Médiapiac
2021-03-03

Több év szünet után visszatér a Ninja Warrior a TV2-re - évértékelő interjú Fischer Gáborral

Fischer Gáborral, a TV2 Csoport programigazgatójával készített nagyon alapos és érdekes interjút a sorozatwiki.hu. A téma 2020 legfontosabb tévés eseményei, mely műsorok voltak sikeresek, és melyek nem hozták az elvárt nézettséget. Azt is megtudhatjuk, hogy jön a Farm VIP 2. évada és két év kihagyás után a 3. szezonjával tér vissza a Ninja Warrior Hungary.

A szakember kifejtette náluk milyen nehézségeket okozott a koronavírus járvány és emiatt milyen terveken kellett változtatni. Mesélt a Mintaapák körüli színésztávozásos balhékról és elmondta, hogy milyen jelenség akadályozza sokszor az RTL-től a TV2-hőz kerülő szakemberek útját. Elárulta, hogy az eddig ismerteken kívül milyen nagy 2020-as műsorok térnek vissza az idei évben is. Bejelentette, hogy két év szünet után 2021-ben új évaddal folytatódik a Ninja Warrior Hungary és azt is, hogy mi lesz az év egyik legnagyobb újdonsága.

Az Exatlon Hungary 2. évadával indítottátok az évet, mely ismét remek számokat hozott. Az első négy hónapban a Drága örökösöket ugyan nem verte meg, de minden utána következő RTL-es műsort legyőzött.

2020 a TV2 és a TV2 Csoport számára nagyon sikeres év volt, hiszen 19 év után a TV2, mint főcsatorna, egész napot vizsgálva nyerni tudott az RTL Klubbal szemben. Sőt, mind a TV2 Csoport, mind a TV2 mindhárom fontos célcsoportban legyőzte legfőbb riválisát. Ebben kiemelkedő szerepe volt az Exatlon Hungary második évadának. Az első szezon sikere után nem volt kérdés, hogy folytatni fogjuk. A döntés meghozatala után pedig a magyar műsorkészítőkkel és a török kollégákkal azon dolgoztunk, hogyan lehet a műsor még sikeresebb. Sokkal több energiát és időt fektettünk a második évad castingjába, ami egy ilyen műsornál nagyon fontos. Nagy örömünkre szolgált egy tőlünk független helyzet, miszerint a török formátumtulajdonos új helyszínen, vadonatúj gyártóbázist csinált. Ennek köszönhetően teljesen új pályákat készítettek, amik sokkal látványosabbak lettek, így a nézők nem ugyanazt látták, mint az előző évadban. Szerintem a felsoroltaknak együttesen volt köszönhető a még nagyobb siker.

A Mintaapák 1. évada hosszabb szünet nélkül folytatódott januárban. A 2019-es év végi gyengébb számok után megerősödött és tavasszal már viszonylag szép eredményeket hozott. Szerinted minek volt köszönhető ez a növekedés

Két éve, amikor megtaláltuk ezt a formátumot, nagyon hittem benne. Amikor elindítottuk a Mintaapákat, a fikció tekintetében komoly lépéshátrányban voltunk a versenytársunkhoz képest, főleg a napi sorozatoknál. Ha valamivel a piacon csak másodikként jövünk ki, akkor idő kell, hogy a nézők megszeressék. Meghoztuk azt a döntést, hogy év elejétől fél órás epizódokkal folytatjuk a sorozatot. Ez azért is jó volt, mert az Exatlon nem kezdődött túl későn, de a sportreality sikerei felhúzták a Mintaapák számait is. Ezek miatt hétről hétre nőtt a sorozat nézettsége, pont ezért voltunk nagyon szomorúak, amikor a vírus miatt le kellett állítanunk a forgatásokat. A sors iróniája volt, hogy a Mintaapák a legsikeresebb időszakában tűnt el a képernyőről, ráadásul nem sokkal az eredetileg tervezett évadfinálé előtt. Ha 10 nappal tovább tudunk forgatni, akkor az évadnak rendes lezárást tudtunk volna adni.

Ebben az időszakban minden napi sorozat felvételei leálltak. Mi volt az oka, hogy az RTL Magyarország és a TV2 Csoport többi szériája képernyőn tudott még maradni, a Mintaapákból viszont szinte azonnal elfogytak a friss epizódok?

A TV2 Csoport elengedhetetlen érdeke, hogy legyenek napi sorozatai, hisz ez a sokszínű műsorkínálat alapfeltétele. Azonban mire a csatorna korábbi vezetése meghozta a döntést, már kevesebb időnk volt az előkészületekre, mint kellett volna. Programming szempontból november tűnt a legideálisabbnak az induláshoz, emiatt viszont a forgatás és az adásba kerülés időpontja meglehetősen közel került egymáshoz. Ha később indítjuk a Mintaapákat, akkor ebből a sorozatból is lett volna elég epizód előre felvéve.

A tavasz egyik nagy újdonsága a Nicsak, ki vagyok? 1. évada volt. A műsor az Álarcos énekestől kikapott, de utána nyerte a sávját, összeségében 18-49-ben 18,4 százalékot hozott, ami jó eredmény.

A tévéműsor a teljes idősávját megnyerte! Az egy másik dolog, hogy az RTL vele szemben egy rövid show-t adott, mely abban az időszakban magasabb nézettséget ért el. A konkurensünk mindig azt hangsúlyozza, hogy a főműsoridőre kell koncentrálni, a Nicsak, ki vagyok? pedig végig ott ment. A mi műsorunk jóval hosszabb volt, az átlaga pedig 18-59-ben is hasonlóan jó, 18,7 százalék volt, így ezt az évadot sikeresnek tartjuk.

Márciusban megérkezett a koronavírus, mely különböző nehézségeket okozott. Hogy éltétek meg és mik vezettek oda, hogy végül nem tudtatok Ázsia Expresszt és Sztárban sztár leszeket készíteni?

Elképesztően nehéz időszak volt, mert egy teljesen új helyzettel találtuk magunkat szemben és minden bizonytalanná vált. Először szinte minden műsor forgatását le kellett állítani és közben megszervezni, hogy több száz munkatársunk egyik pillanatról a másikra otthonról tudja folytatni a munkáját. Ezek nem csak a tavaszi műsorainkat érintették, hanem két nagy őszi produkciót is. A Nicsak, ki vagyok? viszont egy darabig még nem állt le, ugyanis mindenképpen szerettünk volna hétvégi nagy showműsort sugározni a nézőinknek, így legnagyobb biztonsági intézkedések mellett, de folytattuk a műsort. Az ötödik adás még élőben ment, de már közönség nélkül Az Ázsia Expressz forgatásai tavasszal lettek volna, de rá kellett ébredjünk, hogy a Fülöp-szigetek-i felvételek megvalósíthatatlanná váltak, a Sztárban sztár leszek! castingjait pedig nem tudtuk rendesen lebonyolítani. Ezek 2020-ban teljesen elmaradtak. Voltak viszont olyan műsorok, amiket fel tudtunk venni, de csak jelentős csúszással. Ilyen volt a Séfek séfe – mely az ősz egyik meghatározó eleme lett volna, de áprilisban úgy döntünk, hogy a rövidebb utómunkával elkészíthető Love Bistro kerül a helyére. Ezekből látszik, hogyha nem lett volna koronavírus, a TV2 őszi műsorkínálata jelentősen máshogy alakul. Ennek ellenére tavasszal és ősszel is hoztuk azokat az eredményeket, amelyeket az Atmedia (a TV2 Csoport reklámjait értékesítő vállalat – szerk.) és a hirdetők elvártak, ami pedig még fontosabb, megmaradt a kollégáink munkahelye is.

Áprilisban egy idő után a világon szinte minden forgatást leállítottak, az Exatlon munkálatai azonban tovább folytak. Hogy tudtátok ezt elérni?

Az említett problémák mellett egy kisebb csodával ér fel, hogy az Exatlon 2. évada pontosan úgy képernyőre kerülhetett, ahogy szerettük volna. Rengeteg óvintézkedést kellett hozzunk és sok mindent szerveztünk át, hogy megfeleljünk az ottani rendkívül szigorú törvényi előírásoknak. Rendkívüli munkabírásról és kitartásról tett tanúbizonyságot a kint dolgozó stáb.

Az Exatlon szerintem a világon azon kevés sportesemények közé tartozott, amit a nézők végig tudtak követni.

Abban, hogy ez sikerült nagyon nagy szerepe volt annak - amit már korábban említettem -, hogy a formátumtulajdonos új helyre költöztette a gyártóbázist. Az első évad alatt, a Dominikai-Köztársaság északi részén különböző helyeken voltak a pályák, míg az új, déli részen minden egymás mellett, egy zárt területen lett felépítve. Így teljesen el tudtuk szeparálni a stábot. Ahogy teltek a hetek és jöttek a rossz hírek a járványhelyzettel kapcsolatban, tudtuk, hogy egyre többen fognak tévét nézni és szerettük volna, ha a TV2-ben nem kell csalódniuk. Hatalmas erőfeszítések árán be tudtuk fejezni a műsort, amit a nézőink értékeltek, az eredmények magukért beszéltek.

A Mintaapák helyén indult a #maradjotthon. A karanténműsor nem indult rosszul, de elég hamar beesett a nézettsége, így a TV2 első bukása lett a tavalyi évben.

A bukás talán túlzó jelző. A műsort 13 részre terveztük, így jelent meg a műsorújságokban is és kis túlzással még ezt azelőtt eldöntöttük, hogy a reality képernyőre került volna. A világban láttunk egy trendet, Nyugat-Európában 3 hét előnnyel hasonló műsorokat készítettek. Így amikor elkezdtük forgatni a #maradjotthon-t már jól láttuk, hogy mindenhol az történik, hogy az ilyen formátumokra van egy kezdeti – kiemelkedő - igény, aztán a lelkesedés elég hamar alábbhagy. Pont ezért amikor elindult, már nem is vártunk tőle többet. Ez egy kísérlet volt. Megnéztük, hogy tudunk úgy forgatni, hogy a stáb és a szereplők különböző helyszíneken vannak és az utómunka is távolról folyik. Ezt rövid határidővel meg tudtuk valósítani, de valljuk be, hogy a nézők a tévétől csillogást és a nagy történeteket várják. Az Exatlon Hungary hatalmas sikerei mellett tavasszal belefért egy ilyen kísérlet, a #maradjotthon rosszabb számai ellenére is jó nézettséget hozott a TV2. Bízom benne, hogy a jövőben sem a külföldi, sem a hazai tévék nem szorulnak rá, hogy ilyen feltételekkel kelljen műsort készíteni.

Április végétől már nem volt Drága örökösök az RTL Klubon, innentől pedig minden nap, a teljes Exatlon legyőzte a konkurenciát. Sőt, hétről hétre növekedett a nézettsége.

Az Exatlon második évada öt héttel hosszabb volt, mint az első. Amikor az első szezon 81 epizódja után hazajöttünk, akkor azt gondoltuk, hogy érdekesebb végkifejlet lett volna, ha tovább tart a műsor és még további játékosok csatlakoznak. Végül ez a második évadnál működött is és drámaibb, harciasabb végjátékot kaptunk. Végül 142 napot töltöttünk kint, 1900 futamot láthattak a nézők, a második évad pedig még sikeresebb lett, mint az első. 18-59-ben 14 százalékot, 18-49-ben pedig 15,4 százalékot hozott. Ilyenkor mindig eszembe jut, amikor azon gondolkoztunk, hogy vajon hány epizód erejéig tud sikeresen működni egy ilyen formátum. Sokan úgy gondolták, hogy 20-30 epizód után elfáradhat, ehhez képest az első két széria alatt közel 200 adást sugároztunk. Ha megnézzük, amit mondtál, hogy a második évad végén egyre sikeresebb lettek az epizódjaink, akkor ez azt igazolja, hogy jól döntöttünk.

Az Exatlon a jelenlegi televíziózás egyik legizgalmasabb realityje. A tévézés számomra sokkal inkább erről szól, minthogy fiatalokat látunk céltalanul egy kanapén, egy villában összezárva üldögélni.

Azt gondolom, hogy az RTL az Exatlon eredményeit látva döntött úgy, hogy menti a menthetőt és kiszedi előle A Konyhafőnököt, mely a részükről jól átgondolt programing döntés volt. Persze azt már sosem tudjuk meg, hogy mi lett volna, ha nem teszik, de az Exatlon 20 százalékos befejezése azt mutatja, hogy ez egy elképesztően erős brand. Történt, ami történt, mi pedig a tavaszt egyértelműen megnyertük.

Az Exatlon eredményei akkor kezdtek igazán erősödni, amikor már nem volt ellene jelentős RTL Klubos műsor. Nem ez volt az oka?

Mivel a harmadik évad eddigi számai még erősebbek, mint a tavalyié, ezért azt gondolom, hogy az Exatlon bármilyen ellenféllel megbirkózott volna.

Májusban debütált a Bödörék, mely egészen bámulatos nézettséggel indult. Mit szóltatok hozzá és miért vettétek le 1 rész után a képernyőről?

A Bödörék első epizódjának ilyen mértékű sikere jól mutatja, hogy a TV2 Csoport programing, kommunikációs és marketing részlegei mennyire jól együtt tudnak dolgozni. Ha őszinték akarunk lenni, akkor a nyitó epizódok nézettsége mindig ezektől függ. 2019-ban prezentálták nekünk a produkció koncepcióját, mely egy minisorozat lett volna. Láttunk benne fantáziát és a kezdeti nézettség ezt is igazolta. A konkurensünkkel szemben a heti fikciós sorozatok terén lépéshátrányban lévő

TV2-nek jó lecke, hogy fontos a programing és a kommunikáció, de sokkal több energiát kell belerakni a hosszútávú sztorivezetésbe.

Még akkor is, ha csak miniszériát tervezünk. A Bödörék premierje valójában későbbre volt tervezve, így nálunk nem arról volt szó, hogy váratlanul, egy epizód után levettük, hanem előre hoztuk a bemutatóját. Azt gondoltuk, hogy kevesebb tévéműsor között nagyobb figyelmet tud kapni, ami maximálisan be is jött. Az előbb említett problémák miatt és a nagyobb versenyben azonban ősszel már csökkent a nézettsége, így maradtunk annál a 6 részes minisorozatnál, amit eredetileg is terveztünk. A jövőben a heti és napi sorozatoknál is új irányba szeretnénk menni és olyat mutatni, amit a nézők még nem láttak.

A nyár első felében hosszabb szünet után A Piramis új évaddal tért vissza, de elég gyenge számokat hozott. Hogyan láttátok az eredményeket és miért pont ekkor indult újra?

A versenytársunk még gyengébb számokat hozott ebben az időszakban, így A Piramis így is meg tudta nyerni az idősávját. Ahogy a SorozatWiki annak idején megírta, ezek valóban nem újonnan felvett adások voltak, hanem egy több évvel ezelőtti forgatási időszak végén kerültek rögzítésre. Valamikor le kellett őket adjuk és utólag úgy látjuk, hogy erre jó időszakot választottunk.

-A nyár folyamán A hegyi doktor is új részekkel jelentkezett és 8-9 százalékos közönségarányt hozott. Egy vásárolt tartalom számait nem lehet egy magyar gyártáshoz hasonlítani, de mégis csak 10 százalék alatt hozott egy fontos sávban.

A pandémia alatt rengeteg hirdető tűnt el a piacról, így a nyáron nem volt indokolt komoly befektetés árán a magasabb nézettség elérése. Akkor már mindenki az őszre koncentrált. A hegyi doktor egy emblematikus, TV2 Csoport közeli brand és fontosnak tartottuk, hogy jó idősávban tudjuk sugározni. Egy kiemelt időszakban csak délután 3 körül, vagy este 11 után tudtuk volna vetíteni, aminek a nézői nem örültek volna. A hegyi doktor hozta azokat a számokat, amiket elvártunk tőle, így utólag is jó döntésnek tartom.

A MasterChef VIP 2. évadát eredetileg a SuperTV2-re jelentettétek be, de miután kiderült, hogy az RTL rekordkorán elkezdi az őszt, beraktátok augusztus elejére a TV2-re. A műsor nagyon gyenge nézettséggel futott, a végén már 6 százalékokat hozott. Miért itt adtátok le?

A MasterChef VIP 1. és 2. évadát 2018 őszén forgattuk. Ha nagyon meg lettünk volna elégedve az első szezonnal, akkor már rég leadtuk volna a másodikat is. Ha egy tévécsatorna ennyit vár egy már rögzített műsor leadásával, az mindig azt jelenti, hogy nem bízik feltétel nélkül a produkcióban. A koronavírus előtt az volt a tervünk, hogy a SuperTV2-n vetítjük, ahol jóval alacsonyabb nézettséggel is tudta volna erősíteni a csatornát. A MasterChef VIP 8 százalékot hozott, mellyel nyilván nem voltunk elégedettek, de a covid miatt nem volt más műsorunk dobozban, amit azonnal be tudunk volna vetni. Drága műsorokat vetíteni augusztusban általában üzletileg nem a legnagyobb racionalitás, arra viszont jó volt, hogy mire jött az ősz, az RTL Klub újra visszaerősödött főműsoridőben, és hosszú időbe telt mire a hátrányt le tudtuk dolgozni.

A nyár legvégén érkezett meg a Mintaapák 2. évada. Az ezt megelőző időszakban számos balhé volt a sorozat körül, volt akit leváltottatok, volt aki maga távozott. Tudnál ezekről mesélni?

Ahogy az interjú elején említettem, pont akkor kellett leállítanunk a Mintaapákat, amikor a nézettsége a csúcson volt. Sajnos ez nem tett jót a sorozatnak, ráadásul emellett azzal kellett szembenéznünk, hogy bizonyos színészek és a gyártó cég között kiéleződtek a nézeteltérések. Minden kapcsolatnál megtörténhet, hogy annyira megromlik, hogy már minden jobb, mintha együtt folytatnák, sajnos itt is ez történt. Néhány színész esetén mi döntöttünk úgy, hogy nem hosszabbítjuk meg a szerződésüket, de olyan is előfordult, hogy akikkel dolgoztunk volna tovább, először ők is azt mondták, hogy maradnak az új évadra, majd nagy meglepődésünkre meggondolták magukat. Nem nagyon fordult még elő, hogy egy négyszereplős sorozatnál hármat le kelljen cserélni. Ennek ellenére nem akartuk abbahagyni a Mintaapákat és hagyni kárba veszni azt a sok munkát, amit addig beletettünk. Tudtuk, hogy a TV2-nek szüksége van napi sorozatra.

A folytatásra nagyon jó színészeket találtunk és érdekes módon azóta semmilyen személyes és gyártási probléma nem fordult elő.

Tény, hogy a Mintaapák 2. évada szolidabb számokat hozott, mint az 1. szezon. Hogy ez amiatt volt-e, mert az RTL A Konyhafőnököt sokkal korábban elindította, vagy a szereplőcserék miatt, ezt nehéz megmondani, de szerintem mindkettő komoly szerepet játszott benne. A kutatásokból viszont azt láttuk, hogy a nézők hétről hétre egyre jobban elfogadták az új színészeinket. Örülök, hogy tavasszal úgy döntöttünk, hogy nem hagyjuk abba és annak ellenére, hogy a változások után már mindenki temette a produkciót, él és virul, hamarosan pedig elkezdjük a 3. évad forgatásait.

Azt mondod, hogy él és virul, de a Mintaapák tavaly január és április között 14 százalékos közönségarányt hozott, míg a második évad alatt csak 11-et, ami azért egy gyengébb szám.

Az ősz mindig egy nehezebb időszak, mint az év eleje, sokkal több az erős műsor. Így én a 2020-as őszi számokat az előző őszi számokhoz hasonlítanám. Van még egy fontos tényező. A 2. évadon belül emelkedtek a sorozat számai, ami a jövőre nézve egy nagyon jó előjel számunkra. Mi a pozitív változások miatt döntöttünk a folytatás mellett és a Mintaapák 2021-ben is a TV2 egyik legfontosabb műsora lesz.

Az ősz egyik legnagyobb premierje a Love Bistro volt. A műsort hatalmas kampánnyal harangoztátok be, mégis elképesztően alacsony számokat, 6-7 százalékot is hozott. Mi volt ennek az oka?

A műsor koncepcióját prezentálták a TV2 Csoport számára, mely alapján azt gondoltuk, hogy érdemes elkészíteni. A műsorkészítők elképesztően sok munkát fektettek bele, hiszen ez egy teljesen saját fejlesztésű tartalom volt. Végül viszont az eredeti koncepció a végeredményben nem köszönt vissza és azt gondolom, hogy a műsor kevésbé szólt a TV2 nézőinek, mint azt tervezték a készítők. Ehhez az eredményhez még hozzáadódott az a jelenség, amit az elmúlt években már többször is megfigyelhettünk.

Mire gondolsz pontosan?

Azok, akik korábban az RTL Magyarországnál komoly televíziós tudást szereztek és nagyon sikeres szakemberek voltak, majd átjöttek a TV2 Csoporthoz, ők mindig az ott megszokott és jól bejáratott sémákat próbálták alkalmazni. A TV2 azonban egy teljesen más csatorna. Néhány kivételtől eltekintve az elmúlt években sokan tapasztalták azt, hogy mindent beleadnak, a végeredmény viszont teljesen máshogy alakul. Ezt a saját példámmal is alá tudom támasztani. Évek kellettek ahhoz, hogy az ott megszerzett tudást úgy tudjam alkalmazni, hogy az a TV2 Csoport számára is előremutató legyen. Sok kollégámmal együtt évekig dolgoztunk különböző programigazgatók alatt, amíg eljutottunk 2016-ban oda, hogy ki tudtuk dolgozni azt a tervet, ami alapján megreformáltuk az egész TV2 Csoportot.

Akkor a tévés piac teljesen máshogy nézett ki, mint most, ugyanis az Éjjel-Nappal Budapest és a Barátok közt hegemóniája uralta. A Budapest 19, a Barátok pedig 20 százalékos közönségarányt hozott. Ez a két tévéműsor egész évben két órán keresztül meghatározta az RTL Klub főműsoridejét. A TV2-nél azonban nem voltak ilyen napi sorozatok és velük szemben rengeteg más műsort kellett gyártani. Meg kellett találni azokat a formátumokat, amik működnek és meg kellett találni hozzájuk a szakembereket is. Sokat hibáztunk és sok produkció nem sikerült úgy, ahogy terveztük. De el kellett indulni az építkezés útján, hogy ráleljünk azon formátumokra, amiket a mi nézőink szeretnek. Eltelt 5 év és az, hogy ebben a pozícióban egyaltalán vissza lehet tekinteni, ez azt jelenti, hogy az az út, amit akkor kijelöltünk, mára bevált és megváltoztatta a tévés piacot. Egészen döbbenetes, hogy az elmúlt napokban (az interjú január végén készült) 2,5 százalékot hoz a Barátok közt az RTL Klub főműsoridejében. 100 nézőből 97 ember nem akarja nézni azt a műsort, ami 5 éve még verhetetlen volt. Az Éjjel-Nappal Budapest 19 százalékról 2 százalékra csökkent és már egy kábeltévén megy.

Az interjú tovább is van, érdemes IDE kattintani.

Győzött az Ajka. Így kerülünk bajba?

A remek második harmad győzelmet ért a DEAC számára

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek