A LogiSmile projekt lényege, hogy különböző pilot városokban, valós környezetben lehessen tesztelni a jövő autonóm szállítóeszköz-rendszereit, melynek eredményeként számos, a gyakorlatból származó tudás és adat áll majd a konzorciumi partnerek rendelkezésére.
Debrecen pilot városként vesz részt a projektben. A város feladata, hogy valós körülmények közötti tesztterületként szolgáljon a rendszer számára. A folyamat magában foglalja az infrastrukturális és jogi kérdések, problémák, szabályozások feltárását, melyek szükségesek a hasonló autonóm szállítójárművek üzemeltetéséhez. A teszt során azt is vizsgálják, hogy az ilyen jellegű megoldások ember-jármű interakciói hogyan valósulnak meg valós körülmények között.
A debrecenit megelőzte a 2022. június 6. és 10. között megrendezett esplugues-i pilot kísérlet, ahol a Cívisvárosba érkező ADD önvezető automata csomagküldő jármű első éles tesztjét tartották. A spanyolországi kísérlet tapasztalatai nagymértékben hozzájárulhatnak a debreceni sikeréhez, így a DKV Zrt. munkatársai, Mátyus László innovációs és szolgáltatásfejlesztési igazgató, valamint Papp Olivér fejlesztési szakelőadó, személyesen utaztak el a demonstráció helyszínére. Velük tartott Dr. Kovács László, a Debreceni Egyetem Informatikai Karának professzora, aki megfigyelőként vett részt az eseményen, hogy anyagot gyűjtsön tudományos munkájához.
Az esplugues-i pilot kísérlet egy adatgyűjtésből és a technikai környezet kialakítását magában foglaló előkészítési fázist követően egy hivatalos demonstrációval zárult, június 10-én. Ennek során az ADD egy, a forgalomtól elzárt, mégis valós forgalmi körülmények közötti tesztútjának próbája zajlott le a konzorciumi partnerek, valamint a nyilvánosság előtt. A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. projektben résztvevő kollégái erre a rendezvényre kaptak meghívást.
A demonstráció során – melyre Esplugues város vezetése, az ország közlekedési minisztere, a nemzeti média több fontos szereplője, valamint sok helyi lakos is kilátogatott – a DKV Zrt. munkatársai élesben figyelhették meg az eszköz képességeit. A robot egy körülbelül 600 méter hosszú utat tett meg autonóm üzemmódban, a kezelőszemélyzet teljes körű felügyelete mellett, mely során két csomag leszállítását szimulálták.
A tapasztalatok alapján a spanyol szakemberek tovább finomítják a robot működését, valamint a debreceni pilot kísérletre vonatkozóan is számos javaslatot fogalmaznak meg olyan témákban, mint a megfelelő útvonal kiválasztása, a szabályozási kérdések tisztázása, vagy a biztosítandó technikai környezet.