Belföld
2021-06-11

Hamarosan Tokaj vidékét is körbebringázhatjuk

A NIF Zrt. beruházásában tovább épül Tokaj kerékpáros hálózata. A Tokaj-hegyaljai történelmi borvidék több települését is érintő útvonal összesen mintegy 19 km hosszú lesz, ahhoz pedig, hogy ez létrejöhessen, az első ütemben jelenleg egy 6,7 kilométeres szakasszal bővítik a részben elkészült hálózatot.

A kerékpáros kör első ütemének kiépítésével a Kopasz-hegy körüli kerékpárút összekapcsolódik majd a Nyíregyházára vezető közel 30 kilométeres szakasszal, így egyirányban 49 kilométernyi egybefüggő útvonal áll majd a kerékpárral túrázók rendelkezésére.

Az útvonal a Tokaj belterületén jelenleg is meglévő kerékpárút városi szakaszának, a Mosolygó József utcai gyalogátkelőig történő kapacitásbővítésével kezdődik. Innen egy 3×1 sávos kerékpárúttal folytatódik, amely 400 méteren keresztül 4,35 m szélességet biztosít a kerékpárosok számára, így akár nagyobb csoportok is komfortosan közlekedhetnek. Ezt a szélességet olyan helyeken lehet kiépíteni, ahol a területi adottságok erre lehetőséget adnak. Kevesebb a rendelkezésre álló hely, azonban a Kopasz-hegy és a Bodrog folyó közötti szűk területen is 3 méter széles kerékpárút épül.

Tokajon a Tokaji-Tisza-hídtól a Fesztiválkatlanig tart az új kerékpáros útvonal. A Fesztiválkatlan és a Lebuj Étterem közötti szakasz egy külön projekt keretén belül, TOP (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program) forrásból valósul meg Tokaj Város Önkormányzat beruházásában.

A kerékpáros útvonal különálló kerékpárúton a Lebujtól folytatódik 3,5 méter szélességben a Bodrog árterében közel 1,5 km-en keresztül a bodrogkeresztúri Petőfi utcáig. A Lebuj Étterem közelében egy kerékpáros pihenőt is kialakítanak. Az útvonal a 3316. jelű alacsony forgalmú közúton folytatódik, itt 3,4 km hosszban táblázással hívják fel a gépjárművel közlekedők figyelmét a kerékpározókra.

Tarcal települést elérve a Könyves Kálmán utcán 1,6 km hosszban haladva a 38. sz. főútra ér az útvonal.

A 38. sz. főúttal párhuzamosan Tarcal településtől Tokaj irányába 3,5 és 3 méter szélességű különálló kerékpáros útvonalat alakítanak ki 3,85 km hosszon keresztül becsatlakozva a már meglévő Tokaj és Tarcal közötti kerékpárútba.

Tokaj településre érve kitekintésként a Szerelmi pincesor megközelítésére a vasúti sínek alatti aluljáró környezete új pályaszerkezet kap 120 méter hosszúságban.

A Tokaj híd rakamazi hídfőjénél a Teknősbékaház mellett kerül kialakításra egy kerékpáros pihenő, kerékpártárolóval, kerti padokkal, ivókúttal és egy elektromos kerékpár töltőállomással.

Az elektromos kerékpárok térhódításának elősegítésére a beruházás keretében a rakamazi Teknősbékaház melletti töltőállomáson kívül további 2 db elektromos kerékpártöltő állomást alakítanak ki a kerékpáros pihenők és fontosabb megállóhelyek környezetében, így a tarcali Áldó-Krisztus szoborhoz vezető úton és a bodrogkeresztúri Lebuj Étteremnél.

A kerékpáros útvonal kivitelezése 2021 júniusában lőszermentesítési, területelőkészítési és humuszleszedési munkákkal indul Tokaj, Tarcal és Bodrogkeresztúr közigazgatási területén. Látványosabb munkavégzés júliusban, a töltés szélesítési és szádfalazási munka lesz Tokajban, az Erzsébet királyné hídon jelenleg is üzemelő lámpás forgalomkorlátozás kibővítésével.

A fejlesztéshez szorosan kapcsolódik az Erzsébet királyné Tisza-híd felújítása, amelynek során jelenleg a fél körforgalmat újítják fel. A munkavégzés folyamatos félpályás forgalomkorlátozással zajlik a forgalom biztosítása érdekében előreláthatólag 2021 decemberéig.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: „Számunkra a klíma és természet védelme nemcsak üres jelszó, hanem valódi küldetés. A közlekedés zöldítéséhez nagyban hozzájárulhat a biciklizés térnyerése, amelyet a kormány a kerékpáros hálózat és szolgáltatások folyamatos bővítésével, korszerűsítésével támogat. 2010 óta mintegy 1600 kilométer új kerékpárút épült Magyarországon. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásaiban idén további 95 kilométeren látnak neki a munkálatoknak a vállalkozók. 2030-ig pedig összesen 15 ezer kilométeren kiépített vagy kijelölt kerékpárúttal tesszük biztonságosabbá és vonzóbbá a biciklizést az iskolába, munkába járók és a kirándulók, nyaralók számára is.”

Koncz Zsófia, Borsod-Abaúj-Zemplén megye 6. számú választókerületének országgyűlési képviselője kiemelte: „Nagy örömmel tölt el, hogy a Tokaj-hegyaljai történelmi borvidék több települését is érintő kerékpár útvonal összesen mintegy 19 km hosszú lesz – ahhoz pedig, hogy ez létrejöhessen, az első ütemben egy 6,7 kilométeres szakasszal bővül a részben már elkészült úthálózat.

Első lépésben Bodrogkeresztúrt, Tokajt és Tarcalt fogjuk összekötni, majd a második ütemnek köszönhetően Tarcal és Mád kerékpáros összeköttetése is megvalósul – így Szerencstől, a Tokaji borvidéken át, egészen Nyíregyházáig közlekedhetünk majd kerékpárral.

Hiszek abban, hogy ezen útszakasz egy nagyon fontos eleme annak a hosszú távú fejlesztési tervnek, amely a következő 100 évünket határozhatja meg a turisztikai szegmensben. Hatalmas összegű Fejlesztési csomag érkezik a régióba – számos különleges attrakcióval, amelyek mellett ez a kerékpárút beruházás elősegíti azt, hogy a borvidékre és vonzáskörzetébe érkező vendégek minél több napot töltsenek el nálunk és szívesen jöjjenek vissza hozzánk.”

Posta György, Tokaj polgármestere elmondta: „Tokaj város régi álma valósul meg ezzel az attrakcióval, mert egyrészt a meglévő kerékpárutunk bővül ki ezzel a szakasszal, másrészt még egy további szálon összekapcsolódunk Nyíregyházával és még közelebb kerül a két város, ahonnan jelenleg is sok turista látogatja kulturális rendezvényeinket és természeti környezetünket. Biztos vagyok abban, hogy az összesen 49 km egybefüggő bicikliút nemcsak Tokajt, hanem a egész borvidéket a jelenleginél is népszerűbbé, kedveltebbé teszi, hozzá fog járulni a turizmus fejlődéséhez és a környék gazdasági felemelkedéséhez a borászatok, éttermek, szállások, rendezvények látogatásán keresztül. Fontos számomra az is, hogy reményeim szerint csökkenni fog a jelenleg elviselhetetlen gépjárműforgalom a hétvégeken és elmondhatjuk, hogy „zöldül” a közlekedés és a környék lakói kerékpáron fogják felkeresni városunk idegenforgalmi kínálatait.

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette: “Ennél a beruházásnál az újépítésű kerékpárúti szakaszokon olyan 3 és 4,5 méter közötti sávszélességű kerékpárútról beszélünk, ahol nagyobb csoportok is tudnak majd megfelelő módon közlekedni. Nagyon komoly tervezési feladat volt a természeti környezet, a fizikai adottságok és a műszaki követelmények olyan kompromisszumát megtalálni, aminek köszönhetően a lehető legbiztonságosabb és a környezettel is harmóniában lévő megoldás tudott születni.”

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós és hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a KE-VÍZ 21 Zrt. és a Zemplénkő

Papp László

Átadták a Debrecen Kultúrájáért Alapítvány díjait

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek