Debrecen
2020-12-30

A felsőoktatásban való részvétel és a végzettségi szint növelése volt a cél

A Debreceni Egyetem, a Miskolci Egyetem, valamint a Nyíregyházi Egyetem együttműködésében, Európai Uniós forrásból valósult meg a „Kooperatív képzések és oktatási innováció a szakmai tanárképzésben Kelet-Magyarországon (KOSZT)” című projekt, melynek általános célja volt a felsőoktatásban való részvétel és végzettségi szint növelése a Kelet-Magyarországi régióban kooperatív képzések és oktatási innováció megvalósításával a mérnökpedagógia és szaktanár képzések terültén.

A projektben 3 operatív célt fogalmaztak meg:

  1. A fejlesztéssel érintett mesterszakok esetében a gyakorlatorientáltság növelését, a szakmai tanárképzési rendszer munkaerő-piaci igényekhez való igazítását, szoros együttműködést a munkaadói szférával a szakmai tanárképzés területén. Az operatív cél elérése érdekében a következő szakmai célokat tűztük ki: 8 db MSc szak fejlesztése/kialakítása (DE: 1. közgazdásztanár - vállalkozási ismeretek szakiránya, 2. agrármérnöktanár - élelmiszer szakiránya, 3. mérnöktanár - gépészet-mechatronika szakiránya; ME: 4. közgazdásztanár - vállalkozási ismeretek szakiránya, 5. mérnöktanár - gépészet-mechatronika szakiránya, 6. egészségügyi tanár; NYE: 7. közgazdásztanár – kereskedelem-marketing szakiránya és pénzügy-számvitel szakiránya, 8. mérnöktanár – gépészet-mechatronika szakiránya), gyakorlatorientáltság, munkaerő-piaci igényeknek való megfelelés, együttműködések a vállalati szférával.
  2. A felsőoktatási kapacitások kihasználtságának növelése, a lemorzsolódó vagy lemorzsolódással veszélyeztetett hallgatók benntartása a képzésekben. Az operatív cél elérése érdekében a következő szakmai célokat tűztük ki: kapacitás kihasználtság növelése,   workshopok, fórumuk szervezése, lemorzsolódás csökkentése, ösztöndíj rendszer bevezetése
  3. Gyakorló szakemberek bevonása a fejlesztéssel érintett képzésekbe, gyakorló szakemberek felkészítése a képzésekben való részvételre, az oktatási innováció megvalósítása a szakmai tanárképzésben. Az operatív cél elérése érdekében a következő szakmai célokat tűztük ki: gyakorló szakemberek bevonása a képzésbe, képzők képzése program elindítása, elektronikus tananyagok kidolgozása, oktatási innováció megvalósítása

A projekt céljainak megvalósítása a Debreceni Egyetemen, a Miskolci Egyetemen és a Nyíregyházi Egyetemen történt. A tevékenységek közül a következők megvalósítása az egyes konzorciumi partnereknél önállóan valósult meg: A felsőoktatásban használt oktatásmódszertan gyakorlat- és hallgatói munkavégzés központúvá tételét szolgáló fejlesztések, tantervi felülvizsgálatok biztosítása.

Kooperatív és/vagy duális képzési formához, a munka melletti tanuláshoz igazodó taneszközök, elektronikus tananyagok kidolgozása és a képzésben történő adaptációja, kapcsolódó digitális tartalom- és taneszközfejlesztés a felsőoktatásban, A pedagógiai kompetenciák fejlesztése, oktatás módszertani képzések, tréningek, továbbképzések szervezése az oktatóknak illetve a gyakorló szakembereknek, Gyakorló szakemberek a képzésekbe történő bevonását elősegítő fejlesztési elemek (mind mesteroktató, mind óraadók esetében felkészítő képzések tartása, Oktatási innováció – a felsőoktatási képzési szerkezet, módszer és tartalom modernizálása, munkaerő-piaci relevanciájának fokozása, Közvetlen felsőoktatási részvételt növelő beavatkozások. Két megvalósítandó tevékenység a partnerek által közösen, horizontálisan került megvalósításra: Készségközpontú tanterv átalakítás és a Kooperatív illetve duális képzés bevezetését támogató beavatkozások.

A kooperatív szakmai képzések koordinálása érdekében létrehoztuk a Kooperatív Képzési Koordinációs Központot, melynek célja a kooperatív képzések koordinálása, a képzések szakmai felelőseinek (mind intézményi mind a vállalati oldalon) együttműködésének biztosítása volt. Feladatai közé tartozott szakmai megvalósítók kiválasztása, szakmai tanári képzések szakmai felügyelete, tantervek és kooperatív programok jóváhagyása, kapcsolattartás a gyakorlati képzőhelyekkel, mentorok munkájának támogatása, irányítása, szakmai tanári képzésekhez kapcsolódó adminisztráció végzése. A megvalósítás során az Intézmények nagy tapasztalattal rendelkező saját erőforrásokra támaszkodtak. Szakemberei az Egyetem különböző szintű szervezeteinek a munkavállalói, akik a projekt megvalósítása érdekében projektlebonyolító szervezeti rendben dolgoztak a megvalósításon a projektmenedzsment és a szakmai vezető irányítása mellett. A projekt megvalósult számszerűsíthető eredményei és indikátorai: 29 db partnerszervezeti megállapodás képzési együttműködésre: új vagy bővített együttműködés, 203 fő részvétele képzők képzése programokban, amelyet sikeresen elvégzők száma 203 fő; 31 fő vállalati szakember vagy új mesteroktató bevonása; 15 db tananyag fejlesztése, amelyet 188 fő használt. Az ISCED 5 és ISCED 8 szintek közötti felsőoktatásba való bekerülést és bennmaradást támogató programokban résztvevők száma 900 fő; a felsőoktatási együttműködési programokban támogatott gyakorló helyek száma 28 db.

Fotó: https://www.facebook.com/debrecenuniversity/photos

Újabb vakcinaszállítmány érkezett Magyarországra

Újabb esélyt kaptak a sikertelen pályázók

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek