MegMinden
2023-05-12

Netflix

(port.hu)

Miben lódít a Netflix fekete Kleopátrája?

Nem sokat kell beleásni magunkat a történelemkönyvekbe, hogy tudjuk, Kleopátra nem lehetett fekete, de a Netflix minisorozatának készítői mégis ragaszkodtak ehhez - és még pár dologhoz, ami nem igazán stimmel.

Évekig azon ment a hiszti, ha fehérbőrű színészek játszottak el eredetileg színesbőrű karaktereket. Scarlett Johanssont keresztre feszítették volna, amiért elvállalta a Páncélba zárt szellem (2017) főszerepét, pedig a karaktere (elvileg, de nem feltétlen) japán lett volna, és még folytathatnánk, de közben fordult a világ. Ma olyan karakterek lesznek színesbőrűek, akiket nem úgy ismertünk meg, és a fekete A kis hableányra mondhatjuk, hogy na jó, ez egy mesefigura, akármi lehet, de más tészta, ha az adott alkotást tudományos tényeken alapuló dokumentumsorozatként prezentálják. Ez történt a Kleopátra, Egyiptom királynője esetében, de vajon mennyire tudományosak ezek a tények, és hogy állunk a fekete Kleopátrával?

Az egész persze nem Kleopátrával kezdődött, évek óta jelennek meg színesbőrű karakterek ott, ahol pár éve még nem tűnhettek volna fel, de tudjuk be ezt annak, hogy időközben Amerikában és Európában is kitermelődött egy olyan középosztály, amely nem kizárólag fehér, és akiknek igenis fontos, hogy önmagukat lássák viszont.

Ezzel nincs semmi baj,

a zavaró viszont az a történelemhamisítás, ami valahol a Viola Davis főszereplésével készült The Woman King – A harcossal (2022) kezdődött. Amely a Dahomey nevű afrikai királyság amazon harcosairól szól, akik a film szerint a rabszolgakereskedő európaiak ellen harcoltak – valójában a királyság volt az atlanti-óceáni rabszolga-kereskedelem egyik fő „játékosa”, akik nemzeti ünnepükön több száz hadifoglyot áldoztak fel, és a híres-hírhedt harcosnők maguk is tartottak rabszolgákat. Mindez ugyanabba az ún. afrocentrikus vonulatba illik, mint a Fekete Párduc és folytatása, ahol egy büszke afrikai (fiktív) ország fiai és főleg lányai megmutatják a világnak, milyen erősek.

Erre a vonalra kapcsolódott rá Jada Pinkett Smith, aki az Afrikai királynők: Nzinga című Netflix produkció executive producere és narrátora volt, és elviekben az Afrikai királynők második évada a Kleopátra, Egyiptom királynője, de menet közben gondoltak egyet, hogy ez majd egyedül is megáll a lábán, pláne úgy, ha botrány van körülötte.

Pinkett Smith és a Netflix magukra húzták az egész internetet,

amikor az első plakáton megmutatták a minisorozat címszereplőjét, és a képen a valódinál sokkal sötétebbre színezték a valójában inkább kreolnak mondható Adele Jamest, a Kleopátrát alakító, fekete bőrű brit színésznő bőrét. Fekete Kleopátra? – hördült fel a net népe, míg mások azon kezdtek el hőbörögni, hogy közel 300 éves uralkodása alatt egész biztosan került egy kis fekete is a Ptolemaida-dinasztia vérvonalába.

Fekete volt

Hát egész biztosan nem került fekete az eredeti makedón-görög vérvonalba, ezt biztosan tudni lehetett. Bár Nagy Sándor tábornoka és feltételezett féltestvére, I. Ptolemaiosz fáraó leszármazottjai majd’ három évszázadon át uralkodtak Egyiptomban, mindvégig egymással házasodtak. Testvérek, nagybácsik és nagynénik vették el egymást és nemzettek egymásnak gyermeket, és ha néha volt is vérfrissítés, azt kisázsiai görög városállamok hercegei és hercegnői jelentették. A családfa ismert,

az egykori egyiptomi érmék fáraó ábrázolásain pedig világosan kivehető a beltenyészet eredménye,

a mélyen ülő szemek és a megvastagodott nyak. Maga VI. Kleopátra is fivérei, XIII. Ptolemaiosz és XIV. Ptolemaiosz társuralkodója volt, akik egyben a férjei is voltak. Ebben nem volt semmi botrányos, az „eredeti” egyiptomi fáraók is ezt a gyakorlatot követték.

Az eredeti írást itt találja.

Debreceni agráros hallgató a FAO testületében

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek