Backstage
2024-03-04

A TikTok és a Universal Music vitája bizonyítja, hogy a dalszerzők számára még mindig egyenlőtlenek a versenyfeltételek

A dalszerzők mindig is küzdöttek a tisztességes bánásmódért. A zeneiparban a kezdetektől létező jelenség, hogy a dalszövegek és dallamok szerzőinek jogait kevésbé veszik figyelembe a dalokat életre keltő, híresebb előadóművészek jogainál. Soha nem volt ez annyira igaz, mint a TikTok és a Universal Music Group közötti jelenlegi vitában.

írta: David Israelite, a National Music Publishers' Association, az amerikai zenei kiadókat és dalszerző partnereiket képviselő szakmai szövetség elnöke és vezérigazgatója.

A dalszerzők mindig is küzdöttek a tisztességes bánásmódért. A zeneiparban a kezdetektől létező jelenség, hogy a dalszövegek és dallamok szerzőinek jogait kevésbé veszik figyelembe a dalokat életre keltő, híresebb előadóművészek jogainál. Soha nem volt ez annyira igaz, mint a TikTok és a Universal Music Group közötti jelenlegi vitában. A vitáról bővebben írtunk mi is. 

Aki esetleg nem ismeri a dolgok állását: az UMG lemezkiadói visszavonták a TikToktól a hangfelvételeik jogait, miután a felek nem tudtak megegyezni. Mivel a Universal Music Publishing Group – az Universal kiadóvállalata – szintén nem tudott egyezségre jutni, a tulajdonukban lévő és általuk ellenőrzött dalok jogait is visszavonták (de a szerződéses időszakok közötti eltérés miatt egy későbbi időpontban).

David-Israelite-cr-courtesy-of-NMPA-2020-billboard-1260-1592492057.webp (1260×706)

Amikor az Universal Music előadói és hanganyagai lekerültek, az akció művészekre gyakorolt hatásaival kapcsolatos véleményekből nem volt hiány – a viták heves áradatában azonban kevés szó esett arról, hogy a Universalhoz tartozó hangfelvételek eltávolítása milyen következményekkel lenne azokra a dalszerzőkre, akik ezeket a dalokat írták, de nem voltak a Universal Music család részei.

Egy hónappal később aztán az Universal Music Publishing is követte a példát, és eltávolította a Universal dalszerzői által írt dalokat, nagy port kavarva akörül a kérdés körül, hogy mit jelentene az UMPG dalainak eltávolítása a nem Universal lemezkiadóknál dolgozó művészek számára.

Maga a TikTok is kiadott egy közleményt, amikor elkezdte eltávolítani az UMPG-vel szerződött dalszerzők által írt (vagy társszerzői) dalokat, amelyben kijelentette, hogy az UMPG intézkedései „nem csak az általuk képviselt dalszerzőket és művészeket érintik, hanem most már sok olyan előadóra és dalszerzőre is hatással vannak, akik nem állnak szerződésben az Universallal”. Ehhez több sajtóorgánum is csatlakozott, és olyan más kiadókhoz tartozó művészekről számolt be, akikre hatással lenne az UMPG dalainak eltávolítása, ahelyett, hogy azokra a fontos okokra összpontosítottak volna, amelyek miatt az UMPG eltávolította dalait a TikTokról.

Ebben a vitában – vagy a vita hiányában – egyértelműen megmutatkozik az, hogy a dalszerzők jogai nem egyenlő súllyal bírnak a jól ismert előadók jogaival. A zenei kiadók és dalszerző partnereik képviseletében eltöltött 20 év alatt gyakran találkoztam ezzel az elfogultsággal. Ez helytelen, és ezt ki kell mondani.

Először is fontos rámutatni, hogy a dal szerzői joga ugyanolyan súlyú, mint a hangfelvétel szerzői joga. A törvény szemében egyik sem értékesebb vagy fontosabb a másiknál. A szerzői jog megsértése esetén a törvény által biztosított törvényes kártérítés ugyanaz, függetlenül attól, hogy zeneszerzői vagy hangfelvételre vonatkozó szerzői jogról van szó. Az is igaz, hogy a Digital Millennium Copyright Act [a digitális szerzői jogok védelmére hozott törvény, a ford.] értelmében a lemondási jogok és az ismételt jogsértésre vonatkozó követelmények is megegyeznek.

Másodszor, amellett, hogy a törvény azonos súlyt ad a kettőnek, a szabadpiac történelmileg is egyformán értékeli a két különböző érdeket. Amikor egy film, tévéműsor vagy reklámfilm zenét akar felhasználni, a szabadpiac tárgyalásokat folytat mind a dalokat ellenőrző zenei kiadóval, mind a hangfelvételt ellenőrző lemezkiadóval. Ezeken a szabadpiaci tárgyalásokon az érték mindig egyenértékű.

Végezetül, amikor a zeneszerzés kreatív folyamatáról van szó, a dalszerzést nem lehet alulértékelni. Azok az előadók, akik felháborodnak azon, hogy a dalszerzők harca a tisztességes díjazásért esetleg távol tartja a felvételeiket egy adott platformtól, lépjenek hátrébb, és emlékezzenek arra, hogy ezek a dalok mennyire fontosak az ő sikereikhez. Nem véletlen, hogy a legnépszerűbb és legikonikusabb dalok közül sokat hivatásos dalszerzők írtak.

A dalszerzőknek szükségük van előadóművészekre, hogy életre keltsék a dalaikat. De a sikeres előadóknak is nagyszerű dalokra van szükségük. Ez a két egyenlő oldala a kreatív éremnek, egyiket sem szabad a másik fölé emelni.

A TikTok kontra Universal ügy folyamatban lévő közvetítése és elemzése során – ahol az UMG-nek és az UMPG-nek minden joga megvan ahhoz, hogy kiálljon előadói és dalszerzői munkájának értéke mellett – remélem, hogy több véleményt hallunk a dalszerzőkre gyakorolt hatásról, és nem csak az érintett művészekről. Az iparág csak akkor működik, ha mindkettőt elismerik és tiszteletben tartják.

Kritika

DEAC Jégkorong Bereczki Dóri

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek