Blog
2021-12-12

A fékfolyadék karbantartása

Hogyan is kell karbantartani a fékeket?

Az utakon történő balesetek sok esetben megelőzhetőek lennének, ha a járművezetők mindig figyelmet szentelnének az autójuk biztonságáért felelős összes rendszer teljesítményére. Alig hinnénk el, de különösen fontos a fékrendszerünk állapotának felmérése is, valamint a fékfolyadék rendszeres cseréje. A folyadék cseréjét bármely autók karbantartásávával ellátott állomáson kérhetjük a dolgozóktól. Azonban fontos letisztáznunk, hogy milyen márkájú a járművűnk, a márka és a mennyiség megállapítása érdekében. A fékfolyadék cseréjére kb. 30-40 ezer kilométerenként, vagy 2-3 évente van szüksége autónknak, ez természetesen függ attól is, hogy milyen gyakran használjuk a járművet. A drágább típusú járműveknél ajánlott rövidebb időközönként elvégezni ezt a műveletet, így ezeknél az autóknál többször találkozhatunk olyannal aki akár 5-10 ezer kilométer után cseréli a fékfolyadékot. Bár a cseréket kilométerenként a legegyszerűbb behatárolni, de a gyakoriság mellett érdemes odafigyelni arra is, hogy a hideg téli évszak elteltével célszerű időt szánni a műveletre. A gépkocsiban a fékfolyadék cseréjekor mindig az eredeti márkát és a gyártó által ajánlott terméket kell alkalmazni, mivel a nem ugyanolyan adalékanyagot vagy más összetételeket tartalmazó folyadékok együtt akár nemkívánatos reakcióba is léphetnek.

FIGYELEM! 

Az anyag mérgező, ezért nagyon óvatosan kell eljárnunk a feltöltéskor, és semmilyen körülmények között ne végezzük a szánkkal a folyadék szivattyúzását. A tökéletes csere érdekében fontos, hogy mindig tiszta ronggyal végezzük a műveletet,ellenkező esetben például egy olajos rongynál az ásványolajok bejuthatnak a hidraulikus rendszerbe, és előfordulhat, hogy károsítja a benne található alkatrészeket. Amikor pedig a folyadékot beöntjük a jármű karosszériájába semmiképp ne öblítsük le vízzel. Most pedig egy kis segítség, hogyan tudjuk szakszerűen elvégezni a fékfolyadék cseréjét autónkban: Abban az esetben ha a gépjárművünk ABS-sel rendelkezik ez a folyamat egyszerűbb, hiszen egyszerűen fel tudjuk venni a kapcsolatot egy olyan szakemberrel aki kifejezetten foglalkozik ilyen berendezésekkel, vagy felkereshetünk egy állomást is ahol segítségünkre lehetnek a dolgozók. További esetben a munka elvégzése előtt érdemes megakadályozni a nyomásszabályozót a hátsó fékeknél, és majd csak a munka befejezése után szüntessük meg ezt műveletet. Ha nem tudjuk, hogy pontosan mennyi folyadékra lesz szükségünk, öntsünk fel egy literes palackot. A menetes csatlakozások alá tegyünk tiszta rongyot, ezt követően csavarjuk le a főhengerről a kupakot, majd tisztítsuk meg a hátsó jobb kerék felszerelését. Távolítsuk el a kívánt szelepről a védősapkát és helyezzünk a helyére egy átlátszó műanyag vagy gumibetétet, melynek másik végét a leeresztő tartályba tegyük. Végezzünk 4-5 lépést a fékpedállal olyan 4-5 másodpercen keresztül, majd hagyjuk a legalacsonyabb pozícióban a pedált, és csak ezt követően fordítsuk el a kulcsot az autóban. Az átlátszó csőben már látnunk kell az eredményt. Addig ismételjük meg a folyamatot amíg tiszta folyadék nem jön a tömlőből és a légbuborékok megállnak az áramlásban. Amint befejeződik a folyamat csak utána csatoljuk vissza a szelepet zárt állapotba. Az eljárás során figyeljük, hogy a tartályban ne kerüljön minimum szint alá a a folyadék.

Minden keréknél ismételjük meg a folyamatot, majd a műveletsor befejezése után a fékeknek egyenletesen kell reagálniuk, ha ez így van akkor a munkát helyesen végeztük el.

Javaslatok, hogy jobban működjön a fékfolyadék:

Sokan nem veszik figyelembe a folyadék fizikai tulajdonságainak a változását, ami jelentősen csökkenti a forráspontot, és mind ez negatív hatással lehet a folyamatra. Tehát fontos, hogy erre mindenféleképpen figyeljünk oda. Rendszeresen kell cserélni a TJ-t, hiszen a hőmérséklet könnyedén felemelkedhet 200C-ra is. 

Ahogy a cikk elején is említettük nagyon fontos az, hogy akik ilyen gépjárművel rendelkeznek figyeljenek is rá. Hiszen sok baleset elkerülhető lenne, ha a sofőr átvizsgálná az autót például havi rendszerességgel, mert vannak olyan feladatok, amelyet önállóan el lehet látni. Ezért is különösen fontos az, hogy a fékrendszer állapotát folyamatosan átvizsgáljuk, hiszen minden ezen múlik. Ha valami rosszül van benne, akár több balesetet is lehet okozni. De ha minden rendben van, akkor ezek elkerülhetőek és biztonságot ad a sofőrnek is az utakon. 

Tehát összegezve:

Legalább 2-3 évenket kell cserélni a fékfolyadékot.

Az elején a gyártó állaítja be, de utánna is forduljunk hozzá bizalommal, ha valamit nem tudunk megcsinálni.

Figyeljünk az évszakokra is, hiszen nem mindegy, hogy télen vagy nyáron cseréljük.

Viszont, ha nem vagyunk magunkban biztosak, akkor mindenképpen a gyártótól kérjünk tanácsot!!!

A szöveg a következő források alapján készült:

Fékbetét információ - autoalkatreszonline24.hu

Fékfolyadék információ - hu.med-auto.com

Oroszország súlyos árat fizetne, ha megtámadná Ukrajnát

Szenzációs Loki siker

DEmedia.hu

Szerző
Hasonló cikkek