MegMinden
2023-11-22

Elon Musk

(raketa.hu)

Sorra hagyják ott a legnagyobb hirdetői az X-et

Sorra hagyják ott a legnagyobb hirdetői az X-et Elon Musk legutóbbi megnyilvánulása után

 

Múlt csütörtök óta az Apple, az IBM, a Disney és még számos további vállalat függesztette fel a platformon futó hirdetéseit, miután a cég vezetője egyetértéséről biztosította egy antiszemita bejegyzés szerzőjét.

A világ leggazdagabb emberének szókimondó nyilatkozatai régóta megosztják a nyilvánosságot, azonban úgy tűnik, hogy a legutóbbi megnyilatkozásával kicsit túl messzire ment, ami komolyan veszélyeztetheti a Twitterből X-re átkeresztelt közösségi oldal jövőjét. Musk múlt szerdán egy olyan bejegyzésre reagált, amelynek szerzője azt állította, hogy a zsidók ugyanazt a "dialektikus gyűlöletet" szítják a fehérekkel szemben, amelyet magukra nézve elfogadhatatlannak tartanak, emellett "támogatják a kisebbségek betelepülését" - utóbbi megjegyzés a szélsőjobboldali körökben népszerű “nagy felcserélés” elméletre utal, amely szerint a világelit tudatosan igyekszik lecserélni a nyugati világ fehér lakosságát a bevándorlókra.

"A színtiszta igazságot mondtad" - reagált a bejegyzésre Musk, ezzel pedig olyan lavinát indított el, amelynek a léptékéről mindent elmond, hogy két nappal később még a Fehér Ház is hivatalos közleményben ítélte el a szavait. Musknak ennél sokkal jobban fájhat, hogy a tevékenysége a platformon hirdető cégeket sem hagyta hidegen, akik azóta sorra jelentik be, hogy felfüggesztik a hirdetéseiket az X-en. Csütörtök óta többek között az IBM, az Apple, a Disney, a Warner Bros. Discovery, a Paramount, a Lionsgate és a Sony is leállította a kampányait, és bár nem lehet tudni, hogy később visszatérnek-e, az biztos, hogy a bevételkiesés igen érzékenyen fogja érinteni a vállalatot: ahogy az az Axios májusban közzétett adataiból látható, az X-et a legnagyobb hirdetői hagyták faképnél, akik közül több - például az Apple és a Disney - olyannyira fontos partner, hogy Musk márciusban még név szerint köszönte meg nekik, hogy továbbra is hirdetnek a platformon.

Ahogy arról korábban több cikkben is beszámoltunk, a Tesla és a SpaceX tulajdonosa hosszas huzavona után tavaly októberben vásárolta fel a Twittert 44 milliárd dollárért, amelyet jelentős részben kölcsönökből teremtett elő. Musk korábban igen borús képest festett a cég akkori pénzügyi helyzetéről, szerinte ugyanis ha nem tesznek valamit, a Twitter négy hónapon belül csődbe ment volna, emiatt pedig "azonnali és drasztikus lépésekre volt szükség". Az újdonsült vezető ennek jegyében szine azonnal kirúgta a cég dolgozóinak 70%-át, a három adatközpontból egyet megszüntetett és bevezette a Twitter Blue szolgáltatást, amellyel havi 8 dolláros előfizetési díjért cserébe bárki megvásárolhatja a hitelesített oldalaknak járó plecsnit és egyéb extra funkciókhoz is hozzáférhet. A sietségre jellemző, hogy a cégvezetésnek tavaly novemberben számos, nem sokkal korábban kirúgott kollégát vissza kellett hívnia, miután rájöttek, hogy a munkájuk nélkülözhetetlen.

Ezek az átalakítások meg is hozták a várt eredményeket Musk szerint, aki egy márciusi konferencián már azzal dicsekedett, hogy a cég éves kiadásait 4,5 milliárdról másfél milliárd dollárra sikerült lefaragni. Az üzletember akkor úgy számolt, hogy a Twitter 2023 második negyedévében már nyereségesen működhet, azonban ennek elérésében jelentős akadályt jelentett, hogy a Twitternek nem csak a kiadásai, de a bevételei is jelentősen visszaestek Musk érkezése óta.

A közösségi oldal moderálási elveit már korábban is kritizáló Musk soha nem rejtette véka alá, hogy jelentős változásokat fog eszközölni ezen a téren, miután átveszi az oldal irányítását, ez pedig a felvásárlást követően azonnal éreztette is a hatásait: több, a közösségi oldal tartalmait vizsgáló kutatás már tavaly decemberben arra a megállapításra jutott, hogy a Twitteren októbertől kezdődően drasztikusan megugrott a gyűlöletbeszéd, egy későbbi kutatás pedig arra világított rá, hogy az antiszemita bejegyzések száma a felvásárlást követő három hónapban mintegy duplájára nőtt az azt megelőző három hónapos időszakhoz képest.

Ez többek között azzal a következménnyel járt, hogy a hirdetők jelentős része felfüggesztette a Twitteren futó kampányait, attól tartva, hogy a hirdetéseik olyan környezetben jelennek meg, ami árthat a márkának. A hirdetési bevételek visszaesése egészen döbbenetes mértékű volt: a Reuters a Guideline piacelemző cég adataira hivatkozva októberben arról írt, hogy a felvásárlás óta a Twitter/X tengerentúli bevételei minden hónapban legalább 55%-kal maradtak el az előző év azonos hónapjához képest, tavaly decemberben pedig a 80%-ot is megközelítette a visszaesés mértéke. Linda Yaccarino, a cég májusban kinevezett vezérigazgatója egy szeptemberi konferencián igyekezett lehűteni a kedélyeket, és azt hangoztatta, hogy az azt megelőző 12 hétben mintegy 1500 márka tért vissza az X-re, a 100 legnagyobb korábbi hirdetőjük közül pedig 90 már ismét hirdet a platformon. Yaccarino akkor úgy saccolta, hogy a vállalat 2024 elején válhat nyereségessé, azonban a legújabb fejlemények minden bizonnyal tovább nehezítik ennek a célnak az elérését.

Az eredeti írást itt találja.

A modernista építészet magyar úttörőjéről a DE MK-n

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek