MegMinden
2022-06-06

Loot box

(esport1.hu)

Szigorúbb szabályozás alá akarják vonni vagy teljesen be is tiltanák!

Bár széles körben elterjedt a loot box használata, mégis a modern videojáték-tervezés rendkívül vitatott elemének számít. Persze megosztó témáról van szó, hiszen bizonyos esetekben nincs semmilyen előnye egy játékosnak ezek megvásárlásából és még viszonylag könnyedén be is tudja szerezni őket a játékon belüli valuta gyűjtögetésével. Az már sokkal nagyobb probléma, amikor ezeket csak valós pénzen lehet megvenni és olyan előnyökkel látják el a vevőt, hogy a közösség további tagjai hátrányból indulnak velük szembe. Ezt nevezik pay-to-win formulának és jelenleg leginkább talán a FIFA-sorozatra illik rá egyértelműen ez a jelző.

Korábban az Egyesült Királyságban már törekedtek arra, hogy a játékban található loot boxokat – FIFA-ban pack vagy csomag – a szerencsejáték egy formájaként ismerjék el, miközben néhány másik ország, például Belgium és Hollandia egyenesen betiltotta őket. A közelmúltban ez ahhoz vezetett, hogy az Activision törölte a Diablo Immortal megjelenését ezekben az országokban, hogy ne sértsen meg semmilyen törvényt.

Lehet, hogy lassan már egy lerágott csont ez a téma, de a kritikusok hajthatatlanok. Most úgy tűnik, hogy 18 európai ország támogatta azt a jelentést, amely azzal vádolja a videójáték-ipart, hogy a loot boxokkal kizsákmányolja és manipulálja a fogyasztókat. Bennfentes információk szerint a jelentés leginkább az EA Sports által fejlesztett FIFA 22-re helyezi a hangsúlyt, azon belül is az Ultimate Team szúrja sokaknak a szemét. Ebben a játékmódban a játékosok csomagokat vásárolhatnak, hogy új labdarúgókat szerezhessenek saját csapatukba. Emellett még a Raid: Shadow Legends mobiljáték (ahol virtuális valuta elköltésével véletlenszerűen új karaktereket lehet szerezni) került a fókuszba.

A jelentésben felhozott érvek többsége nem új, mivel rávilágít arra, hogy az ilyen típusú játékok hogyan használják ki a FOMO-t (ez a kihagyástól való félelem), és pszichológiailag manipulálják a játékosokat, hogy több pénzt költsenek, különösen a ritka tárgyak és karakterek megszerzésére. Ennek egyik ékes példája a Team of the Year csapatában szereplő Kylian Mbappe kártyája a FIFA 22-ben. A jelentés révén úgy vélik a szakemberek, hogy annak valószínűsége, hogy egy Jumbo Rare Player csomagból őt kapja meg valaki, mindössze 0,11%. Ez alapján egy játékosnak átlagosan 847 csomagot kellene vásárolnia, hogy biztosan nála landoljon a francia szupersztár. Ez 1,7 millió FIFA-pont, ami nagyjából 13 500 eurót jelent (körülbelül 11 500 font), forintba átszámolva pedig ez 5,3 milliót tesz ki. Nem kell magyaráznunk, hogy ez miért őrülten pofátlan összeg egyetlen kártyáért. Továbbá a kiszivárgott EA-dokumentumokra is hivatkozik a jelentés, amelyekben bevallotta a cég, hogy a FIFA epizódokat szándékosan úgy tervezték meg, hogy a játékosok pénzt költsenek a csomagokra.

A Norvég Fogyasztói Tanács által írt jelentés arra a következtetésre jutott, hogy az iparág elég sokáig el tudta kerülni a felülvizsgálatot, mert az uralkodó üzleti modellek technikailag összetettek vagy kissé újszerűek, vagy mert a videojátékokat még mindig sok hatóság a szórakoztatás piaci résének tekinti.

Számos javaslatot kínál ezek kezelésére: például valós értékeket kellene biztosítani a játékon belüli pénznemekhez, ezen felül megtiltanák a vállalatoknak a megtévesztő leírások és reklámok használatát, de akár a loot boxok teljes betiltásától sem riadnának vissza.

„Bár a videójáték-ipar a szórakoztatóipar legnagyobb szereplői közé tartozik, gyakran elkerülte a komoly felülvizsgálatokat. Ezért erősebb szabályozási fellépést szeretnénk azokkal a videojáték-cégekkel szemben, amelyek nem tartják tiszteletben a fogyasztói jogokat és amelyek a fogyasztók sebezhetőségét felhasználva kizsákmányolják őket." – olvasható a jelentésben.

Az eredeti írást itt találja.

Hortenzia

Rolling Stones

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek