MegMinden
2021-09-11

Klipvizsgálat

(kortarsonline.hu)

Így alakultak át a videoklipek a Covid hatására

Hogyan igazodott a pandémiához egy olyan iparág, amelynek fő bevételi forrása az élő előadások voltak? Miképp hatott az alkotói folyamatokra a bezártság, és hogyan tartották a formációk a rajongóikkal a kapcsolatot? Hazai és külföldi klipeket vizsgáltunk a Covid legnehezebb hónapjaiból.

A globális zeneipar értékét nagyjából ötvenmilliárd dollárra becsülik, bevételi forrása pedig két fő pillérből áll. Az élő előadások és az ezek köré szerveződő események a fenti összeg több mint felét teszik ki, ezeken belül is a jegyértékesítés viszi a prímet. A második helyen a rögzített zene szerepel, ami a streamingből, a digitális letöltésekből, a fizikai eladásokból és a szinkronizációs díjakból – játékok, reklámok és filmek számára licenszelt szerzemények – építkezik. A Covid hatására már az első fél évben tízmilliárd dolláros kár érte az iparágat, és nem meglepő módon az élő előadások sínylették meg legjobban a helyzetet.

Hogy a károkat orvosolják, a szektor szereplői különböző kreatív és innovatív módon kísérelték meg monetizálni a zenefogasztást: így tett például a Fortnite is, ami egy élő rapkoncertet tartott a játékon belül, ezzel közel harmincmillió nézőt csalogatva a képernyők elé. Az online tartalmak térnyeréséből arra a következtetésre is juthatnánk, hogy a vírus legnagyobb „nyertese” a streaming volt (tekintve, hogy az elmúlt hat évben a népszerűsége kilencről negyvenhét százalékra nőtt), de ahogy a legtöbb kiszámíthatónak vélt trendet, ezt is aláásta a kialakult szituáció. Tavaly áprilisban – amikor még csak pár hete tartott a járványhelyzet – a Spotify máris jelentős csappanást tapasztalt hallgatottságában: a legnépszerűbb számokat tizenegy százalékkal kevesebben hallgatták, mint másfél hónappal azelőtt. Az okot a megváltozott hallgatói szokásainkban kereshetjük, ugyanis leginkább tömegközlekedés, utazás közben, edzőtermekben vagy összejöveteleken nyúlunk streaming szolgáltatókhoz, azonban ezek a tevékenységek a pandémia időszakában szinte teljesen megszűntek.

 Az újféle fogyasztói magatartás miatt zeneszeretetünk a hétvégére koncentrálódott, emellett a Spotifyon egyre népszerűbbek lettek a nyugisabb, relaxálóstílusok képviselői. De hova terelődött a figyelmünk, milyen tartalmat fogyasztottunk a megszokott helyett? Egyre több hírt, médiát és vizuális megjelenést kajtattunk, ami egy régóta elfeledett formátumnak kedvezett: a videoklipnek. A változást az előadók is megérezték, és meg is lovagolták az újonnan gerjedt hullámokat, itthon és külföldön egyaránt. Nézzük, milyen formátumokkal ragadta meg a zeneipar a figyelmünket a pandémia idején, és ki hogyan alkalmazkodott a változásokhoz határon innen és túl!

Az eredeti írást itt találja.

Debrecen városa

Székely Nap Debrecenben

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek