MegMinden
2023-03-12

Apple

(hold.hu)

Kis pénz, nagy foci?

Az Apple közvetíti az amerikai labdarúgó bajnokság (Major League Soccer) összes mérkőzését a következő 10 évben.

Mi ebben az újdonság?

Európában, ha kedvenc csapatunk meccsére vagyunk kíváncsiak, általában a sportcsatornákat kell böngészni, reménykedve abban, hogy az adott meccs műsorra kerül. Ezzel szemben az Egyesült Államokban már a meccseket is a Netflixhez hasonló, előfizetéses applikációkon keresztül követhetik az érdeklődők. A legnépszerűbb sportágak esetében egyéves előfizetési díjért cserébe az adott bajnokság bármely mérkőzését, bármikor megnézhetjük – élőben vagy felvételről. Ezeket az előfizetéseket league pass néven az adott sportág szövetségei (kosárlabda: NBA, amerikai foci: NFL, jégkorong: NHL, baseball: MLB) értékesítették, legalábbis mostanáig.

Az Apple gondolt egy merészet, és tíz évre megvásárolta az amerikai labdarúgó bajnokság közvetítői jogait, hogy az Apple TV-alkalmazáson keresztül szolgáltassa az MLS-rajongók számára a bajnokság minden pillanatát. Sajtóhírek szerint a tízéves kontraktus értéke 2,5 milliárd dollár.

És az sok vagy kevés?

Az talán senkinek sem meglepő, hogy a labdarúgás a világ legnépszerűbb sportága. Összesen 1,5 milliárd ember követi a foci eseményeit, ami kiemelkedő népszerűséget jelent, összevetve a kosárlabda 800 milliós, az amerikai foci 370 milliós, a baseball 290 milliós, vagy a jégkorong 200 milliós közönségével. Az Egyesült Államokban azonban hagyományosan a másik négy sportág népszerű, így érdemes lehet az európai labdarúgással összevetni az MLS-t.

A labdarúgás piaci értékeinek meghatározásában piacvezető Transfermarkt szerint az MLS a világ 8. legértékesebb bajnoksága hat európai, valamint a brazil bajnokság után. A rangsort az adott bajnokságban szereplő játékosok piaci értékének összegéből kalkulálják – és jó mérőszámként szolgálhat arra is, hogy az előfizető szurkoló “milyen minőségű élményért fizet”.

Az európai mezőnyből kiemelkedő angol bajnokság piaci értéke meghaladja a 10 milliárd eurót, míg a spanyol, olasz, német hármas a 4-5 milliárd euró közötti sávban található. A francia bajnokság ötödikként, kicsit lemaradva, közel 3,5 milliárd euró értéket képvisel.

A bajnokságok értékeit jól tükrözik a közvetítői díjak, amelyeket a különböző időszakokra az alábbi táblázat foglal össze:

Említésre méltó, hogy az öt európai bajnokságban mindenhol 18, illetve 20 csapat szerepel, míg az MLS-ben 29. Ez azt jelenti, hogy az MLS piaci értéke jóval több játékos árából tevődik össze, így a piacon kevesebbet érő játékosok gyengébb minőségű játékára számíthatunk.

Összességében azonban az 1,13 milliárd euró értékű MLS jogdíja éves 250 millió dollárért első ránézésre nem tűnik soknak.

Megtalálta az Apple a következő növekedési sztorit?

Az USA számos területen világelső, de a foci népszerűségében még van hova fejlődniük. Azonban úgy tűnik, hogy az MLS-ben rejlő fejlődési potenciál egyre többek figyelmét vonzza magára. A sportolók közül számos befektetőről hallhattunk az elmúlt években: az angol labdarúgás ikonja, David Beckham például együttest alapított Miamiban, de a kosárlabda sztárjai közül is többen fektettek az MLS-be: James Harden a Houston Dynamo FC csapatának vásárolta meg 5 százalékát 2019-ben, Kevin Durant a Philadelphia Union szintén 5 százalékát 2020-ban, és a legfrissebb hírek szerint a fiatal, görög származású NBA-szupersztár, Giannis Antetokounmpo vásárolta be magát a Nashville SC csapatába.

Jó üzletet kötött az Apple, vagy csak a sportolók elfogultak a piaccal kapcsolatban?

Meglátjuk, azonban egy biztos: az USA, Kanada és Mexikó által rendezésre kerülő 2026-os labdarúgó-világbajnokság biztosan nem fog rontani az MLS népszerűségén az észak-amerikai piacon…

Az eredeti írást itt találja.

A debreceni beat-rock élet 1963-1988

Értékes pont Veszprémből

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek