív változásokat érjen el. Mint mondta, sok helyen “kiment az ukás, hogy tessék jogtiszta zenéket használni”, ám a helyzet nem egyszerű, hiszen sokszor ez nem jár együtt azzal, hogy a műsor költségvetését (amiből eddig nem fizettek jogdíjat) megemelnék.

Ezen a területen nagyon fontos az edukáció, és nemcsak a televíziós szakembereké – a másik oldalról a zeneszerzőknek is tanulniuk kell, hogy hogyan kell “kiszolgálni” a tévéket, mik a szabályai a háttérzene komponálásának.

stream esetében is ketté kell bontani a kérdést. Az on-demand zenehallgatást értelemszerűen nem lehet kvótákkal szabályozni. Itt az a helyzet, hogy az utóbbi években mind a YouTube-on, mind a Spotify-on igen jól szerepelnek a magyar dalok a szolgáltatók toplistáin. Ugyanakkor látni kell, hogy a “hosszú farok” a stream esetén tényleg nagyon hosszú, vagyis a top 20 az összes hazai zenehallgatás 4-5%-át, a a top 100 pedig 9%-át teszi ki. A jogdíjfelosztás pedig az összes (globális) hallgatottság arányai alapján történik, vagyis ezek az előkelő helyezések nem járnak jó “jövedelemtermelő képességgel”.

Másfelől ott vannak az algoritmusok és kurátorok által összeállított playlistek. A nagy szolgáltatóknál ma már vannak specifikus hazai listák, de ezeket a jelentés szerint “a szolgáltatók nem népszerűsítik, így jellemzően nincsen jelentős követőbázisuk, nagy hallgatottság nélkül pedig nem alkalmasak feladatuk betöltésére.” A szövetség szerint meg kell próbálni elérni, hogy ez megváltozzon; másfelől a hazai előadók tudatosságát is fokozni kellene a playlistekre ajánlás (pitch) “fontosságát és technikai lebonyolítását” illetően. A jelentés azt is felveti, hogy – kanadai mintára – a szolgáltatók által összeállított kurátori vagy algoritmikus playlistek esetén már lehetséges kvótákat előírni a stream platformokon is.

Végül a háttérzene-szolgáltatókról a jelentés azt állapítja meg, hogy náluk jelenleg “meglehetősen alacsony a magyar zene aránya, és egyes szolgáltatókra jellemző az is, hogy szűk szerzői-előadói körből válogatják a felhasznált zenei tartalmat”.

Mindkét szempontból jó hír, hogy a Mahasz létrehozott egy felületet, ahol a háttérzene-szolgáltatók hozzájuthatnak kurrens, számukra kielégítő metaadatokkal ellátott magyar zenékhez.

Mint a témával foglalkozó külön beszélgetésen elhangzott, ezek a háttérzene-szolgáltatók az összes potenciális magyarországi helyszín kevesebb mint 20%-át fedik le (hiába támogatja ezt jogdíjkedvezménnyel is az Artisjus). Temesi Bertalan itt is kiemelte az edukáció fontosságát: el kellene magyarázni pl. a kávézótulajdonosoknak, hogy miért jó nekik, ha szerződnek egy szolgáltatókkal. Békés Gergely azt is felvetette, hogy egy infrastrukturális pályázat is segíthetne a helyzeten: olyan eszközökért cserébe, amiken “rendesen tud szólni a zene”, a tulajdonos vállalja, hogy professzionális szolgáltatóval dolgozik, illetve egy bizonyos szint felett lesz a magyar zene aránya.

Az eredeti írást itt találja.

A nap képe

Az Egyesült Államok újabb tagállamai tiltották meg a TikTok kormányzati informatikai eszközeiken

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek