MegMinden
2023-05-10

Zene

(dalszerzo.hu)

A neten elérhető zene 42%-át gyakorlatilag senki nem hallgatja.

Rob Jonas, az egykori Nielsen SoundScanből lett Luminate vezetője az SXSW konferencián tartott előadást 2022 legfontosabb trendjeiről, és elhangzott néhány megdöbbentő adat. A legfontosabb – amit a Music Business Worldwide is kiemelt – az, hogy a Luminate által követett összesen 158 millió 2022-es zeneszám hallgatottsága hogyan oszlott meg. (Az előadás hangfelvétele itt hallgatható meg, az adatokat tartalmazó pdf innen tölthető le az elérhetőségek megadása után.)

A különféle hivatalos szolgáltatásoknál elérhető zenék 42%-át 2022-ben legfeljebb 10-szer hallgatták meg – ezen belül 24% volt, ami egy év alatt egyetlen lejátszást sem szerzett. Ha ehhez a 67 millió nem vagy alig hallgatott zenéhez hozzávesszük azt az újabb 40 milliót (25%-ot), aminek legfeljebb 100 lejátszása volt, már az összes zene kétharmadánál járunk. Ha pedig az ezer alatti hallgatottságú dalokat nézzük (a Spotify is efölött jelzi ki az adatokat), az már 136 millió, vagyis az összes zene 86%-a.

Mint az alábbi ábrán látszik, természetesen efölött is piramishoz hasonló az eloszlás. Egymillió feletti hallgatottságot 373 ezer dal szerzett, az összes elérhető zene kb. 2 ezreléke.

A Luminate megerősítette azt, hogy napi kb. 100 ezer új dal kerül fel a netre; mint Rob Jonas mondta, az egyes hangfelvételeket beazonosító ISRC-kódból naponta átlagban 98,5 ezer darabot osztanak ki. Ennek mindössze 4%-a tartozik a majorökhöz.

Az új zenék “termelése” közismerten gyorsul, de ennek pontos adatai is döbbenetesek. 2018 és 2019 között több mint másfélszeresére emelkedett az adott évben ISRC-kódot kapó új felvételek száma, és ugyan 2020-ban minimális visszaesés volt, azóta 18%-kal, majd 12%-kal nőtt az egy év alatt a Luminate rendszerébe bekerülő hangfelvételek száma. Ez azt jelenti, hogy a cég által követett 196 millió audio és videó ISRC egyharmadát az utóbbi két évben hozták létre; mi több, a neten elérhető zenék és videók majdnem fele (46%) 2020 eleje óta keletkezett.

Rob Jones ezeken túl még más szórakoztatóipari trendekről is beszélt. Elmondta például, hogy bár a zenefogyasztás mennyisége folyamatosan emelkedik, ennek a mértéke 2018 óta először 2022-ben nőtt; az Egyesült Államokban a stream elérte az évi 1 billió lejátszást. Beszélt a legnagyobb rajongók (superfan) fogyasztási szokásairól: ők az átlagos amerikainál háromszor nagyobb valószínűséggel vettek vinylt. A Z generációhoz tartozó rajongók majdnem harmada azt mondja, hogy örülne, ha kedvence még többféle merch tárgyat árulnának, amik megvásárlásával támogathatnák őket. Míg a zenerajongók 30%-a fedez fel új zenéket rövid videókban, ez a Z generációban már 64% – számukra ez az új dalok megismerésének elsődleges formája.

Az NFT-ről az amerikai lakosok kétharmada hallott már, de ezen belül csak 40% tudta pontosan megmondani, hogy mi is ez. A három leggyakoribb dolog, ami eszükbe jut erről, mind negatív: “nem értem a hype-ot”, “zavaros az egész koncepció” és “az NFT-t csak a gyors meggazdagodás reményében vásárolják”.

A zene globalizációjával kapcsolatban két stílust említett Rob Jones. A latin a leggyorsabban növekvő műfaj, rajongóinak több mint harmada nem hispán származású. A latin zene rajongói az átlagnál 29%-kal több zenét hallgatnak. A K-pop rajongónak többségét, 71%-át a Z és az ezredfordulós generációba tartozó fiatalok teszik ki.

Az eredeti írást itt találja.

A 30 éves Sziget Fesztivál újra az élre tör Európában

Debrecen városa magasabb sebességi fokozatra kapcsol a véderdősítés tekintetében!

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek