Címlapsztori
2022-04-18

Szabyest - Szabó Szabolcs Achilles

„Lettem volna inkább unatkozó, gazdag gyerek… jó ötletekkel, kreativitással lehet kitörni a semmiből.” - Interjú Szabyesttel

A socialmedia világa nemcsak a Z generáció sajátossága, hiszen kikerülhetetlenek már a különböző platformok az internet népe előtt. Ahogy mondani szokták, a világhálón tényleg bárki sztár lehet. Megkerestük azt a fiatalembert, aki rögtön a kezdetekkor fel tudta építeni az internetes népszerűséget, azóta is töretlen a sikere a hozzá hasonló életkorban lévők közt. AskFM, Tiktok, Instagram, Youtube, bármibe kezdett, sikerre vitte.

Hány évvel ezelőtt kezdtél el Szabyestként működni? Ha jól tudom, az énekléshez köthető művésznevet szerettél volna, úgy nyíltál ki a social media világában.

2009-2010-ben összeraktam magamnak egy alapfelszerelésekből álló zenei stúdiót, akkor jelent meg a Szabyest név. Ezt külföldön bedroom popnak hívják, vagyis hálószoba popnak. Ezzel kezdtem el gyakorolni, fejleszteni magamat, dalokat készíteni.Időközben az Ask.fm közösségi oldal elkezdett terjedni és ezáltal én is elkezdtem eljutni az emberekhez. Nem kifejezetten a zeném miatt, hanem inkább azóta, amióta vicceseket válaszolok, szívesen hülyéskedek, kedves vagyok az engem követő emberekkel. Igyekeztem minél inkább beforgatni abba az irányba, hogy ismerjék meg a zenei munkásságom, ismerjék meg azt, hogy mit csinálok, szeressék, és legyen lehetőségem érvényesülni a magyar zenei piacon, zenei oldalról is bemutatkozni.

Tulajdonképpen azt a kort kell elképzelni, amikor már elindultak a tehetségkutatók, de még fel lehetett kapaszkodni anélkül is.

Szerintem nagyon nehéz belőni azt, hogy ez milyen időszak volt. A televízió, illetve nyilván a hagyományos média nem igazán tartotta ezt ismertségnek. Amikor 2014-ben leforgattam magamnak a Kártyavár című videoklipet, akkor a média egyszerűen nem tekintett fel arra, hogy 100.000 megtekintés jött egy hét alatt, ami akkor óriásinak számított. A saját kamerámmal forgattam, a saját cuccaimmal, gyakorlatilag az összes saját tudásommal építettem fel, egy félig lelógó, már tényleg széteső mikrofonnal vettem fel a Kártyavár című dalt. DiazMentha Nélküled című videoklipje pont akkor jelent meg, és fej-fej mellett mentünk egymással, és nem nagyon akarták elismerni azt, hogy mi is létezünk.Utána elhívtak a Bravo Otto díjátadó gálára, ami a Bravo magazin és a Music Channel díjátadója volt, és ott már voltak olyan emberek,akik miattunk jöttek, és már ordították a nevemet.Mindenki kérdezte, ki ez a gyerek, mit keres itt? Mindenki ott eszi a kajáját a VIP-ben,ott az összes sztár, és néznek, hogy miért van itt ennyi gyerek emiatt a srác miatt.Igyekeztünk minél nagyobb feltűnést kelteni a barátaimmal, akik a közösségi médiában, az Ask.fm-en ismertek voltak, mindig szerettem magam melletttudni azokat az embereket, akik valamilyen szinten hozzájárultak ahhoz, hogy ez a dal, akár az én munkásságom sikeres legyen, és akik támogatnak. Ha mást nem is tudok adni nekik, legalább az ilyenalkalmakkorlegyenek ott velem, amikor így ünnepelünk, amikor tényleg néztek az emberek, hogy Úristen, itt mi történik, és mit csinál ez a hülye gyerek, ki ez?

Tulajdonképpen úttörője voltál, vagy úttörője volt ez a jelenség a mai TikTok világnak, a mai socialmedia sztárságnak, de azért ezt fel kellett építeni.

Nagyon nehéz azt az időszakot megmondani, hogy mikor lettem igazán felkapott. Nyilván nagyon sokat robbantott a karrieremen, amikor elkezdtem Youtube vlogokat építeni. Nem is tudom, 2013-ban kezdtem el ismert lenni, 2014-ben robbant a Kártyavár, akkor a Gold Record leszerződtetett, azután onnan eljöttem, 2015-ben már a Magneoton, és már a Viva is kiemelten elkezdett velem foglalkozni, így évről-évre haladtam előre, és folyamatosan másztam meg a lépcsőket. Folyamatosan próbáltam magamat elismertetni a tradicionális médiával, de szinte mintha szemfedő lenne rajtuk, hogy nem, ez a világ nem létezik. Ilyenek voltak, hogy a Szabyestet behívjuk-e... Forgatott velem az RTL Klub Fókusz. Forgatott velem már nagyon sok minden más, de sosem volt az, hogy nézzük már meg ezt a gyereket, hívjuk már el egy műsorba, vagy legyen zsűri egy tehetségkutatóban. Az a probléma, hogy nagyon sok ilyen műsorban nem feltétlenül azokat az embereket szerepeltetik, akik a bennük rejlő lehetőségekbe kapaszkodva építenek föl valamit, inkább elhívnak egy tehetségkutatóst, aki mondjuk már öt vagy hat éve nem ad ki zenét, tehát semmi munkássága nincsen. Én azt gondolom, hogy ez szomorú, de igazából én abszolút saját magam építettem fel a karrierem, legyen az zene, legyen az TikTok profil, Youtube, vagy hasonlók. Az embernek hűen kell dolgoznia, és hűnek kell lennie magához. Tehát, ha például én mostanában nem érzem azt, hogy YouTube videókat gyártanék, akkor nem gyártok. Nagyon sokáig volt, hogy erőltettem, és nem is éreztem igazán jónak. Most a TikTok az a platform, amire úgy tudok támaszkodni, hogy szívesen csinálom, és imádok hülyéskedni rajta, és a követők is imádják. Amikor több százezer ember néz meg egy videót arról, hogy nevetek, vagy hogy valami hülyeséget kiteszek, és megmozgatom az embereknek a fantáziáját, kimozgatom őket a hétköznapokból, azt én sikernek élem meg. Az ember sikert ér el, hogyha reagálnak rá.

Hogy érzed, nagyképű lettél amiatt, hogy már a húszas éveid elején sztárja voltál a fiataloknak?

Nagyon sokat segített. Igazából én nem voltam ennyire szereplésmániás, nem szerettem szerepelni. Én zenélni akartam mindig is, de azért kezdtem el saját magamat promotálni, mert inkább azt szerették az emberek, hogy viccesen válaszolok, hülyéskedek, szórakozok, lehet nevetni velem, lehet rajtam nevetni. Azt gondolom, hogy ez nagyon sokat segített abban, hogy tudjam azt, hogy ki vagyok, és nyilván sokan azt gondolják, hogy ezért nagyképű vagyok, de ez nem nagyképűség, hanem nagyjából tisztában vagyok azzal, hogy mit érek. Tehát, ha mondjuk valaki azt mondja, hogy gyere már el egy tízesért fellépni, akkor azt kell mondani, hogy sajnos nem. Volt, amikor ennyiért jártam vagy ingyen jártam, meg villamossal jártam fellépni, de most már nem tudjuk ezt sajnos vállalni. Tehát vagy ingyen vállalunk valamit karitatív jelleggel, vagy így nem.

Az internetes sztárságnak is megvannak a negatívumai. Mennyire rúgnak beléd akár, hiszen az is meg tud szólalni, aki nem fedi fel magát, ezt hogyan éled meg?

Amikor Youtube-on nagyon aktív voltam, és 2017 abszolút az én évem volt a Youtube-on, akkor tényleg rólam volt szó mindenhol. Mindenki rólam posztolt, rólam csinált videókat, mindenki a nézettségért próbált valahogy engem kivesézni, kiforgatni a szavaim, a videóim, a tartalmaim, hogy én mennyi minden rosszat csinálok, és én vagyok maga a sátán, meg az ördög. Érdekes, mert nemrég leültem egy podcast keretein belül, három olyan sráccal, akik nagyon adtá nekem az ívet akkor, nagyon sok videót csináltak rólam. Kvázi abból táplálkoznak, abból építenek közösséget, hogy adott videósokat elemeznek és kritizálnak. Most ültem le velük egy asztalhoz és tök korrekten elbeszélgettünk arról, hogy ők sokszor nem értették azt, ahogy én állok a dolgokhoz, és kérdezték, hogy te ugyanúgy elvállalnád ezt a Fanta Elnöki Főnökséget, amibe belekerültél, és nagyon kellemetlen volt nekünk nézni? Mondtam, hogy ugyanúgy elvállalnám, mert ugyanúgy szeretem, és nekem pozitív, jó emlékeim vannak ennek kapcsán. Látták és érezték a beszélgetés alapján, hogy én, amit elvállaltam, azt nyilván azért vállaltam el, mert szerettem, és igazából nem tartottam gáznak, én szívesen csináltam, és a mai napig szívesen csinálom, meg csinálnám. A kérdés az, hogy ki mennyire hagyja, hogy mennyire tudnak belerúgni az emberbe. Lehet, hogy belém rúgnának, de igazából én arrébb állok, és ennyi, vagy belém rúgnak, nem érdekel, nem tudok vele mit csinálni. És erre a közösségi média tanított meg, igazából küldhetnek névtelenül hamis fiókkal, ilyen fiókkal, olyan fiókkal bármit. Nem tudod meghallani, mert több a jó, hála Istennek.

Kezdetlegesen még egyedül dolgoztál, és egyedül építetted a karrieredet, most már azért többen összeverődve dolgoztok, akár a TikTokon, egy csapatban élsz már, ez azt jelenti, hogy együtt húzzátok föl egymást, és ettől vagytok erősek.

Igazából nem azt mondanám, hogy együtt húzzuk fel egymást, én azt úgy fogalmaznám meg, hogy azok az emberek, akik egyébként önmagukat felépíteni képesek, egy csapatot alkotnak. Én Crewflix néven 2019-ben alapítottam egy olyan influenszerekből álló csapatot, ami társadalmi témákat próbál képernyőre vinni, legyen az kiközösítés, mondjuk a drogozás, és a fiatalokat szerettem volna úgy összegyűjteni egy kupacba, hogy tudjunk együtt valami jót csinálni, ne csak a hülyeség menjen. A TikTok gyakorlatilag hülyeség, erről szól, hogy minél viccesebb dolgokat csináljunk, és nevessenek az emberek, de hogy mégis legyen ott valami, ami a fiatalok egy adott rétegét megtanítja arra, hogy ne utáljuk a másikat azért, mert ő a fiúkat, vagy a lányokat szereti, ne utáljunk valakit azért, mert szegény, vagy nem olyan családból származik. Az egymás iránti megértés, az egymás támogatása, amit a csapat értéke képvisel. Volt, aki eltávozott a csapatból, volt, aki nemrég jött, tehát folyamatosan változik, hiszen aki ezt a nézetet vallja, annak egyrészt helye van a csapatban, másrészt mi szívvel, szeretettel mindenhogy várjuk. Azt gondolom, hogy újat és nagyot alkotni csak akkor lehet, ha mindenki nyitott, mindenkinek vannak ötletei, és készséggel áll a jó cél érdekében a dolgokhoz. Azt gondolom, hogy most már muszáj csapatban dolgozni, mert a Youtube-on is leginkább úgy működnek a dolgok, ha csapatban csinálod. Már nagyon sok előadó van, nagyon sok tartalommal, nagyon sok vlogger van, nagyon sok tartalommal, sok TikToker van még több tartalommal. Sajnos elveszik az igazi mondanivaló, és nyilván nem ér el annyi emberhez a pozitív üzenet, mint mondjuk a hülyeség, de azt gondolom, hogy sokkal nagyobb esélye van a pozitív üzenetet átadni a lehető legjobb tartalomgyártókkal, a lehető legjobb ismert és népszerű tartalomgyártókkal, mintsem mondjuk, ha én Szabyestként egyedül kiállnék bármilyen komoly társadalmi téma mellett.

Egyébként mennyi időt töltesz a tartalomkészítéssel, a tartalomgyártással, akár úgy, hogy TikTokon is jelen kell lenni, Youtube-on is jelen kell lenni, Instagramon is?

Nagyon nehéz ezeket beosztani, hogy na, akkor most erre gyártok tartalmat. Van ilyen ismerősöm, én szerintem ezt már nem tudom ennyire tudatosan tolni. Van, amikor előre vagy tíz darab TikTok videót fölveszek, és akkor azokat posztolom. Most például ezt az időszakomat élem meg, hogy két hétig egyszerűen semmi kedvem nem volt. Van egy ötletem, de valahogy nem állok úgy, nincs kedvem. Azt gondolom, hogy ezeket a tartalmakat spontán a legjobb gyártani, nem szabad erőltetni. Tehát, hogy én a Youtube-ozást például blog formájában elengedtem, mert egyszerűen nem tudok olyat alkotni, ami érdekes lehet az embereknek. Most inkább a gamer videókat nézik, a nagyon komoly tartalmakat, vagy másiknak a szekálását, alázását, gyalázását, vagy kritikáját nézik, én pedig nem szeretnék beleállni ezekbe. Úgyhogy nálam teljesen változó, hogy mikor mennyit.

Hány éves korig lehet ezt csinálni, hány éves korig hiteles az ember? Hiszen ugye látunk nyugdíjas mamákat is, akik néha beállnak, és viccesen, hol meg szánalmasan TikTokoznak, és a követőket hozza. Az már más dolog, hogy az mennyire trash.

Azt gondolom, hogy a TikTokon mindenkinek van lehetősége, és talán ez a legjobb az egészben, hogy bárkit ki tud emelni a TikTok és bárkit sikerül elérni. Olyan emberekhez jut el az ember, aki nem is gondolná, hogy szembe jön vele, mintha az utcán sétálnánk. Egyszerűen szembe dob a TikTok vele. Szerintem nincs korhatár.

Elképesztő hülyeségeket is csináltál a TikTokon vagy a Youtube-on. Mik voltak a legnagyobb marhaságok?

A videoblogger munkásságomból nyilván az a legismertebb, és felkapottabb, amikor egy iPadet bepanírozunk, és forró olajban kirántunk.

Ilyet miért csinál az ember?

Ezzel abszolút ez volt a cél, vírusvideó legyen. Nekem az volt a célom, hogy a videoblogomat népszerűbbé tegyem, illetve mind a személyemet, mondjuk az előadói oldalamat tudjam népszerűsíteni, és egyébként be is vált. Körülbelül tízszer jobban felértékelődött a zenei munkásságom, és olyan emberekhez is eljutottam, akikhez egyébként soha nem nyúltam volna el. Van, amikor valaki csak szórakozásból, unalomból csinálja. Sokan azt gondolják, hogy ezt azért csináltam, mert unatkoztam, és megmutatom, hogy mennyi pénzem van, holott egyébként teljesen a valóságig megegyező, hasonmás készülékekről volt szó, igazából egy vasdarab volt benne. Tíz vagy húszezer forintból csináltam ötmilliós nézettséget. A saját magam pénzét dobtam ki arra, hogy ilyen kamu eszközöket vettem és eljátszottunk egy ilyet. Nyilván, amikor a televízióban, reality show-ban összetörnek dolgokat, azt se véletlen törik össze, hanem szándékkal és a forgatókönyv szerint.

Egyébként te honnan jössz, kertvárosi jómódú családból származol, vagy akit az utca nevelt? Azt próbálom megfejteni, hogy mi az, ami tulajdonképpen a social media jelenlét ekkora sztársága felé lökött téged, honnan indul az ember, unatkozó, gazdag gyerek vagy éppen valami más?

Lettem volna inkább unatkozó, gazdag gyerek, de sajnos nem. Most az a trend, hogy az unatkozó gazdag gyerekek zenélnek és mindenki megmutatja, hogy mennyi pénz van, és mennyire sok nézettséget csinálnak. Nem, én sajnos a negatívabb oldalt támogatom, inkább egy szegény családból jövök, és gyakorlatilag annyira, hogy 13 évesen lett először szobám, négyen laktunk egy szobás lakásban. Konkrétan kint volt fürdőszoba az épületen kívül, a lakáson kívül, közös zuhanyzóba jártunk, igazából egyáltalán nem szégyellem, mindenki elindul valahonnan. Én egy életstílust tudok magaménak. Nem mondanám azt, hogy halálra kerestem magam a közösségi médiában. Nyilván azt sem, hogy nem is, de hogyha ráépít egy tudatosságot és saját magát kell fenntartania, akkor már nyilván próbálja a profitorientált oldalát előhozni a szerepléseinek. Nekem ezzel kellett élnem és azzal kellett számolnom mindig, hogyha most megcsinálok egy videoklipet, akkor hogy fog visszajönni, hogy abból csinálhassak még egy videoklipet, amiből majd utána hogy szedem vissza úgy a pénzt, hogy csinálhassak még egy videoklipet, és ezt sokan úgy látják, hogy a szponzorok és a pénz körül szól nálam minden a közösségi médiában. Lehet így is nézni valóban, de amikor ezt befektetésként nézed, és az, hogy te ezzel szeretnél foglalkozni az elkövetkezendő tíz évben, akkor látnod kell azt, hogy amit megkapsz, azt hogy fogod visszaforgatni, hogy zsebre is tudjál tenni, de közben ki is tudd fizetni azt, hogy a következő alkalommal legyen ugyanúgy tartalom és videoklip. Úgyhogy azt gondolom, hogy nyilván nehezebb ebből a közegből jönni, de nem lehetetlen. A TikTok erre ad lehetőséget. Nem feltétlen csak a pénz az, ami előremutató ebben a művészvilágban, hanem lehet jó ötletekkel, kreativitással kitörni a semmiből.

Későn ébredt a támadósor, a Cowbells győzelemmel távozott

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek