„Érzékenyen érint, hogy ilyen volt a szezon” – mondta a beszélgetés elején Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója, miután lezárták a rövid small talkot Galambos Márton főszerkesztővel arról, hogy előfizetője-e a magazinnak. (Nem.) Gerendai 2017-ben adta el a Szigetet, egész pontosan az eredeti tulajdonosi kör részesedésének 70 százalékát, így azt, hogy újságosnál vegye a Forbes magazint, megengedheti magának, de az idei fesztiválszezon elmaradása azért érzékenyen érinti, 15 százalék féltenivalója ugyanis még így is van.
„Abban optimista vagyok, hogy a hazai közönségnek szóló kisebb fesztiválokat szerintem már meg lehet tartani jövőre.” A nemzetközi eseményekben viszont már borúlátóbb: „Ezeknél a rendezvényeknél fontos, hogy tudd előre a látogatottságot, hogy mennyit költhetsz, márpedig eddig mindig a jegyelővételen múlott, hogy mennyire tudjuk ezt tervezhetővé tenni. Most el se tudtuk indítani a jegyelővételt, és február-márciusig nem is lesz értelme elindítani, mert senki sem tud semmit előre a nyárról. (…) Nagy kérdés, hogy akkor szabad-e egyáltalán belevágni egy több mint tízmilliárdos költségvetésű rendezvénybe.” Úgy látja, márciusig még lehet húzni az időt, visszafogott költségvetéssel akkor még lehet értelme annak, hogy gondolkodjanak a fesztiválban, de a kockázat akkor is nagy lesz.
Normális esetben már októbertől elérhetőek a Sziget-jegyek, tavaly ilyenkor a bérletek 30 százalékát már eladták – márciusban, amikor a járvány felülírta 2020-at, már bőven 50 százalék felett jártak.
Azért érez némi megkönnyebbülést is: „Ha vállalkozóként nézem, ez most 70 százalékkal könnyebb ügy.”
Szóba kerültek Gerendai éttermei is, ezek egy része most zárva tart (vagy még meg sem nyitott). A Costes Downtown viszont működik, a járvánnyal párhuzamosan ugyanis elindított egy házhoz kiszállós ágat. „Ennyivel kevesebb lesz a veszteség. Nem úgy nézzük, hogy önmagában csinálnánk-e, mert biztos, hogy egyébként nem erre fókuszálnánk.” Él és virul viszont egy barátja vállalkozása, a Dorsum, amiben neki is van részesedése: a tavalyi év után vettek ki belőle osztalékot, és elképzelhető, hogy jövőre is fognak.
A Szigetre 4 millió euró hitelt vettek fel, Gerendai úgy saccol, idén közel félmilliárd forintot áldozott fel magánvagyonából a cégei megmentésére. Ezekben a költségekben egyik legújabb vállalkozása, a Lupa nincs benne: a strandot „nem bevivős” cégnek nevezte – sőt az idei szezon jegyárbevétel szempontjából még jobban is alakult, mint az eddigiek, hiszen nyáron jóval nehezebb volt elhagyni az országot, mint az eddigi években. A rendezvények, szponzorok elmaradozása viszont rányomta a bélyegét erre az üzletre is.
További részletek és videó a Forbes oldalán ITT.