Gazdaság
2022-01-27

Óvatosak a magyar vásárlók az áruhitelekkel kapcsolatban egy felmérés szerint

A magyar vásárlók többsége inkább spórolna a nagyobb értékű műszaki cikk vásárlására, mint sem áruhitelt vegyen fel, az óvatosság valószínűleg azért is van, mert a fogyasztók nem elég tájékozottak az áruhitelek témájában - derül ki az Euronics műszaki áruházlánc országos kutatásából, valamint saját dolgozói körében készített felméréséből.

Az Euronics reprezentatív kutatásban mérte fel a magyar vásárlók áruhitel-felvétellel kapcsolatos attitűdjeit, a kutatás eredményeit pedig a saját dolgozói körében végzett belső felmérésre kapott válaszokkal is összevetette.

A kutatás szerint a 15-59 éves korosztály fele még soha nem vett fel áruhitelt, harmada egyszer-kétszer, tizede pedig 3-5 alkalommal is élt már a lehetőséggel.

A válaszadók 60 százaléka mondta, hogy inkább spórolna nagyobb értékű műszaki cikk vásárlására, 32 százalék pedig az áruhitel és a spórolás lehetőségét is el tudja képzelni.

Az Euronics tapasztalatai szerint a vásárlók legnagyobb félelme, hogy nem lesz minden hónapban olyan stabil bevételük, amiből fizetni tudják a részleteket, de sokan tartanak a törlesztőrészlet emelkedésétől is. Ugyancsak a műszaki áruházlánc tapasztalatai szerint 50 ezer forintnál van a határ, ami felett a vásárlók már vesznek fel áruhitelt, a legnagyobb értékű termékeket pedig a karácsony előtti időszakban, november-decemberben vásárolják.

A kutatás eredményei alapján az áruhitel felvételénél a legfontosabb tényező, hogy a vásárlónak mennyire sürgősen van szüksége az adott termékre. A második helyen a hitelfelvétel feltételei állnak, a harmadikon pedig az, hogy mennyi időre lenne szükség a vételár összegének összegyűjtéséhez. A vevők a kinézett termék árát csak ezek után veszik számításba.

Az Euronics tájékoztatása szerint az áruházlánc 2021-ben 16 százalékkal több áruhitelt értékesített, mint 2020-ban, de kevesebbet, mint a koronavírus-járványt megelőző időszakban; a járvány általánosságban negatívan befolyásolta a lakosság hitelfelvételi kedvét. Az átlag hitelösszeg viszont jelentősen emelkedett tavaly az elmúlt évekhez viszonyítva, megközelítette a 150 ezer forintot.

A számítástechnikai eszközök, telefonok, előltöltős mosógépek, kombi hűtők és a nagyméretű televíziók voltak a leggyakrabban hitelezett termékek tavaly. Az előző évhez képest nagy növekedés volt a tableteknél és a szépségápolási termékeknél.

Továbbra is a nulla teljes hiteldíj-mutatójú konstrukciók és az akár hosszabb futamidejű, de alacsony kamatozású hitelek a legnépszerűbbek. A klasszikus áruhitel helyett egyre többen választják a hitelkártyát és az azon nyitható részletfizetési alszámlát is.

A nemre, korra, iskolai végzettségre, településtípusra és megyére reprezentatív országos kutatást az Euronics megbízásából az Opinio készítette, 1042, 15 és 59 év közötti válaszadó megkérdezésével.

Védőnői képzés mesterfokon

Bombariadóval vetett véget az eljegyzési bulinak

MTI

Szerző
Hasonló cikkek