Egyetemi Élet
2023-02-08

Vizsgaidőszak - áldás vagy átok

A Debreceni Egyetemen több tízezres hallgatói közösség tanul. A vizsgaidőszak előbb-utóbb valamennyi egyetemistát el fogja érni, azonban nem szabad kínok sorozataként felfogni az évnek ezt a szakaszát. Sokkal inkább lehetőség a mélyebb önismeretre. Utánajártunk néhány – különböző karon tanuló – hallgató vizsgaidőszakbeli szokásainak, hogy mégis ki hogyan éli túl ezeket a megpróbáltatásokkal tűzdelt heteket.

Ami azt illeti, a vizsgák, zh-k, esetleg terjedelmes beadandók egy egészen új reneszánszát éljük. A járványhelyzet miatti online világba korlátozódás egy kicsit felnyitotta sokunk szemét, arra rámutatva, hogy mégis van egyfajta különleges varázsa annak, amikor a folyosón, izgalommal telve várjuk, hogy ránk kerüljön a sor, vagy épp, hogy beüljünk egy zh-t megírni, és először szembesülni az akár meglepetésszerű kérdéssorral.
 
Igen elterjedt fogalom, illetve fogalomtorzítás, amely egy kisebbfajta obszcenitást is magában hordoz, hogy a vizsgaidőszakot következetesen „vizsgaidősxcknak” nevezzük. Persze karonként, szakonként jelentősen eltérhet ennek az egy tanévben kétszer átélt néhány feszültebb hétnek a menete, éppen ezért volt tanulságos látni, ki miképp értékeli saját helyzetét a vizsgaidőszakban. Sorozatok, zenehallgatás, (nagy) találkozások – csak néhány azokból az elfoglaltságokból, amely szinte valamennyiünknél megtalálható két tanulási fázis között.
 
Azonban akadnak olyan tevékenységek is – mint például a hírolvasás, a széleskörű tájékozódás – amely talán egyedibbnek tűnhet az előzőeknél, mégis kimondottan hasznos lehet számunkra, a többség mégsem gondolja úgy, hogy ez is szolgálhat pihenésképp. A vizsgaidőszak kétségtelenül a tanulás fontosságát helyezi előtérbe. No, de valóban akkora szívás mindez?
 
Ricsi, a negyedéves joghallgató úgy látja, hogy a jog legfőbb tudói számára az év e szakasza sosem unalmas, a túléléshez szükséges legfontosabb összetevő pedig a fokozott önvizsgálat és időbeosztás, hogy a vizsgák között megfelelőképp fel lehessen töltődni és készülni. „Tanulás szempontjából az a stratégiám, hogy beosztom minden napra, hogy hány tételt vagy oldalt kell megtanulnom és próbálom ehhez tartani magamat. A vizsga előtt pedig megpróbálom újra átnézni a tételeket, átismételni a nehezebbeket. Segíti a memorizálást, ha felmondom a tételt vagy valakinek, vagy jobb híján a tükör előtt.” – magyarázta Ricsi.
 
No, persze korántsem arra kell gondolni, hogy tanulás, tanulás és tanulás az egész. A joghallgató szerint a kikapcsolódás például egy-egy találkozással, vagy két tétel közötti sorozatepizód elfogyasztással egészen pihentető lehet, és új lendületet tud vinni a felkészülésbe, akárcsak a rendszeres testmozgás.
 
 
Apropó, kikapcsolódás. A Bölcsészettudományi Kar Néderlandisztika szakának hallgatója, Dóra számára a vizsgaidőszak egyenesen inkább szól a pihenésről, mintsem a megfeszített munkáról. A tételektől, tankönyvektől való elvonatkoztatást illetően Dóra egészen rendhagyó hobbiról is beszámolt.
 
„A mostani és általában a téli vizsgaidőszak kedvenc családi pillanatait a PDC-dartsvilágbajnokság közös nézéséhez tudom kötni. Ekkor együtt szurkol az egész család. Sőt, gyakran nem csak szűk családi körben izguljuk végig a darts mérkőzéseket, hanem barátok is csatlakoznak hozzánk.” A találkozások tehát ez esetben is elengedhetetlenek, noha, nem feltétlenül jár együtt médiatartalmak fogyasztásával. Társasjátékos esték a belvárosi szórakozóhelyeken, egy-egy kávézós, beszélgetős délután is hiánytalanul ki tudja tisztítani az ember elméjét Dóra szerint.
 
Azonban ő is említette a Netflixet, mint a tételek közti szórakozás kánaánját, de számára például a kutyasétáltatással egybekötött sétával eltöltött idő is az első helyek egyikén szerepel azon a listán, amelyen olyan tevékenységei szerepelnek, amelyekkel a leghatékonyabban tud felkészülni.
 
Az eddig remekül kirajzolódott tendenciát a Műszaki Kar gépészmérnök-hallgatója, Viktor is megerősíti. Bár ő hangsúlyozta, hogy kimondottan stresszes napokként éli meg a vizsgadrukktól átjárt „szezont”, számára is rendkívül fontos egy-egy sorozat, illetve a zenehallgatás. A barátokkal való találkozás, egy esti frissítő elfogyasztása is jótékony hatással van az agyra, illetve a koncentrációra Viktor szerint, ellenben a leendő gépészmérnök a tájékozódást is rendre előtérbe helyezi.
 
 
„Ilyenkor a híreket is gyakrabban követem internetes oldalakon, fórumokon, jóval több cikket szoktam olvasni, mint általában.” – magyarázta igen hasznos és fontos szokását a fiatalember. Noha a legtöbben már telefonon, laptopon, számítógépen keresztül is hatékonyan tudunk tanulni, olvasni, nem feltétlenül szükséges ezektől az eszközöktől elszakadni, ugyanis Viktor gyakran előveszi egykori kedvenc játékszoftver-címeit is.
 
Hogy egy kicsit keretezzük témánkat, térjünk át Balázsra, aki 2019-ben a mérnökinformatika mellett tette le voksát. Számára Ricsihez hasonlóan az időbeosztás jelent prioritást, hiszen alighanem kénytelenek vagyunk egyetérteni vele: időnk mint a tenger, csak tudni kell vele gazdálkodni. A tanulás pedig természetesen nem egy olyan folyamat, amelyet megszakítás nélkül végezhetünk, hiszen szükség van az agy számára pihenésre.
 
Balázs a jutalomrendszert alkalmazza egy-egy tanulási szakaszt követően, így amikor végzett egy résszel, megnéz egy sorozatepizódot, játszik, mémeket böngész, vagy épp – ez esetben csatlakozva a többiekhez – barátokkal találkozik. A szabadidő pedig csak rajtunk múlik, miként születik a tanulásra fordított energián túl. „A megfelelő időbeosztással, a tananyag rendszerezésével és a teher optimális elosztásával rengeteg szabadidőt tudunk kisajtolni a vizsgaidőszakból, amit, ha hasznosan felhasználunk, akkor az meglehetősen könnyűvé és gördülékennyé teszi ezeket a nyomasztónak tűnő heteket.” – elmélkedett Balázs.
 
Barna Marci, képek: Pexels

Microsoft: példaértékű együttműködés az IK-val

Fagyosan indul a kupatavasz – Győzni megy a Loki Győrbe!

Egyetemi Élet

Szerző
Hasonló cikkek