Aréna-láz és FOMO -hatás Magyarországon: a kimaradástól való félelem

  • Image Music Backstage
  • 2025.09.30.
Régen egy előadónak évekbe telt, mire klubokból, kis fesztiválokról, rádiós rotációból országos ismertségre tett szert. Ma a TikTok, az Instagram Reels és a YouTube Shorts miatt egy dal napok alatt trenddé válhat, és az előadó azonnal sztárstátuszba emelkedik.

 Amikor ma a TikTok–Instagram–YouTube gyors sztárgyártásáról beszélünk, akkor lássuk be, ez nem teljesen új jelenség, hanem inkább a régi minták digitális verziója.  

Televízió megjelenése (1960–70-es évek):
A tévé azonnali hírnevet adott annak, aki képernyőre került. A Ki-Mit-Tud a korszak legnagyobb tehetségkutatója volt, amely évről évre országos sztárokat termelt ki. Bár sokan egyslágeres előadók maradtak, mások más pályán futottak be: például Boross Lajos, aki 1972-ben énekes-gitáros kategóriában nyert, később országosan ismert rádiós lett.

Valóságshow-k (2000-es évek):
Az RTL Klub és a TV2 tehetségkutatói, valóságshow-i újabb „gyors csatornákat” jelentettek a hírnévhez. A legismertebb példa Majka, aki a Való Világban tűnt fel, majd műsorvezetőként és rapperként is országos karriert épített. Sokan mások is indultak ezekből a műsorokból – ki tartósan, ki rövid ideig maradt a reflektorfényben.

A mai digitális platformok (2010-es évektől):
A TikTok és a YouTube a televízió logikáját viszi tovább, csak sokkal gyorsabban és demokratikusabban: bárki feltölthet tartalmat, és egyetlen dal, egyetlen videó elég ahhoz, hogy országos vagy akár nemzetközi hírnév jöjjön.

Az elmúlt néhány évben gyökeresen átalakult a hazai koncertpiac. Míg korábban csak a legnagyobb legendák tudták megtölteni a Papp László Budapest Sportarénát vagy az MVM Dome-ot, addig ma már a feltörekvő generáció előadói is képesek akár többször is eladni több tízezer jegyet. A jelenség mögött összetett kulturális, gazdasági és társadalmi folyamatok állnak.

A streaming-korszak új logikája

A CD-korszakban a lemezeladás volt az egyik fő bevételi forrás. A digitális világban azonban a streaming szinte teljesen átalakította a fogyasztási szokásokat: a dalok bárhol, bármikor, gyakorlatilag ingyenesen elérhetők. Emiatt a zenei élmény „csúcspontja” nem a fizikai album, hanem a koncert lett. A közönség nemcsak hallgatni akarja a dalokat, hanem megélni azokat – látvánnyal, közösségi élménnyel, eufóriával.  Azahriah, Beton.Hofi, Valmar vagy épp Manuel pályája kiváló példája annak, hogy a sztárszületés folyamata felgyorsult. Nem kell hosszú évekig klubokban építkezni: a TikTok és a YouTube azonnali országos ismertséget kínál. Egyetlen virális videó több rajongót hozhat, mint régen egy országos rádiós játszási listája. Ez azonnal tömegeket terel a koncerttermekbe, és beindul a FOMO - hatás. De mi is az a FOMO - hatás? 

A FOMO-hatás: miért veszünk jegyet olyan koncertekre is, amire talán nem is mennénk?

A modern koncertkultúra egyik legerősebb mozgatórugója nem más, mint egy négybetűs rövidítés: FOMO, vagyis fear of missing out – a kimaradástól való félelem. Ez a jelenség különösen a fiatal generáció körében vált tömegpszichológiai erővé, és alapjaiban formálja át azt, ahogyan a közönség a zenei eseményekhez viszonyul. A FOMO nem új keletű érzés – mindig is féltünk attól, hogy kimaradunk egy fontos élményből. A különbség az, hogy ma a közösségi média ezt a félelmet nap mint nap felerősíti. Ha valaki nem volt ott egy nagyszabású eseményen, garantáltan szembesül a többiek posztjaival, sztorijaival és videóival. Az élmény tehát nem marad a helyszínen: digitális hullámokban újra és újra felbukkan, mintha folyamatosan azt súgná: „te nem voltál ott”.  A jegyvásárlás sok esetben nem csupán a zenei élmény iránti vágyból fakad. A koncertre való eljutás státuszszimbólummá, presztízzsé vált, főleg, ha az esemény nagy presztízzsel bír – például egy Aréna-show vagy egy előadó első nagyszabású fellépése. A rajongó ilyenkor nem csak zenét vásárol: hozzáférést vesz egy közösségi élményhez, amelynek része az is, hogy utána online megmutathatja, ott volt.

A FOMO lényege, hogy a koncertjegy nem pusztán egy papír vagy QR-kód, hanem tagsági igazolvány. Aki birtokolja, az egy zárt közösség részévé válik: azok közé tartozik, akik majd mesélhetik, hogy „ott voltak”. A kimaradás érzése pedig sokszor erősebb motiváció, mint maga a zenei kíváncsiság. Nem véletlen, hogy sokan vesznek jegyet olyan előadóra is, akit amúgy ritkán hallgatnak – mert félnek, hogy a közös élményből maradnak ki.  A TikTok, az Instagram és a YouTube felerősítik ezt a pszichológiát. Egy-egy látványos pillanat, színpadi effekt vagy váratlan produkció azonnal körbejárja az internetet. Így még azok is úgy érzik, kimaradtak valami fontosból, akiknek addig eszükbe sem jutott jegyet venni. Ez a visszacsatolás tovább növeli az érdeklődést a következő esemény iránt – egy önmagát erősítő körforgás alakul ki. 

  A FOMO-hatás kétségtelenül fellendítette a koncertpiacot. Rekordidő alatt fogynak el a jegyek, és a szervezők bátrabban vállalhatnak be több Aréna-showt is. Ugyanakkor a jelenség veszélyeket is rejt: sok fiatal anyagi erején felül költ a koncertekre, csak hogy ne maradjon ki. Ez hosszú távon torzíthatja a zenei piacot, hiszen az élmény hajszolása felülírhatja a valódi zenei ízlést. A FOMO a 21. századi koncertélmény egyik legmeghatározóbb motorja. Nemcsak arról szól, hogy szeretjük a zenét, hanem arról is, hogy félünk kimaradni egy közösségi élményből, amit utána mindenki látni fog az online térben. A kérdés, hogy ez az érzés hosszú távon fenntartható-e – vagy eljutunk oda, hogy a koncert nem a zene, hanem sokkal inkább a „bizonyíték, hogy ott voltam” kultúrájáról szól.

  A jelenség nemcsak a fiatalokat érinti. Egyre több negyvenes-ötvenes rajongó is ott van Azahriah, Valmar vagy Beton.Hofi koncertjein – pedig ezek alapvetően a fiatal közönségnek szólnak. Miért? Mert a FOMO itt már nem csak a közösségi médiás posztokról szól, hanem egyfajta önkifejezés is: „ha ott vagyok, azzal bizonyítom, hogy naprakész vagyok, fiatalos maradtam, értem a mai trendeket.”
Ez a „trendi vagyok, mert ott vagyok” attitűd nemcsak a jegyvásárlást hajtja, hanem generációkat is közelebb hoz egymáshoz a koncerttermekben. A jelenség tehát nemcsak a fiatalokat mozgatja, hanem az idősebb korosztályt is arra ösztönzi, hogy részese legyen az „itt és most” pillanatnak.   

A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy az Aréna-láz nem fog lecsengeni. A sztárok gyors felemelkedése, a közösségi média által felerősített hype és a koncert, mint státuszszimbólum olyan kombinációt alkot, amely a következő években is fenntarthatja a keresletet. Elképzelhető, hogy a közeljövőben egy-egy előadó nemcsak kétszer-háromszor, hanem akár négyszer-ötször is megtölti a legnagyobb hazai csarnokokat – ami pár éve még elképzelhetetlen volt.  (Amikor írtam ezt a cikket, még a Pamkutya nem jelentette be a koncertjét, azóta már tudjuk, hétszer is megtömik)  A kérdés inkább az, hogy a piac és a közönség meddig bírja jegyárak és érdeklődés szempontjából. De egy biztos: jelenleg Magyarországon az Aréna a popkultúra új szentélye. 

Március 14-én és 15-én különleges helyzet áll elő a hazai zenei életben: két magyar előadó egyszerre tölti meg Budapest legnagyobb koncerthelyszíneit. A YouTube-paródiákkal indult, mára 1,5 millió feliratkozóval rendelkező Pamkutya is színpadra lép az MVM Dome-ban, míg Beton.Hofi, a kortárs magyar hiphop egyik legsikeresebb alakja a Papp László Budapest Sportarénában ad koncertet. 

A jelenség nemcsak rekord, hanem korszakos pillanat is: ritka, hogy két hazai előadó egy hétvégén több tízezer embert mozgasson meg párhuzamosan.

A FOMO-hatás és a kisebb klubok, fesztiválok helyzete

A nagy arénás koncertek sikere mögött tehát részben a FOMO-hatás az egyik legfontosabb mozgatórugó – de ennek árnyoldala, hogy a közönség figyelme gyakran elfordul a kisebb helyszínekről és klubokról. Míg korábban a rajongók hónapról hónapra jártak klubkoncertekre, ma egyre többen inkább „félreteszik” a pénzüket a nagy, egyszeri és megismételhetetlennek tűnő élményekre. Egy-egy Aréna-show belépője 15–30 ezer forint között mozog, ami három–négy kisebb koncert jegyárának felel meg. A választás sokszor egyértelmű: inkább egy nagyszabású esemény, mint több kisebb. Ez a tendencia veszélybe sodorhatja a kisebb klubok fenntarthatóságát.  A fesztiválok más helyzetben vannak. Egyrészt a FOMO-hatás náluk is erős: a „mindenki ott van” érzés a Sziget esetében jól látszik, ezzel szemben a kisebb fesztiválok, például a Fishing on Orfű, a Bánkitó Fesztivál vagy a Kolorádó nehezebb helyzetben vannak. Bár egyedi hangulatot, közösségi élményt kínálnak, sokszor nincs akkora hype körülöttük, ami tömeges FOMO-élményt generálna. Ezért gyakran személyes elköteleződés, baráti társaság vagy zenei kíváncsiság kell ahhoz, hogy a közönség ezeket válassza. Másrészt azonban a fiatal közönség egy részét elszívják az arénás bulik, így a kisebb fesztiváloknak kreatívabb programokkal, különleges tematikákkal kell versenyezniük a figyelemért.

A FOMO-hatás kétségtelenül hozzájárult ahhoz, hogy a magyar arénák rekordsebességgel teljenek meg, ugyanakkor árnyékot vet a kisebb klubokra és fesztiválokra. Míg a nagykoncertek a presztízsről és a közösségi élményről szólnak, addig a klubok a valódi zenei felfedezés terepei – de ha a közönség egyre inkább a FOMO diktálta irányba mozdul, a klubélet hosszú távon nehezebb helyzetbe kerülhet.  

A budapesti A38 Hajó vagy a Dürer Kert régóta a hazai klubszcéna zászlóshajói. Ezek a helyek adtak teret a feltörekvő zenekaroknak és a kisebb közönség előtt játszó előadóknak. Az utóbbi években azonban azt tapasztalják, hogy egyre nehezebb megtölteni a koncerttermeket, főleg akkor, ha ugyanabban a hónapban valamelyik sztár az Arénában is fellép. A rajongók inkább félretesznek a „nagy bulira”, a klub pedig sokszor félig telt nézőtérrel kénytelen beérni. Hasonló helyzetben van több vidéki klub is: a szegedi JATE Klub vagy a debreceni Roncsbár esetében is látszik/látszott, hogy a közönség inkább a budapesti nagykoncertekre költ, és kevesebb pénzt hagy a helyi szcénában. Így a fiatal zenekarok nehezebben jutnak el közönséghez, és a klubélet színessége is sérülhet. Az idősebb zenekarok más léptékben mozogban, nekik a presztízs és a stabil rajongótábor ad biztonságot, de nekik is reagálniuk kell a hype-vezérelt piactérre.  A rajongók számára a zene élményalapú termékké vált. Már nem csak a dal számít, hanem az, hogy ott lehessek a koncerten, posztolhassak róla, részese legyek egy közösségi pillanatnak. Ez a hozzáállás egyszerre erősíti a zeneipart (hiszen a koncertekből jön a bevétel), de gyengíti is, hiszen a zenék gyorsabban elhasználódnak, „egyszeri fogyasztási cikké” válnak.