Hello Lányok!
2021-02-08

Vallomás, ajándék, étkezés, szeretkezés - A Valentin-nap rítusa

A Valentin-nap kimondottan a kiteljesedett, reményekkel teli szerelemről szól. Kissé cinikus szóhasználattal élve, a „rózsaszín köd” élményére helyezi a fókuszt, amely csodálatos, semmihez sem hasonlítható, ha úgy tetszik földöntúli érzés. Aki elég szentimentális, tudja, hogy a szerelem, élettel tölti meg az egyébként feltételekhez kötött, monoton érzelemvilágunkat, amelyek inkább a megélhetéshez, a stabil érzelmi háttérhez, az egészséghez vagy a mentálhigiénéhez kötődnek.

Miért intézzük el a szerelem definícióját pusztán biológiai folyamatokkal, amikor archaikus tapasztalásai vannak?

A szerelemtől fizikailag is felpezsdül az ember. Egy alapvető érzelemről beszélünk, amely sorsfordító, időn és téren átívelő lehet.
Nem véletlen, hogy szakrális térbe került, és korstílusok alapvető sarokköve lett.

Bálint püspök története, a titulusából fakadóan, keresztény vonatkozású. De ennek ellenére, az ő jócselekedetei, nem a szenvedélyre vonatkoznak. A katolikus egyház, Szent Bálintot nem a szerelemmel köti össze, mert ez az érzelem testi vágyat ébreszt, amely még inkább ingoványos talajra vezetheti az ember lelkét, félúton az üdvözülés felé. Inkább a házasságot helyezi előtérbe, amelyet szereteten alapuló szövetségként értelmez, amelyből élet származhat.
Ezen kívül, nincs adatunk arról, hogy II. Claudius császár uralkodásának idején (Kr. u. 268-270.), a fiatalok hány százaléka házasodott szerelemből. Bálint püspököt több mint ezer évvel később, a 14. században avatták a jegyesek és a fiatal házasok védőszentjévé.
A szerelem profán oldalát azonban nehéz kiszorítani a mindennapokból, így az a művészetben kapott helyet. A középkorban, a trubadúr költészet kísérelt meg egyensúlyt teremteni az ösztönös érzelmek, és az erkölcs között. Leválasztotta a szexualitást a szerelem eszményi megtapasztalásáról. A nő iránt érzett szerelem immáron nem buja, és túlfűtött, hanem éteri, és tiszta.

A szerelem váratlanságát és erejét nem csoda, hogy inkább a természetfelettihez csatolják. A szerelmi rítusok, varázslatok és bűbájok a magyar népi hiedelemvilágban is szervesen jelen vannak. Viszont, nem feltétlenül Bálint-naphoz kapcsolódnak, hanem inkább Szent György-napjához, Szent Iván éjhez, vagy a farsanghoz, amely akárcsak a Valentin-nap, februárban esedékes.

„ Tekintve a nemi életet körülvevő sokféle tilalmat, a szerelmi varázslás is többnyire titokban történik.”*
A varázslatok meglepőek, néha gusztustalannak tűnnek, de végtelenül szervesek. Lényegükben nem különböznek a mai flörtölési praktikáktól. Közös pontjuk, a kapcsolatteremtés és a metakommunikáció a másik emberrel. Az undorítónak tűnő eljárások csak megpecsételik az „akciót”, és magyarázatot adnak a sikerre vagy a sikertelenségre.

„Nők sokkal inkább űzték, mint férfiak. Legáltalánosabb a haj, szőrzet, menstruációs vér, izzadság, anyatej beadása volt, mégpedig pogácsában, süteményben, borban, pálinkában.”**

„A nyomfelszedés lényege az, hogy a férfi lábnyoma alatti földet a kemencébe, a ház földjébe tapasztották, ritkábban maguknál hordták a nők, ezáltal magukhoz láncolva a nyom tulajdonosát is.” **

„A cigány hiedelem szerint vér, verejték vagy haj által szerelmet lehet a másik személy testébe tenni.”***

A Valentin-napi „rítus” a következő: vallomás, ajándék, étkezés, szeretkezés. Igencsak profánnak hangzik, hiszen az is. Ha a szerelmet valamilyen istenségnek tekinthetjük, vagy archetípusnak, (ahogy azt már a sumer mitológia is megette Kr. e. 4. évezredtől) egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy ez a fajta „viselkedés”, ösztönös lehet, hiszen kulturális tapasztalásai vannak. Az istenségekkel való kapcsolatnak kifejezésre kell jutnia, amely tettekkel és szimbólumokkal lehetséges.

A Valentin-napi szerelmi vallomást, lehet imaként, kegyeletként, bűnbánatként, és dicsőítésként értelmezni.

Az ajándékozás, megfelelhet az áldozat-bemutatással, amely mindig a legértékesebb, legszebb, legtisztább tárgyakból, növényekből, állatokból (emberekből) áll. Az étel, vagyis a Valentin-napi vacsora különleges és bőséges, akárcsak egy ünnepi mulatság lakomája. Ez a bőség kifejezőeszköze. Ezek a fázisok mutatkoznak meg házasságkötésnél, még a keresztény hagyományban is. A szex, a vérrel lehet összefüggésben, hiszen alapvetően, az átörökítéshez, fogantatáshoz tartozik. A vér egyesítése pedig, valaminek a megpecsételését, érvényessé tételét szolgálja. Szóval, az ajándékba kapott „I love you!” feliratú plüssmacira nézve, emlékezzünk meg a pogány isteneknek feláldozott szűz lányokról és egyéb rituálékról.

Boldog Valentin-napot!

Kővári Piros

Források:

*: Dömötör Tekla – A magyar nép hiedelemvilága – 1981.

**: arcanum.hu

***: Charles G. Leland – A cigányok mágiája és jövendőmondó eljárása – 1891.

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár ideiglenes megoldással várja az olvasóikat

Te is meg tudod majd oldani?

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek