MegMinden
2023-02-11

Influenszerek listája

(forbes.hu)

TheVR a csúcson, Whisperton dobogón.

Extravagáns TikTokker, videójátékokat nyüstölő hangos gyerek, kis faluból vlogoló szomszéd lány – az influenszer szempillantás alatt lett az internet új generációs sztárja. Hitelesebbek, eredményesebbek a celebeknél, és lassan a szponzorgázsijuk is jobb. A Forbes első toplistája húsz digitális tartalomgyártóról, akik énmárkájukat üzleti sikerré, üzleti értékké kovácsolták.

Színes egyéniségek, markáns karakterek. Egyedi hangjuk van, nem félnek élni vele és belőle. A legkülönbözőbb digitális tartalmakkal építettek maguknak masszív követőtábort és egyre több pénzben mérhető üzleti modellt – ők az ország ma legértékesebb influenszerei. A magyar Forbes történetében először mértük meg, ki mennyire profi, népszerű, aktív, és hol a helye üzletileg.

Érték, nem értékítélet

Valószínűleg nem először botlasz meg a „legértékesebb influenszerek” vélt paradoxonjában, ha fintorgással, de
legalább szemöldököt felvonva olvasod a szókapcsolatot. Olyan ez kicsit, mint cukorral enni a túrós tésztát: az influenszerjelenség heves, zsigeri, általában nem túl jóindulatú véleménycunamit vált ki.

Az érték – hát még a legértékesebb – pedig sokaknak talán nem az első fogalom, amivel leírnák ezt a világot.

Celeblistánkhoz hasonlóan azonban (az augusztusban lesz esedékes, és abban is sokan évről évre megbotlanak) az influenszerek seregszemléjét is üzleti értékük, énmárkájuk erőssége alapján végezzük el. Piaci értékről, nem értékítéletről beszélünk, és ugyan listánkban a tartalmi minőség vagy a profizmus is hívószavak, a tartalomgyártók
követőbázisának elemzésével, üzleti tevékenységük vizsgálatával kukkantunk a motorháztető alá.

Kit nevezünk influenszernek?

Azt a digitális tartalomgyártót, aki a magyar piacon meghatározó befolyással képes hűséges követőtáborának véleményét formálni, és bevételt hozó személyes tartalmai mellett üzleti megfontolásból népszerűsít termékeket, szolgáltatásokat is.

Ugyan az utóbbi időben a celebek is rákapcsoltak online jelenlétük szponzortartalmakkal való kiaknázására, és a Gazdasági Versenyhivatal definíciója szerint ők is influenszerek, a celebeket a hozzájuk igazított módszertannal rangsoroljuk „A legértékesebb magyar celebek” listán.

A pusztán digitális tartalomgyártásból híressé váló influenszereket tehát elkülönítjük a korábbi teljesítményből, ismertségből, hírnévből építkező celebektől.  

Hogyan rangsoroltuk őket?

Száznyolcvan fős gyűjtésünket a szereplők közösségi médiás aktivitása, követőbázisa, potenciális elérése és üzleti tevékenysége (szponzorált tartalmak, illetve saját termékek, szolgáltatások) alapján negyven főre szűkítettük. A digitális tartalomgyártókat ezután a SentiOne online médiafigyelő platformmal, a HypeAuditor influenszer-adatbázissal, illetve a magyar influenszerpiaccal foglalkozó szakemberekkel értékeltük, négy kategóriában.

követőbázis pontozásánál az összes releváns közösségi médiában elért követőszámokat, valamint azok kiegyensúlyozottságát vettük figyelembe. A HypeAuditor segítségével mértük az influenszerek közönségének minőségét, valódiságát és növekedési trendjét.

kedveltség értékelésében a SentiOne Social Index és Brand Health Index mutatóit használtuk. Előbbi az interneten (hírszájtokon, fórumokon, blogokon, közösségi médiában és értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét vizsgálta. A Brand Health Index a szereplőkről szóló pozitív és negatív tartalmak arányát – azaz énmárkájuk egészségét, kedveltségét – mérte.

 

Az eredeti írást itt találja.

Android 13

Szűcs Szabina és Virbán Gábor is ezüstérmes

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek