MegMinden
2022-10-11

Payola

(dalszerzo.hu)

Még az alternatív műfajokban is sokmilliós nagyságrendű a payola.

A payola, vagyis az a hírhedt és illegális gyakorlat, hogy a rádiós játszásért komoly összegeket kell fizetniük a lemezkiadóknak, nemcsak hogy tovább él, de egyre nagyobb befektetést kíván meg a kiadóktól. Akkorát, amekkorát a független kiadók már nem engedhetnek meg maguknak, így sokan egyszerűen feladták, hogy a kiadványaik bekerüljenek a rádiókba – írja a Billboard.

A cikk egy major kiadó esetével kezdődik: egy promóciós munkatárs a maga műfajában a top 10-be került slágernél szerette volna elérni, hogy egy kisebb város rádiója rotációban játssza a dalt. Ez 3000 dollárba (kb. 1,2 millió forintba) került volna a kiadónak – és csak egyetlen adóról van szó.

A Billboardnak főleg független kiadók nevük elhallgatását kérő munkatársai nyilatkoztak, akik szerint egy alternatív rádiós kampány a formátumtól függően 30-60 ezer dollárba kerül (12-24 millió forint); a rockzenében még komolyabb összegekről van szó, a mainstream pop és R&B-hiphop formátumban működő rádiókba bekerülni pedig százezres nagyságrend.

Ezeket az összegeket a “független promótereknek” kell kifizetni, akik gyakran az egyetlen utat jelentik egy-egy adóhoz, és a Billboard forrásai szerint 20-40%-ot tesznek zsebre a fenti összegekből.

A lap szerint a rádiók által játszott számok listája egyre szűkül, és ezzel párhuzamosan a bekerülés egyre többe kerül. Olyannyira, hogy sok független kiadó egyszerűen úgy döntött, hogy feladja, mert nem állnak rendelkezésére olyan összegek, mint a majoröknek. (A nagy kiadók nem kommentálták a Billboard értesüléseit.) Ennek az eredménye jól látszik: az éves rádiós toplista 85%-ban a majorök által kiadott számokból áll, miközben a bevételeket nézve a nagy kiadók a piac 66%-át uralják. Egyes független kiadók azt fontolgatják, hogy kormányzati vizsgálatot kérnek a payola ügyében.

Persze lehet mondani, hogy ma jóval kevesebbet számít a rádiós játszás, hiszen ma már nem ott dől el, hogy miből lesz sláger. Ugyanakkor – írja a Billboard – a széles körű ismertség eléréséhez még mindig fontosak a rádiók, illetve egy turné esetén nagyon fontos eszközei annak, hogy a helyi célközönség tudjon a fellépésekről. Továbbá a zeneiparon belül továbbra is a siker egyik fontos mérőszámaként tartják számon a rádiós játszást.

A payolát az Egyesült Államokban 1960-ban tiltották be, majd 2004-ben a New York-i főügyész vizsgálata nyomán komoly büntetéseket kaptak nagy rádiós cégek és kiadók. Azonban ez sem volt elég a változáshoz; legutóbb 2019-ben volt egy komolyabb botrány abból, hogy a payola tovább él.

Az eredeti írást itt találja.

Elismerés az ÁOK tehetséges hallgatóinak

A DVSC közleménye

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek