MegMinden
2024-03-01

Felhőkarcoló

(raketa.hu)

Annyi ember él majd benne, mint Magyarország teljes lakossága

Teljesen újszerű városnak készül a Szaúd-Arábiában épülő The Line, ahol nem lesznek autók és a körülbelül kilenc milliós lakosság egy 170 kilométer hosszú, tükörfalú épületkomplexumban él majd.

Szaúd-Arábiában az elmúlt években kiemelkedően sok projekt indult, amelyek célja, hogy a gazdaságilag nagy részben az olajiparra támaszkodó ország számára új bevételi forrásokat alakítsanak ki, ennek érdekében elsősorban a turizmus felfuttatására helyezik a hangsúlyt az ország vezetői és látványos tervekkel igyekeznek felvenni a versenyt a szomszédos Egyesült Arab Emírségek híres turistacsalogató városaival és helyeivel, például Dubajjal vagy a Világ-szigetekkel és a Palm Jumeirah-szigettel.

A Vision 2030 program keretében születő tervek gigantikus beruházásokról, extrém építkezésekről, luxusszállodák tömegéről és különleges városok létrehozásáról szólnak, de egyik legrendhagyóbb elemét a The Line képezi. Ez egy különálló város, ami semmilyen tekintetben nem hasonlít a szokványos városokra és amivel a tervezők egy teljes újfajta városépítési módszert szeretnének létrehozni, példát állítva mások elé is a jövőben.

A Line neve elárulja a legszembetűnőbb jellegzetességét, vagyis azt, hogy horizontálisan szűk, egyenes vonalban terjeszkedik majd és a befogadóképességét vertikálisan növelik. Az alapterülettel való spórolás Neom vezető tervezőjének, Tarek Qadduminak elmondása szerint környezetvédelmi szempontból előnyös, mivel így kevesebb területet kell elvenni a környező természetből és a város ahelyett, hogy széltében terjeszkedne, inkább az egymásra épülő emeletek révén növeli a méreteit. A Zéró Gravitációs Városrendezés kibővíti a lehetőségeket a városrészek elhelyezését illetően is és közelebb hozza egymáshoz az embereket, akik egymás fölött, 500 méteres magasságig terjedő épületben élnek majd.

A Line egyetlen, 170 kilométer hosszú, 200 méter széles felhőkarcolónak készül.

A város elrendezése sok kérdést vet fel, például, hogy mennyire lesz valójában környezetbarát egy olyan város, ami 170 kilométer hosszan kettévágja a sivatagos tájat, lezárva a potenciális vándorlási útvonalat az állatok előtt, hogyan hat majd a hatalmas tükröződő felület a madarakra, milyen következményekkel jár az ivóvíz biztosítása a sokmilliós lakosság számára, amit a tengervíz sótlanításával oldanak meg, illetve, hogy a benne élők számára tényleg vonzó lesz-e a rendkívül sűrűn lakott, zárt városba való költözés lehetősége. A környezetvédelmi aggályokkal kapcsolatban a tervezők többféle választ kínálnak: többek között a városon átvezető ökológiai folyosókat és a madarakat védő felület használatát a tükrös bevonaton, ami elméletileg megakadályozza, hogy átrepülésre alkalmas helynek lássák a szárnyasok a csalóka üveget. Az emberek jóléte szempontjából a parkok mellett a minél több fény és levegő beengedésével igyekeznek növelni a komfortérzetet az egyébként meglehetősen zsúfolt épületben, a sótlanítás során pedig a kiszűrt sót nem engedik vissza a tengerbe, hanem felhasználják más célokra.

A The Line építése már elkezdődött. A város építésére sötét árnyékot vet, hogy a helyi howeitat törzs itt élő tagjait korábban kitelepítették és három howeitat férfit halálra is ítéltek 2022-ben, amiért tiltakoztak az építkezés ellen. A munkálatok azonban nem állnak le és a jelenlegi tervek szerint az első egymillió lakos 2030-ra már beköltözhet új otthonaiba.

Az eredeti írást itt találja.

Az eredeti írást itt találja.

Vízhiány lesz Debrecen-Nagymacson

Vízhiány várható Hajdúsámson településen

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek