MegMinden
2023-12-25

Ünnep

(index.hu)

Így forgatta fel fenekestül a közösségi média a karácsonyt.

Az ünnepek a legtöbbünk tudatában az egymással töltött minőségi időről, a rég nem látott családtagokkal való találkozásról és persze a finomabbnál finomabb ételekről szólnak, az elmúlt években azonban sok otthonba egy nem várt vendég is beférkőzött: a közösségi média. De mennyire alakította át az ünnepeinket az okostelefonok adta temérdek lehetőség, és milyen negatív vagy éppen pozitív dolgokat köszönhetünk ezeknek a platformoknak? A válaszokat Dr. Zelena Andrással, a Budapesti Gazdasági Egyetem tanszékvezető egyetemi docensével, közösségimédia- és magatartástudós szakértővel kerestük.

Talán még sokan emlékszünk azokra az időkre, amikor a karácsony és az ünnepi időszak valóban az egymásra hangolódásról és a bensőséges családi összejövetelekről szólt. Ráadásul az okostelefonjaink előtt nem is arról szólt az egész decemberünk, hogy a közösségi oldalakon azt lestük minden egyes pillanatban, hogy mások hogyan ünnepelnek, mit adnak és kapnak ajándékba, milyen színűre díszítik fel a karácsonyfájukat, vagy milyen megható képeket készítenek a szeretteikkel.

Természetesen valótlanság lenne azt állítani, hogy a közösségi oldalak alapvetően is ismeretes árnyoldalai és az okostelefonunktól való függőségünk mellett ne találhatnánk temérdek előnyt is ezen platformok és az ünnepek viszonylatában – hiszen a világ másik oldalán lévő rokonnal is vacsorázhatunk együtt egy videóhívásnak köszönhetően –, az viszont talán mindenki számára észrevehető, hogy ezek az új trendek megváltoztatták az ünnepeink képét, még ha nem is feltétlenül gyökeresen.  

A közösségi média felületein és az okostelefonjainkon való lógás mértéke, ahogyan a hétköznapokban, úgy az ünnepnapok alatt sem feltétlenül változik, sőt a különböző platformok egyenesen már a karácsonyi készülődés és ünnep szerves részeinek tekinthetők.

A közösségi média platformjai ma már felülreprezentáltak az életünkben. Gondoljunk akár a Facebookra, akár az Instagramra vagy a TikTokra, amelyen nagyon magas a fiataloknak az előfordulási aránya, ezért náluk a képernyőidő is radikálisan magas a napi bontást nézve. Az idősebbeknél ugyanez figyelhető meg a Facebooknál. Ez a fajta közösségi médiától való függés az ünnepek kapcsán is észlelhető, a karácsonyi készülődés ilyenkor valósággal elárasztja a platformokat, a gyertyagyújtás, a Mikulásnak kikészített csizmák, az ünnepi előkészületek mind-mind az ünnep részeinek közösségi médiában való megosztását generálják, sőt van, hogy csak emiatt történnek meg egyes események

– magyarázta a jelenséget az Indexnek Dr. Zelena András, a Budapesti Gazdasági Egyetem tanszékvezető egyetemi docense. A szakember szerint mindez amiatt lehet, mert ezeken a felületeken mindenki szeretné a legjobb oldalát, egy idealizált képet mutatni, ám ez a homlokzat a legtöbb esetben nem vagy csak részben fedi az egyén valódi életvitelét és személyiségét. 

„Ezek a felhasználók gyakorlatilag tovább rendezgetik az Instagram- vagy a TikTok-bejelentkezéshez a hátteret, mint amennyi ideig a lakásukat díszítik fel az ünnepre. Ez a homlokzattal és az idealizált énképpel függ össze, ami azt jelenti, hogy mindenki szeretne egy idillibb, előnyösebb képet mutatni magáról, mindenki szeretné, ha jól megretusált, aprólékos műgonddal megkonstruált videós bejelentkezések és képek jelennének meg róla.

Ha egy kutatásban megkérdezzük az embereket, hogy munkatársaikat, ismerőseiket beengednék-e a lakásuk bizonyos szegletébe, akkor azt a választ kapjuk, hogy nem. Ellenben az adventi koszorú asztalon megkomponált képe mögött van olyan, akinek a lakása jelentős része látszik, így valójában ez már nem is annyira egy személyes intim terület, elmosódik ez a határvonal

– vélekedett. 

A nomofóbia és a FOMO-érzés írhatja felül a megszokott ünnepi menetet

Az ünnepi menet minden családban más és más, azonban a legtöbb helyen a szentestén a fa mellé gyűlő, ajándékot bontogató, helyenként dalokat éneklő családtagok az ideálisnak tartott életkép szerint nem a telefonjukat nyomkodják, miközben a kis unoka az első kisautóját bontogatja, vagy akkor, amikor a napokig készült karácsonyi menü az asztalra kerül. A nomofóbia, azaz a telefonunktól való függés és a FOMO, azaz a kimaradástól való félelem azonban nagyban megnehezítheti azt, hogy megszokásból, valódi függőként ne a telefonunk nyomkodásán és a közösségi oldalak görgetésén járjon az eszünk ezeken a meghitt estéken is. 

 

Az eredeti írást itt találja.

Napközben 9-15 fok várható.

Vasárnap 196 alkalommal riasztották a tűzoltókat az országban

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek