Blog
2023-01-14

Kiruccanás ÖKOsan – advent a tél városában

Nemrég úgy határoztunk kis családunkkal, hogy egy adventi hétvégén – ezüstvasárnapon – Lengyelország „téli fővárosába”, Zakopanéba utazunk. Izgatottan vártuk a dátumot, amikor elfoglaltságainkat hátrahagyva végre kikapcsolódhatunk kicsit egymás társaságában!

Még sosem jártunk a Magas-Tátrában, emiatt még inkább furdalt minket a kíváncsiság, mi vár majd ránk. Nem csalódtunk, sőt, zakopanei kalandunkat felvettük kedvenc utazásaink listájára.

Amellett, hogy eleve csodálatos környezetről van szó, és egy igen szép, meghitt időszakot választottunk a kirándulás időpontjául, más tényezők is magával ragadtak: sugárzott a városkából a természettel való együttélés, a harmóniára való törekvés. Az épületek alapanyaga, burkolata sok esetben fa, mely még a belvárosi plázában is visszaköszön. A dekorációk alapja igazi fenyő, mely persze nem meglepő, hiszen a fenyvesek ideális és természetes élettere a hegységek. A sétálóutca dézsáiban örökzöldek és hidegtűrő növények kaptak helyet. A piacon pedig számos olyan portéka közül lehet választani, melyek szintén a hely adottságait használják fel: bundák, szőrmék, bőrdíszműves és fafaragott tárgyak, illetve helyi termelők által készített élelmiszerek. Nem árulok zsákbamacskát, természetesen itt is megtalálható az ócska bóvli: zenélő-világító játékok, műanyag dísz és poliészter kabát – mindenkinek szíve joga választani.

Magunkkal kapcsolatosan kellemes meglepetés volt észlelni, hogy – bár előre nem terveztünk semmit – évek környezettudatos életre való törekvése nincs hiába: olyan alapcselekvések és eszközök épültek bele mindennapjainkba, melyekkel a kirándulás alatt is csökkenthetjük ökolábnyomunkat.

1. Kóstoljunk helyi ételeket!

Talán ez az egyik legkézenfekvőbb. Szerencsére sokan gondolják úgy, ha itt-ott megfordulnak a világban, hogy megkóstolják a jellegzetes lokális finomságokat. Étkezéseink alkalmával igyekeztünk kihasználni a számunkra igen ízletes szláv zamatokat. Zakopanéban szerencsére mindez adott volt, mert az étlapokon nagy százalékban helyi specialitások közül választhattunk. Ellátogattunk egy nagyobb élelmiszerboltba is, ahol legnagyobb örömünkre számos termék lengyel volt, nem igazán kellett vadászni a jellegzetes nemzeti produktumokat.

2. Elő a termosszal és vászontáskával!

Ha már ételek, ne feledkezzünk meg a téli hidegben igen nagy jelentőséggel bíró forró italokról sem. Abba az információba már korábban belebotlottunk, hogy egyedüli lengyel tradíció a forralt sör kínálása, így mindenképpen szerettük volna kipróbálni ezt az érdekesnek ígérkező nedűt. Már az útra is saját termoszunkban vittünk a még otthon elkészített kávét, a termoszok tisztítása után pedig ebbe kértük a forró italt, így kiküszöböltük az eldobható poharak használatát.

Jól bevált vászontáskáink kis helyen is elférnek – konkrétan sokszor a zsebünkből vagy kis ridikülből húzzuk elő -, így utazás alkalmával is ezeket használjuk. Könnyűszerrel utasítjuk vissza kedvesen a vásárlások alkalmával az nejlonszatyrot. Plusz érv, hogy sokkal esztétikusabb és strapabíróbb is, mint az egyszer használatos, eldobható társaik.

3. Részesítsd előnyben a helyi kistermelőket!

Igen csábító volt a kirakodóvásárok hosszú sora, s karácsonyhoz közeledve az ember szíve még könnyebben ellágyul, főként, ha még ajándékot is keres szerettei számára. Az én személyes trükköm az, hogy tervezés nélkül nem veszek meg semmit. Felmérem a terepet, ha hirtelen valami nagyon megtetszik, előbb mérlegelek, ám – ha tehetem – később, akár másnap térek vissza a döntésre. Ilyenkor általában már letisztulnak a gondolataim, és nem az impulzusok vezérelnek. Ha van választási lehetőségem, minden esetben helyi termelőtől választok portékát, és lehetőleg olyat, amely nem egy egyszeri élvezeti cikk. Idén a meleg gyapjúzokni és kézműves papucs, valamint az apró gallyakból készült zsírkréta jó választásnak bizonyult. Ezek mellett a használati cikkek mellett még sajtokat, lekvárt és tartósított gombát vásároltunk a helyi termelőktől.

+1 Használd ki az online lehetőségeket!

Családunkkal felmentünk Zakopane legmagasabb pontjára, a Gubalowka-hegy csúcsára (a helyiek csak dombként emlegetik az 1123 méter magas természeti képződményt), méghozzá egy igen érdekes közlekedési járművel, siklóvasúttal. A siklóra a jegyet online váltottuk meg, melynek hála elkerültük a hosszú sorban állást és még környezetünket is kíméltük vele a felesleges papírnyomtatás kapcsán. A helyismereti információkat szintén online és nem papíralapú térkép segítségével szereztük meg.

Mindent összevetve csodálatos élménnyel gazdagodtunk a Tátrában. Lengyelország varázslatos, Zakopane pedig egy igazi ékszerdoboz. Mindenképpen érdemes ellátogatni egyszer az életben ide, nem csak karácsonykor, hiszen a környék kiváló síparadicsom hírében áll. Kellő mennyiségű hó leesése után (általában januárban) a helyiek megépítik Snowlandia-t, ahol hólabirintus, jégből készült templom, iglu, mesebeli építmények, mini állatkert és szánkópálya várja az ide látogatókat egészen olvadásig. Mi még biztosan el fogunk látogatni ide, s, ha tehetitek, beszéljetek össze a barátokkal, családdal és vegyétek célpontba ti is! Együtt utazni nem csak öröm, de környezetkímélő is!